FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
smart ? ärla

Nils Abrahamsson     



jag slängde ut lite smulor från ett, grovt, knäckebrödspaket. Bofinken var snabbt där och plockade o snart dök även ärlan upp. Hon pickade lite bland småsmulorna men hade klara problem med sin klena näbb och dom större bitarna (1-2cm kanske). jag var precis på väg att gå fram o smula sönder lite bättre när hon tog en av bitarna, hoppade upp till fågelbadet och doppade brödbiten! Inte utan att jag tyckte hon sneglade triumfartat mot mig innan hon flög iväg med brödbiten.
Var hon så smart eller kan man förklara det på annat vis?
Känns ju nästan som användande av verktyg...

2007-06-29 19:49:57


Stina Thelander     



Har inte sett sädesärlor doppa bröd, men tänk om det kunde bli något i stil med ”den hundrade apan”
(Framgooglat: ”1979 berättade en forskare att han upptäckt att när tillräckligt många apor på en ö hade börjat tvätta potatisar, innan de åt dem, så började andra apor, på andra öar, att oförklarligt också tvätta sina potatisar. Beteendet hade plötsligt spritt sig på ett icke naturligt sätt.”)

Jag har börjat lägga lite bröd vid en vattenpöl för att bidra i riktning mot ”den hundrade sädesärlan”. Har ännu inte observerat något resultat. Möjligen ser skatorna lite kraftigare ut.


2007-07-01 17:13:44


Jörgen Grahn     



Jag har hört talas om det tidigare -- fåglar som blöter
mat (typ bröd) för att kunna svälja det. Minns dock
inte var, i vilket sammanhang eller vilken art.

Om man får spekulera, så kanske det inte är så ovant
för en ärla (som ju gillar vatten) att skölja matbitar
som är grusiga eller leriga. I så fall kanske det kom från
Ärlans Kokbok kapitel ett, snarare än att vara inlärt eller
ett snilledrag.

2007-07-02 13:11:40

 
Stig Fredriksson     



Jag har ofta sett kråkor blöta fådda torra brödbitar, jag har sett i Slottsskogen liksom på andra ställen. Aldrig att jag sett sädesärlor blöta bröd, trots många par i Slottsskogen och att de borde kunna kolla kråkorna. Men frågan är om olika arter kollar varandra på det sätter, snarare är det väl så att sädesärlor håller en hälsosam distans till den tänkbara predatorn kråka. Antar dock att det i vanlig ordning handlar om en ovanligt påhittig smart ärla, ärlornas Einstein.

2007-07-03 16:47:52



Svara på
detta inlägg