FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Januarijakten 2008

Pär Lydmark     



Om en knapp månad är det återigen dags att rota fram alla varma kläder man äger. Det är med andra ord dags för Januarijakten, det festligaste januari har att erbjuda. Se den senaste nyheten för mer information.

Anmälningar görs efter hand genom en post i den här forumtråden. Vi hoppas som vanligt på en välbesökt och lyckad tillställning med många arter och mycket pizza!

2007-12-18 22:49:23


Daniel Gustafsson     



Jag är intresserad av att vara med, och tar villigt emot förslag på andra lagmedlemmar.

2007-12-19 09:20:22


Markus Lagerqvist     



Lag Dellming/Karlsson/Lagerqvist har redan börjat putsa linserna efter förra årets snöpliga fall på mållinjen.

Vi kommer stenhårt att ägna jul- och nyårshelgerna åt att reka lokaler för den närmast mytiska moriskan. I år skall den in!

2007-12-19 13:59:38


Hampus Lybeck     



Jag kan vara med i ditt lag Daniel :)

2007-12-19 19:06:01


Daniel Gustafsson     



Jo, det tänkte jag nästan. Men ska vi cykla runt? Bli det enda laget som åker kollektivt hela tävlingen? Vi lär ju komma sist oavsett, så vi kan väl lika gärna göra det med stil?

2007-12-19 19:29:46


Magnus Eriksson     



Jag har inget lag heller, men dock ett körkort och hyra bil kostar några hundra plus bensin så det går ju alltid att skramla lite till. Vore kul att vara med i tävlingen och siktet är ju inställt på första plats. =)

2007-12-19 20:29:48


Jan Krantz     



Hej Daniel
jag har heller inget lag men jag har bil som vi kunnde åka i
och jag bor ju vid Opaltorget.
Men jag vet inte om jag platsar i något lag har alldrig varit med på något sådant här förut. Men du kan ju höra av dej om det skulle bli så.
hej Janne.
Min e-post = jan.krantz@comhem.se

2007-12-19 22:06:33


Elon Wismén     



Jag skulle kunna tänka mig att debutera i detta sammanhang. Både körkort och bil finnes - men även en lätt irriterande förmåga att repellera intressanta fåglar, så frågan är om någon vågar ha med mig i sitt lag egentligen.

2007-12-20 07:45:51


Daniel Gustafsson     



Då är vi ju hux flux fem pers, vilket är lite mycket... vore vi en till kunde vi ju dela upp oss i två lag. Jag kan kanske övertala Lillemor, men jag vet inte...

Jan: Jag flyttade i början av förra månaden till Biskopsgården.

2007-12-20 08:58:48


Hampus Lybeck     



Det borde ju gå an att vara fem i laget. Visserligen är det fem som ska hinna se pippin, men också fem som kan leta. Och det är ju aldrig fel att ha många körkort i laget så att man kan turas om att köra ifall nån blir för trött eller så :)

2007-12-20 16:23:42


Tommy Järås     



Vi anmäler följande lag Binocular Pump. Laget består av följande Magnus Levin, Stefan Olsson, Tommy Järås och Mikael Forsman. Vi vill införa etiska regler angående hets mot fågelarter typ beckasiner o dylika fåglar. Låt dem vara ifred. Gott nytt År!

2008-01-01 00:38:31


Daniel Gustafsson     



Men då anmäler jag Lag Tre, då, bestående av:

Daniel Gustafsson
Hampus Lybeck
Magnus Eriksson
Jan Krantz
Elon Wismén

Så får ni hojta ifall ni ändrat er. Skulle det dyka upp en sjätte person i tråden som vill ah ett lag får vi väl dela upp oss i två lag, kanske. Jag Uppmanar samtliga att maila mig (daniel.gustafsson@zool.gu.se) så snart som möjligt. Jag har en möjlig resrutt som fungerade rätt så bra förra året, men som mycket väl kan modifieras efter behov (vi missade vissa viktiga platser förra året).

2008-01-02 12:05:54


Daniel Gustafsson     



Och jag tycker förresten att vi mycket väl kan ställa upp på Tommys beckasinregel, och kommer vägra se beckasiner ifall resten av laget tycker regeln är dålig.

2008-01-02 12:07:08


Hampus Lybeck     



Det räcker väl med att du vägrar se stötta beckasiner Daniel? ;)

2008-01-02 14:14:41


Daniel Gustafsson     



Ja, jo...

2008-01-02 14:54:20


Markus Lagerqvist     



Hej,

Kanske lite svårt att ha en regel att man inte får stöta fåglar, gränsdragningen kan bli knepig. Vad händer om man oavsiktligt stöter upp en fågel? Eller om någon annan råkar stöta upp en fågel man sedan ser? Gäller det alla arter? Etc?

Skall det vara någon form av regel kanske det är enklast att undanta någon art/några arter som är extra störningskänsliga, t.ex. att dvärgbeckasin inte ger poäng, hur man än ser den?

2008-01-02 16:09:27


Daniel Gustafsson     



Jag vet inte exakt var jag drar gränsen själv, men jag vet i alla fall att springande fram och tillbaka längs Prästabäcken för att hitta dvärgbeckasin ligger på fel sida om den. Att däremot gå längs fotbollsplanen vid Välen och stöta upp något ligger möjligen på rätt sida.

2008-01-02 17:31:44


Anders Johansson.     



Med risk för att skrämma upp en del lag anmäler jag härmed de två senaste årens förlorargäng till årets januarijakt!

Lag "Max 10 mil" består precis som förra året av: Anders Johansson, Joakim Wernersson och Peter Olsson.







