|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fågeldammen i Slottsskogen
|
|
|
|
|
Uno Unger
|
|
Nu när vintern verkar slå till kan det löna sig att spana efter vilda sjöfåglar i Fågeldammen vid Linnéplatsen. För varje år som går blir det allt färre vingklippta parkankor i dammen. Troligen utgör de ett lättfångat byte för duvhök och berguv. När jag var där senast den 12/2 fanns följande vingklippta (stäckta) sjöfåglar i dammen: Stripgås 7, snögås 2 ad och 2 juv, blågås 1, hybridgås (vitkindad gås x snögås/blågås) 2, vitkindad gås 10, gravand 2 hanar + 1 hona, vigg 2 hanar och knipa 10 (4 ad hanar, 1 2K hane och 5 honor). Dessa vingklippta exemplar bör naturligtvis inte rapporteras till Svalan, men alla övriga fåglar är fritt fram att rapportera. Förra vintern fanns ju i denna damm vilda hanar av stjärtand och snatterand, och tidigare vintrar har även bläsand noterats.
2007-02-21 18:51:05
|
|
|
|
|
|
Andreas Nyström
|
|
Perfekt! Precis vad jag har gått och funderat på under en tid, då jag går min dagliga lunchpromenad förbi dammarna i Slottsskogen (de dagar jag inte går i Änggårdsbergen). Jag har funderat på att ställa mig och räkna, men det har aldrig blivit av (idag var det inte så inbjudande att stå still någon längre period :o) ). Då promenaden är just en sådan, så blir det inget annat än ett översiktigt sökande, men detta underlättar storligen för mig. Tack för det!
-Andreas
2007-02-21 20:58:32
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|