FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Planerar tjäder och orre skådning i vår

Magnus Eriksson     



Tänkte jag skulle åka på en skådar tripp i vår för att få se orrspel och tjäder.
Är det någon som har några bra tips om när, tid på dygnet som är bäst, hur påverkar väderlek spelet, hur skygga är dom behöver man gömma sig i koja? Något annat man ska tänka på?
Plats Dalarna Malung.

2007-09-22 07:39:25


Björn Dellming     



För att inte störa så ska du helst övernatta i koja/gömsle.
Tjädrarna kommer inflygande till tallarna runt spelområdet runt 20-tiden på kvällen och sitter sen där och vakar.. Spelet drar sen igång runt 4-tiden på morgonen och slutar runt 8-9 tiden. Spelperioden är ungefär från mitten av april till nån vecka in i maj. Runt vecka 17 är den så kallade "hönveckan" då det även samlas höns på spelplatsen. EXTRA störningskänliga just då så var grymt försiktig när du vistas i området.

Orre har jag tyvärr mindre erfarenhet av, men jag har för mig att samma tillvägagångssätt med försiktighetsåtgärder gäller. Spelet ligger något senare har jag för mig.. mitten av maj? Nån som vet?

Lycka till med hönsskådningen och som sagt, var så osynlig det bara går :)

2007-09-22 21:30:49


Magnus Eriksson     



Får plocka uppd denna tråd igen eftersom jag verkar ha svårt att hitta någon vägvisare uppe i dalarna och tidsmässigt så börjar det ju närma sig även om det är ett tag kvar än.
Undrar nu om det är någon som planerar någon hönskådningstur i närområdet kring Göteborg i vår om ni har plats för en till som gärna skulle vilja vara med om detta för första gången.
Alternativ att vi går ihop några stycken och drar ut tillsammans. Viktig är ju bara att någon i gänget kan bidra med lite erfarenhet för själv har jag ingen i detta fallet.

2008-01-20 21:34:34


Björn Dellming     



Vet inte riktigt om jag rekommenderar hönsskådning i grupp. Man kan skrämma och störa tillräckligt många spelsugna höns lika bra om man gör dessa utflykter solo... Kom ihåg att hönsen upptäcker alltid dig långt innan du har lokaliserat deras position så det funkar sällan att försöka smyga sig på dem. Vill man bara lyssna på spelet går detta naturligtvis att ordna om man promenerar runt i bra biotoper i april/maj, men ska man SE hela spelet så ska du vara på plats innan hönsen och vara väl kamouflerad.

I Göteborgs närområde kan man höra spelande orrar vid Rambo mosse, Vättlefjäll och Knipeflågsbergen. Har också funnits vid Torholmen i Nordre älvs fjord, men de är inte sedda på ett bra tag nu..
Tjäder är svårare i Göteborg.. har inga tips där tyvärr, annat än att leta i Härryda/Landvetter och skogarna runt Partille.
Järpe är ett hopplöst kapitel... och de spelar dessutom på hösten.

Orkar man inte slita efter hönsen här hemma så har man stor chans att stöta på dem i Svartedalen norr om kungälv eller Risveden mellan Älvängen och Alingsås.

2008-01-21 00:41:19

 
Magnus Eriksson     



Ok.
Jag förstår att detta är väldigt störningskännsligt och jag kommer inte att ge mig på detta själv då jag inte har någon erfarenhet av vare sig plats eller tillvägagångsätt.

Men om någon mer erfaren planerar att ge sig ut med övernattning och allt och känner för att förbarma sig över en relativ nybliven skådare så tveka inte att höra av er.

Men till att börja med skulle jag nog säkert komma långt på upplevelsen med att promenera på säkert avstånd runt bra biotoper. Men även detta vill jag ju inte göra själv då ödets ironi med största säkerhet skulle låta mig promenera rakt in på spelplatsen av rent misstag (om jag nu hittar rätt skog över huvud taget).

Så fråga nummer två ser väl ut som följer. Någon som är intresserad av och har erfarenhet av att kliva runt i en halvskum dimmig orr- eller tjäderskog i ottan i april tillsammans med mig? (Och då tänker jag på Göteborgs närområde)


Som om detta inte är nog så retar min helt fågelOintresserade kompis mig genom att berätta sin historia om en aggressiv Tjädertupp som attackerad hans bil varje gång han åkte till sin stuga för några år sedan. Tuppen såg tydligen spegelbilden av sig själv i navkapseln och anföll med stor målmedveten ett av framhjulen gång på gång.


2008-01-22 22:45:21



Svara på
detta inlägg