FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Grönbenor i Välen

Uno Unger     



Skulle gärna vilja höra mer om grönbenorna i Välen den 30/9. Hur uppträdde och bestämdes dom? Vid vilken tid sågs dom? Det torde vara ytterst ovanligt att 3 grönbenor skulle dyka upp samtidigt på en lokal som Välen, där arten ej setts sedan 1/9. Grönbenan är ju en av de vadarearter som försvinner tidigast på hösten och septemberfynd av arten i Gbg-trakten är överhuvudtaget mycket ovanliga.

2007-10-01 02:17:30

 
Hampus Lybeck     



Jag var rätt trött när jag rapporterade in (och har jobbat sen dess och därför missat just denna tråd) och måste ha sluntit på knapparna utan att märka det. En grönbena var det, och om detta råder inget tvivel. Jag och Adam stod och försökte få den till nåt annat en lång stund, men det gick inte. Sen var jag tvungen att sluta skåda och ställa ut pappfåglar i geografin och glömde sedan bort det hela. Lite senare hade vi tid att skåda igen , men då sågs bara gluttsnäppan och enkelbeckasinerna.

Däremot, när jag tänker efter så hörde vi en del läten som vi chansade på, så vitt jag minns, som grönbena, men efter dagens övningar så vet jag att det var ängspip. Märkligt hur en knapp månads uppehåll rostar igen lätesigenkänningen.

Om någon har ett förslag på vilken annan fågel det kan tänkas ha varit så är det välkommet, men helt omöjligt med grönbena så här års är det väl ändå inte.

2007-10-06 21:20:51



Svara på
detta inlägg