2008-01-03 13:30:58


Niklas Aronsson     



Härmed anmäler Lag Beckasinfrossa följande medlemmar:

Hans "storstöveln" Börjesson
Roger "dvärgbeckätarn"Eskilsson
Niklas "megastötarn" Aronsson
Per "supermejarn" Ledin (Björkman)

Slagord:
Whats right for us is right for the Becks!

OBS! För att förekomma vill jag påpeka att ovanstående inlägg ska tolkas som ironi, humor, satir eller rent av som ett skillingtryck. Dess eventuella sammanblandning med verklighet, handlanden, göranden, låtanden eller andra överväganden är ren gallimattias och fiktion.





2008-01-04 19:15:45


Pär Lydmark     



Eftersom väderprognoserna inför lördagen ser lite sisådär ut gör vi vårt bästa för att fjäska och anmäler Lag Lage Larsson med följande deltagare:

Lage Lydmark
Lage Svedholm
Lage Molin

För mer info om Lage, klicka här:
svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5087&a=93825&lid=puff_97470&lpos=lasMer

Som synes är Lages favoritväder "Vackert vinterväder", så nu hoppas vi att Lage är med oss på lördag.

Må bästa Lage vinna! :-|

2008-01-08 15:27:32


Pär Lydmark     



En sammanställning så här långt ger vid handen att följande sex lag är anmälda:

Lag Dellming/Karlsson/Lagerqvist
Lag Binocular Pump
Lag Tre
Lag Max 10 mil
Lag Beckasinfrossa
Lag Lage Larsson

Dessutom vet vi att herrarna Unger och Svanberg i vanlig ordning glömt att anmäla sig i tråden fast vi vet att de ska delta med ett lag. Detta är säkert bara en del i deras välutbyggda mörkningsstrategi (som inte kommer att hjälpa mot ovanstående motstånd).

Summa summarum sju lag alltså, och det finns naturligtvis plats för fler. Anmäl på bara.

2008-01-08 15:35:23


Markus Lagerqvist     



Hej,

Vilken målgångstid gäller? 16?

2008-01-08 15:53:36


Stig Fredriksson     



Egentligen är jag inte så förtjust i detta att flå runt och försöka se så många fåglar det går på en dag. Däremot gillar jag att vara ute och besöka varierade miljöer och se fåglar en heldag. Kan även tänka mig notera och summera fågelarter, och ge svar på frågeställningen Hur många fler fåglar ser den som ligger som en rem efter vägar, stränder och ängar jämfört med sansat lugnt tempo utan stress? Referensgrupp, typ. Någon som vill hänga med?
Svar till naturstig@comhem.se


2008-01-08 19:22:53


Hans Börjesson     



Klippt ifrån notisen om januarijakten:

"Starten går vid midnatt (men det går naturligtvis bra att starta senare) på valfri plats. Målgång sker absolut senast kl 17:00 på Villa Ekliden (GOF:s lokal i Västra Frölunda). Där blir det artgenomgång och pizza till självkostnadspris"

MVH
/Hans




2008-01-09 07:39:08


Anders Johansson.     



När jag anmälde vårt lag namngav jag det utan mina lagkompisars godkännande. Det kommer jag aldrig göra om.

"Vi kommer sist och har dessutom kört dubbelt så långt", "Du får åka själv till artgenomgången", "Grymt pinsamt" osv osv. Yttrande likt dessa har haglat över mig.

Härmed döps lag "Max 10 mil" om till "Minst 15 mil".

2008-01-10 19:09:38


Hans Börjesson     



Nå blir det ett lag Unger/Svanberg ellerrr? Vädret ser ju lysande ut så man vinner väl på typ 40 arter....

2008-01-11 09:12:27


Markus Lagerqvist     



Lag Malin har tyvärr förlorat sitt lagankare :(

Men genom en lyckad nyrekrytering tas hennes plats istället av Erik Westberg.


2008-01-11 09:37:32


Pär Lydmark     



Eftersom vi nu har fått två ändringar i lagnamnen kommer följande uppdaterade startlista:

Lag Malin
Lag Binocular Pump
Lag Tre
Lag Minst 15 mil
Lag Beckasinfrossa
Lag Lage Larsson

Alltså fortfarande sex lag. Nu återstår bara att se om lag Unger/Svanberg hinner anmäla sig innan anmälningstiden går ut (kl 00:00 inatt). Annars får de vara med utom tävlan (för med kommer de garanterat att vara, jag pratade just med Uno på telefon)... ;)

Dessutom fick jag via Uno konstaterat att Anette Unger precis som vanligt kommer att bistå med sin utomordentliga pizza- och kaffeservice i samband med artgenomgången. Det tackar vi för redan i förväg. Glöm inte att ta med er lite kontanter så att vi kan lösa pizzabudgeten!

I övrigt kan jag bara önska alla lag lycka till, och så hoppas vi att Lage Larssons fingrar är med oss alla imorgon så att vi får ett någorlunda trevligt väder (även om det ser mörkt ut på den fronten)!

2008-01-11 15:57:43


Uno Unger     



Då Stefan och Magnus har fullt sjå med att natta sina småugglor just nu, så har jag lovat att anmäla det sjunde laget, nämligen (S)Lag Uggla med följande tre deltagare:

Stefan "Slagugglan" Svanberg
Magnus "Dvärguven" Unger
Uno "Berguven" Unger

Martin "Nattugglan" Oomen har tyvärr lämnat walkover på grund av natttjänstgöring, vad annars.

Vi kommer naturligtvis att peppa oss med låtar av Magnus Uggla inför jakten.


2008-01-11 19:05:31

 
David Lundgren     



Hur gick det?

2008-01-12 20:33:11



Svara på
detta inlägg