FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Atlasinventeringen 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Atlasinventeringen


Till
översikten
Centrala häckningar i Göteborg

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Nu är det full fart i buskarna och häckningssäsongen är i full gång. I Göteborg har vi ett fåtal rutor som är obokade och det är de centrala delarna av staden. Med tanke på hur många skådare som säkert rör sig i dessa områden så vore det väldigt bra om man rapporterar fåglar som man exempelvis ser på lunchen eller när man rör sig till och från jobbet. Området kring Örgryte och Gårda är två områden som är särskilt intressanta. Alla observationer är av intresse!

Om man rör sig i området kring Nya Varvet och ut mot Långedrag så kan rapporter också vara av stor betydelse.

Rapportera med atlaskriterie så att dina observationer bokförs i inventeringen. Tack för hjälpen!

2007-05-04 17:39:06


Björn Dellming     



Tillhör Nya varvet/Långedrag de södra delarna av min ruta? Jag kan nog fylla på den en hel del om jag går in och promenerar lite på regementet... Finns flera arter spettar och kattuggla, bl.a annat... Jag har tillträde dit, men har inte varit där på ett bra tag nu. Kanske borde ta mig i kragen.. :)

2007-05-05 01:14:03


Kristoffer Nilsson     



Hej Björn!

Nya varvet tillhör inte din ruta, men Långedrag visade sig göra det. Jag var ute och cyklade i detta område under morgonen och rapporterade en del. Eftersom jag har ambitionen att kartlägga turkduvorna i dessa delar av Gbg under de kommande veckorna så kommer jag att röra mig en del här (när jag är hemma). Det är kanonbra ;) om du kan komma in på regementet och glo lite så hjälps vi åt. Må väl!

2007-05-05 10:26:23


Stina Thelander     



Andra centrala platser, som inte blir så välinventerade kan vara den alltmer växande biotopen ”köpcentra”. Finns det häckande fiskmås i samtliga? I Kållereds köpstad finns det gott om dom. Det var någon som påstod att det förra året ev. häckade gråtrut på El-Giganten.
Vi får hjälpas åt att rapportera häckningar av fåglar, vars födosök huvudsakligen sker på McDonald’s.


2007-05-07 12:49:13


Daniel Isaksson     



På tal om Kållered har ni kanske lagt märke till alla tofsvipor som häckar på båda sidor motorvägen. Rakt utanför Macdonalds sågs en vipa ruva tidigare i april. Sen är ju frågan hur många ungar som produceras och vart dom tar vägen med ungarna. Men intressant är det i alla fall.

2007-05-07 21:32:46

 
Stina Thelander     



Ja, det var intressant! Klart fler än förra året. Jag har bara cyklat på västra sidan motorvägen och där är åtminstone 5 vuxna vipor kvar, varav ett varnande par. Såg inga ungar, men jag cyklade kanske för fort.
Ska rapportera på Svalan när det varnande paret bestämt sig för i vilken ruta dom lagt äggen.
Och en vacker dag tar jag mig över motorvägen

2007-05-16 06:53:35



Svara på
detta inlägg