FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Resa

Magnus Eriksson     



Tänkte dra ut på en tur i helgen men är lite för oerfaren för att har riktig bra koll på var man ska ta vägen.

Någon som har något kul och bra tips.

Funderade så här, tänkte åka ned till Falsterbo . Åker lördag förmiddag med något stopp på vägen (tips?). Bor på något bra vandrahem eller liknande (tips?), upp i ottan söndag morgon och skådar några timmar och drar sedan hem.

Frågan är också om Falsterbo (har aldrig varit där) bara är en sträcklokal och då menar jag att allt man ser är svarta prickar ute över havet. Har nämligen en fotofanatiker med mig som vill att fåglarna sitter något sånär still och nära. (vem vill inte det =)?)

Är jag helt ute och cycklar kanske man ska dra helt åt något annat håll t ex Tåkern, östkusten eller något annat? Jag inser ju att vindar och väder kommer vara avgörande men sådant kan ju vara svårt att förutse.

2007-10-09 08:59:56


Niklas Aronsson     



Om du har en stark dragning åt gåshållet är Tåkern ett säkert kort - i alla fall om vi pratar om grågäss.

Just den här helgen är det stor skådarsammandragning till Öland. Så om det inte kommer att blåsa 15 meter per sekund västligt så är det nog störst chans att se någon av de mer ovanliga östliga tättingarna om du åker dit. Det är dessutom skådarpub på Ås vandrarhem på fredag kväll. Dock är det fullbelagd så boendet kan bli ett litet problem kanske.

I Skåne finns det ju minst en kejsarörn och en större skrik som inte har sträckt ut ännu att hoppas på. Kejsarörnen är troligen samma fågel som gästade Skåne ifjol.

Så om det är rubinnäktergalar du vill se - åk till Öland.
Om det är kejsarörnar - åk till Falsterbo.
Om det är grågäss - åk till Tåkern.



2007-10-09 11:25:47


Håkan Thorstensson     



Kan väl bara skriva under på det Niklas skriver; vill man se rubinnäktergal underlättar det att gå på skådarpuben på fredagen...

2007-10-09 14:01:20


Johan Frölinghaus     



Eller inte.. Vakna av larm på morgonen när man e bakfull är ingen hit direkt! Men ett besök på skådarpuben rekommenderas absout men ta det lungt med ölen för på morgonen dagen efter kmr jag pipa ut något tungt på öland!

2007-10-09 16:16:39


Martin Alexandersson     



Kan inte Mr Aronsson titta i kristallkulan inför nästa helg? två av tre var inte så illa!

Eller jag tror han hade alla 3 rätt, var på Öland på söndagen och en timme efter gryning stod det 20 och skådade och 200 stod och snackade. Någon timme senare så slet 20 i fält och 200 fikade och väntade på att få sekundärsluska in någon art (inkl mig själv)...

2007-10-16 16:12:18


Magnus Eriksson     



Vi åkte till Öland, inte för att jag vet vad vi missade på de andra ställena men öland var fantastikt även om vi dessutom missade puben.

Och några rubinnäktergaler fick vi inte se (kanske för att vi inte gick på puben) men gott och väl 8 nya livskryss fick jag =)
Prärielöparen (stäppspringaren eller savankryparen som min följeslagare kallade den) och en stillasittande sjöorre 150 meter bort var roligast tyckte jag.

Nåja en riktigt trevlig tripp med sol fåglar och sälar blev det =)


2007-10-16 20:31:55


Daniel Gustafsson     



Prärielöparen är ovanligt liten när man har den i handen. Jag upplevde dem som mycket större i fält, även om jag hade brushanar att jämföra med de flesta dagarna.

2007-10-16 20:54:29


Niklas Aronsson     



Visst kan jag spå i kristallkulan Martin.
Jag ser.....rubinnäktergal, gråhuvad sparv och gulgumpad skogssångare på.....Väderöarna!
Vilken tur att jag ska dit!

Daniel: Menar du att de krymper när man har dem i handen? Intressant observation.

2007-10-17 06:38:42


Håkan Thorstensson     



Min kristallkula är eventuellt av äldre årsmodell, jag ser 1) rödhake, 2) gråsparv och 3) kfs

Men det skymtade faktiskt något grått också, kanske lilltross...eller var det Nicke Lilltroll...

;-)

2007-10-17 10:57:54

 
Niklas Aronsson     



Putsa linsen Håkan!

2007-10-17 16:54:41



Svara på
detta inlägg