FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Atlasinventeringen 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Atlasinventeringen


Till
översikten
ATLAS ATLAS ATLAS

Stina Thelander     



Egentligen är det lite svårt när diskussionerna i Forum plötsligt byter ämne och kanske skulle ha ny tråd i annan kategori.
Gör nog inte så mycket eftersom de flesta Forum-läsare väl läser ”Senaste inläggen”.

Jag vet att det är mycket få som använder 20 som häckningskriterium. De flesta av oss är ju glada för 13 eller 16. (och vad gäller flugsnapparen i en viss mölndalsruta skulle jag vara glad för en 2:a). Själv har jag endast använt 20 då Janne Bergqvist kollade holkar vid Mölndals Golfbana i ”min” ruta.

Med tanke på inläggen om Atlas-kriterier i Törnskatans Tråd vill jag slå ett slag även för
GOF: hemsida http://www.gof.nu/.. Surfa en stund och du hittar lite av varje!
Så småningom hittar du även vår Atlas-sida även om den ligger lite djupt. Och vi har ju samma definitioner – och text - på kriterierna som alla andra

GOF:s Atlas-inventering skall vara såpass klar efter årets inventeringar så vi kan skriva ”BOKEN” nästa år. Kolla gärna på hemsidan vilka som anmält att de ska skriva om respektive fågel i boken. Det finns ännu ”lediga” fåglar.
Det ska bli en lätt-tillgänglig bok som allmänheten kan ha glädje av. Därför kommer vi ha massor av fågelbilder. Snart startar insamlingen bland GOF-fotografer av bilder till boken, eller hur Niklas?


2007-07-19 07:42:27


Stina Thelander     



Egentligen skrev jag förra inlägget med stora bokstäver för att påminna oss alla att vi bör rapportera in våra observationer så snart som möjligt och med Atlas-kriterier.

Vår karta på
http://www.artportalen.se/birds/kvartsatlas/atlas2.asp?landskapskod=99
får visserligen allt mer färg, vilket visar på rätt många observationer. För att kolla hur höga kriterierna är så får man slå på respektive ruta.

På tal om färg så är det spännande att se på färgerna på andra föreningars Atlas-inventeringar. De landskap där Atlas-inventeringar pågår är Skåne, Blekinge, Öland, Halland, Närke, Småland, Göteborg. Allt letar man sig enkelt fram till på Svalans Dagens fågel (vänstersidan)

Jämför gärna ”min” ruta i Lindome på Göteborgs respektive Hallands sida. 06B8G. Den har mörkare färg på Hallands-sidan än på Göteborgs-sidan. Kul!

Tänker ni öppna för Atlas-inventering i Bohuslän också snart?


2007-07-19 07:55:31

 
Stina Thelander     



… och om man överst till höger på de respektive lanskaps-atlasarna slår fram en speciell fågel så kan man göra allehanda studier. Även om antalet flugsnappare har minskat så skulle det ändå finnas någon i varje ruta, tycker man. Jag har så gott som lovat att hitta en i ruta 06B9E NO.
Mina intervjuer hittills har inte gett resultat. Var finns holkarna?


2007-07-19 08:05:57



Svara på
detta inlägg