FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Holkstädning

Kristian Thisted     



Hej!
Jag brukar rensa mina holkar 1/4 men i år kanske det är för sent? Häckar tättingarna tidigare vid varm vinter?

/K

2008-02-21 13:40:21


Magnus Lundström     



Tättingar är ju en stor grupp men antar att du avser mesarna och då kan du nog vänta eftersom dessa styrs av ljuset dvs dagslängden och inte av temperaturen om jag nu minns rätt. Möjligen står det nåt om detta i Cramp &Perrins Birds of the western paleartic. Och övriga som göktyta, svartvitflug eller rödstjärt kommer ju inte än på ett tag.. Det är ju redan rätt varmt där dom är just nu....

Om man nu ska ta den här diskussionen vidare så kan väl det inte göra någonting att rensa edan nu eller varför inte redan på hösten. Många holkar används ju året runt som sovplatser för diverse arter och då borde det väl vara bra om dessa rensats från gammalt bomaterial som är fullt av parasiter, loppor eller ibland gamla ägg eller döda fåglar, getingbon etc... Antar att fåglarna sedan själva fyller på med nytt material för att isolera lite grann? Men rensar man strax innan våren minimerar man väl parasiterna och gör holken attraktivare vilken annars kanske blir tom.

2008-02-21 18:28:08

 
Kristian Thisted     



Tack för ditt svar Magnus!

De fyller tyvärr ej själva på med nytt material så det får bli 1/4 som vanligt.

/K

2008-02-25 10:09:56



Svara på
detta inlägg