FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Vägbeskrivning till kungsfågeln

Thomas Göthberg     



Jag åker tåg ner till Göteborg snart och har då tänkt att göra ett besök i Slottskogen. För mig som inte känner till området går det att beskriva hur man tar sig från centralstationen med spårvagn och hur man väl framme hittar var den brandkronade brukar befinna sig?

Ps. Är den svarthuvade måsen fortfarande kvar vid slottskogen?

2007-06-18 16:06:45


Daniel Gustafsson     



Åk ettan eller sexan till Linnéplatsen. När du stiger av och är vänd mot skogen (d.v.s. inte mot bilvägen) har du framför dig en gräsplan, en cykelväg och sedan en låg ås. Följ cykelvägen in i parken och upp för en backe till höger. Det står en skylt till Plikta där, tror jag. Om inte annat ska du gå förbi en låg labyrint på vänster sida, och sedan se en lekpark. På Lekparkens vänstra sida går en väg upp i backen med ett räcke på ena sidan, och där ska du upp. Efter ett tag går en mindre väg in till vänster, och om ingen tatt ner den sitter det ett informationslapp om kungsfågeln på ett träd. Jämte den lilla vägen finns en ensam gran. I den är det, på den sidan som är mot dig och till vänster när du kommer från lekparken.

Hoppas att det går att förstå och att du får se den.

2007-06-18 16:39:23

 
Thomas Göthberg     



Tack ska du ha för den detaljerade beskrivningen. Jag var där i går (20/6). Jag såg båda fåglarna flyga fram och tillbaka till granen med mat i munnen.

/Thomas

2007-06-21 08:56:28



Svara på
detta inlägg