FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Öxnäs vaktlar.

L. Stefan Andersson     



Det känns onekligen lättare att uthärda dagens värme efter en oförglömlig cykeltur på Hisingen i natt med bl.a kornknarr, vaktel och busksångare.

Jag kunde med säkerhet lokalisera 4 vaktlar kring Öxnäs, dels 2 ex söder om byn, dels 2 ex i nordost. Det jag märkte när jag förflyttade mig etappvis med cykeln runt området var att vaktlarnas spel lite förvirrande kunde uppfattas komma från en annan punkt en den man först trodde att man spikat. Det kan ju bero på att här är fler vaktlar men också att fåglarna kanske flyttar sig för att göra sig hörda över ett större område. Kanske är den vaktel som senare hördes vid Tofter, Säve en 5:e individ eller så är det så att det är en av de fåglar man kan höra från Öxnäs västerut som inte är allt för avlägset. Därför är det lite vanskligt att exakt få ett grepp på hur många vaktlar som verkligen spelar just nu i området.

Det skulle vara intressant att höra vad alla de andra skådare som besökt området det senaste anser om detta för att om möjligt inte riskera att antalet vaktlar överskattas när vi lyssnar från olika utgångspunkter. Mellan den vaktel längst i NO om Öxnäs som jag hörde och Tofter är kanske knappt halvannan kilometer och för mig är det troligt att det är samma individ jag hörde åt väster när jag avnjöt busksångaren.

Mvh: Stefan Andersson



2007-06-10 16:07:52



Svara på
detta inlägg