FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Olaga jakt utanför Smithska udden

Uno Unger     



Idag var vi några sträckskådare vid Smitten som blev vittne till olaga sjöfågeljakt mellan Stora Kläholmen och Juteskären. Minst 4 skott avlossades från en liten plastbåt med utombordare under färd mellan öarna. Det var tre män och en hund i båten och när skotten hördes stod två av jägarna i båten och siktade mot förbiflygande fåglar.
Jag ringde till polisen, men de jag pratade med verkade inte ta det så allvarligt, men lovade kontakta sjöpolisen. Jag bad dem be sjöpolisen att ringa upp mig för vägledning till jägarna, men jag blev aldrig uppringd och någon polisbåt visade sig inte i området under de närmaste två timmarna efter skotten.

2007-10-25 13:27:59


Niklas Aronsson     



Kanske idé att prata med Jägarförbundet istället? Deras lokala företrädare?
Jag tror att de har både resurser och vilja att försöka se till att det inte upprepas.

2007-10-25 13:58:49


Per Björkman     



I onsdags morse var jägare ute och jagade sjöfågel på Bolleskären utanför Hönö. Hur är det med jakttider för sjöfågel? Ejder o skrak är väl lovliga så här på hösten? Kan inte Uno eller nån annan reda ut begreppen för oss andra amatörer.


2007-10-25 14:30:13


Per Norberg     



Nedanstående sida visar jakttider och övrig info

http://www.jagareforbundet.se/jakttider eller

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/Default.asp eller

http://www.jagareforbundet.se/goteborg_och_bohuslan/



2007-10-25 14:40:04


Lars Eric Rahm     



Jag har tidigare haft anledning att fråga kring regler vid jakt från båt. Om jakttider mm följs är det okej att bedriva jakt från motordriven båt, men ett krav är att motorn måste ha varit avstängd minst en minut innan skott avlossas. Detta besked fick jag från en person som representerade jägareförbundet och går säkert att finna i ett regelverk.

2007-10-25 17:12:25


Stefan Oscarsson     



Jag har bevittnat liknande händelser, t om något värre, modell en kör och två står i fören och pangar, detta efter att ha tappat tålamodet med vettar....det känns helt meningslöst att anmäla, man möts med ett jasså alternativt sjöpolisen har lagt av för säsongen och båten är på land, att jägareförbundet skulle göra något åt detta har jag tyvärr mycket svårt att tro.

2007-10-25 18:22:25


Niklas Aronsson     



Det är möjligt, men i alla fall en tänkbar väg. När Christian Cederroth avslöjade olaga jakt på bl a vitkindad gås på Öland nyligen, vilket blev stort uppmärksammat i media, var Jägareförbundet snabbt framme och fördömde.
Ring PunktSe, City, Metro, G-P och berätta. Det är väl den allra bästa vägen. Säg att polisen inget gör, det kommer vilken journalist som helst att gilla. Tydlig dramaturgi.

2007-10-25 20:57:25


Magnus Lundström     



Viktigt att alltid kontakta polis i dessa fall! Tillslut inser väl polisen att det finns ett problem som dom måste ta itu med. Om ingen ringer så vet dom ju inte om att lagbrott sker. Man kan ju alltid göra en polisanmälan så polisen får en bild av brotten mot jaktlagstiftningen. Dessutom, blir de skyldiga att utreda saken. Jag skulle tippa på att det är ett fåtal individer här i Göteborg som sysslar med sjöfågeljakt och då särskilt olovlig sådan. Troligen lokalt kustboende?? Om dessa personer blir tagna kanske de blir lugnare i skärgården. Jägareförbundet borde väl veta vilka som sysslar med sjöfågeljakt i trakten.

2007-10-25 20:58:13


Stefan Oscarsson     



Nej, de har knappast ens någon aning, jag vet en jägare som bjuder in andra jägare i utbyte mot annan jakt, och Tofta konferens på Stocken har det som en programpunkt till och med...

2007-10-26 04:49:06

 
Niklas Aronsson     



Det finns ju faktiskt sjöfågeljakt som är tillåten. Jag utgår från att det inte är olaga jakt som Tofta konferens har som programpunkt?

Jag tror fortfarande att media är bästa sättet att skapa uppmärksamhet.

2007-10-26 09:44:15



Svara på
detta inlägg