FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Frågor om raritetsrapport

Hampus Lybeck     



Jag sitter nu och filar på rrk-rapport på snösiska 2/2. Har bara skrivit rapport två gånger tidigare, på skedstork och svarthuvad mås, och då rådde ju inget tvivel om att jag inte var upptäckare. Men ska jag kryssa i den rutan nu, med tanke på att ingen annan såg snösiska vid smitten den dagen och det kanske finns skäl att anta att den inte var samma som den som rapporterats dagen innan?

Vidare, hur utförlig behöver biotopbeskrivningen vara egentligen? Jag misstänker att alla i RRK har bättre kännedom om biotopen ifråga än jag och jag tror inte jag kan tillföra nåt där egentligen.

tacksam för svar
/Hampus

2007-02-03 23:36:55


Uno Unger     



Hej Hampus!

Jag var själv på Smitten en halvtimma efter dig och såg bland ca 50 gråsiskor två snösiskelika exemplar, där ingen av allt att döma var identisk med den snösiska som sågs och fotograferades av flera skådare under perioden 13-18/1. Under tiden 19/1-1/2 har 1 ex rapporterats från lokalen, men det finns ingen beskrivning om utseende, så det är omöjligt att säga om det har varit samma ex hela tiden. Den fotograferade fågeln är av allt att döma en 3K+ hona, men de två snösiskelika fåglar jag såg den 2/2 var 2K-fåglar och skiljde sig i några detaljer från den ursprungliga fågeln. Den minst snösiskelika fågeln av de två ovan nämnda fåglarna lyckades jag fotografera och bilderna finns på Svalans bildgalleri under art gråsiska, men jag är inte säker på bestämningen.

När det gäller biotopbeskrivningen kan du bara nämna att det var vid Karl-Olof Johanssons fågelmatning.

2007-02-04 01:05:46


Hampus Lybeck     



Tack för hjälpen Uno!

En annan fråga du kanske kan svara på; Vad är viktigast att ha med i en rapport på de elva taltrastar jag såg på kvibergs kyrkogård idag?

2007-02-04 22:17:40


Uno Unger     



Enligt min erfarenhet är ett fynd vintertid i Sverige av en så stor flock taltrastar så unikt, så jag tror rapportkommittén helst skulle vilja ha fotodokumenterig för att godkänna ett sådant fynd.

2007-02-05 11:26:21

 
Hampus Lybeck     



Gick en sväng vid tolvtiden, men hittade idag varken trastar eller andra fåglar i allén upp till stora kapellet. Igår fanns där även gott om grönfink och blåmes förutom trastarna. Hade jag vetat hur osannolik obsen var igår hade jag försökt fotografera dem då, men eftersom jag inte har nån adapter till digitalkameran så blir resultatet generellt så risigt att det oftast inte är nån idé.

Tittade f.ö. igenom vinterfynden av taltrast i landet 1945-2007 i svalan och förutom tre fyra fall, varav ett fynd 8st i skåne 1/2 i år, så är det aldrig fler än två vilket ju säger en del.

2007-02-05 15:48:56



Svara på
detta inlägg