FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kvadratjakten 9 september!

Pär Lydmark     



Då var det åter dags att börja inrikta sig på kvadratskådning. Höstens upplaga av Kvadratjakten i Göteborg kommer gå av stapeln lördagen den 9 september, mitt i den absoluta sträcktoppen! Vi hoppas som vanligt på en hård kamp och att så många lag som möjligt kan vara med.

Reglerna är precis som tidigare år:

- Rutan på 10x10 m ska ligga inom Göteborgs rapportområde.
- Samtliga arter måste observeras inifrån rutan av samtliga deltagare under tävlingstiden (0:00-13:00).
- Varje lag ska bestå av 3-5 deltagare.
- Om flera lag vill stå på samma lokal har lag som inte stått på lokalen tidigare företräde, i annat fall sker lottning.

Så nu är det bara att åka ut och reka in en fin vinnarkvadrat om ni inte redan gjort det. Anmälningar kan göras i den här tråden i forumet, lämna laguppställning (så långt det är klart) och lokalförslag om ni har något. Allt går att komplettera i efterhand såklart. Det går också bra att efterlysa lagmedlemmar m.m. om man inte är fullt lag.

2006-08-22 14:34:12


Pär Lydmark     



För att omedelbart skapa lite fart i den här tråden passar jag på att anmäla vårens segrarlag "Löst folk & Svedholk", som återigen siktar på att göra slarvsylta av allt motstånd (som vid Prästgårdskilen i våras). Laguppställningen blir preliminärt följande:

Pär Lydmark
Johan Svedholm
Anders Kronhamn
Mikael Molin

Vi har rekat in en kvadrat på Skeppstadsholmen i Torslanda som vi siktar på att vinna ifrån. Nu väntar vi bara på motståndet...

2006-08-22 14:37:30


Niklas Aronsson     



Gött!
Vi har ännu så länge bara tagit ut truppen, och ligger på träningsläger på Madeira just nu med stormsvalor så det ryker om det.
Veckan innan laddar en del av spjutspetsarna upp i Falsterbo. Vi kör med en man på topp, troligen Fält eller möjligen Börjesson, enligt spelsystemet 1-3-1 med Eskil som sweeper.
Den slutgiltiga laguppställningen tänker vi mörka in i det sista. Har ni på Skeppstadsholmen missat cementinkapslingen av Muddret i slutet av månaden? ;-)
Är all slags dopning tillåten? Åtlar, trafikdödade djur, ljudkulisser, lockkråkor i voljär, vettar, Fält i kycklingskrud?


2006-08-22 15:42:44


Pär Lydmark     



Fält i kycklingskrud är i högsta grad tillåtet, förutsatt att han behåller den på även under artgenomgången :)

2006-08-22 18:08:22


Magnus Unger     



Följande lag anmäler sig också

Stefan Svanberg
Magnus Unger
Uno Unger

Vi kommer preliminärt stå på Vrångö.

2006-08-27 15:36:00


Björn Dellming     



Jag anmäler laget som ännu har en del av ungfågelsdräkten kvar:

Björn [subad] Dellming
Magnus [juv] Rahm
Malin [juv] Karlsson

Vi tänkte ge Smithska udden en chans till.

2006-08-27 21:26:31


Daniel Gustafsson     



Kanske ett lag till; jag är ledig, Tom jobbar och Bengt vet inte än. Kanske kan en kompis ersätta Tom, men ifall nån annan vill vara med i vårt lag är det bara att höra av sig.

Ingen lokal bestämd än.

2006-08-27 22:07:14


Klas Reinholdson     



Preliminärt och då på Rörö

Klas Reinholdson
Magnus Söderbom
Martin Dahlöf

2006-08-27 23:00:47


Johannes Löfqvist     



Jag skulle gärna vilja vara med. Men saknar lag, så om jag jag bli delaktig i lag Daniel Gustafsson vore det en bra lösning för min del. Det går bra att höra av sig på tel. 0706532091 eller 031-880014.
/hälsar Johannes Löfqvist

2006-08-28 07:49:13


Daniel Gustafsson     



Jag ringer dig imorrn då, Johannes, och anmäler följande lag:

Daniel Gustafsson
Bengt Nielsen
Johannes Löfqvist
Kanske Jonas Holgersson

Lokal diskuteras ännu.

2006-08-28 22:42:40


Niklas Aronsson     



Efter ett lyckat träningsläger på Madeira har vi haft interna laguttagningar och delat truppen i två lag.

Laguppställning för Småfläckig sumphöna BK:

Hans "Zlatan" Börjesson, med en hörsel som får oss andra att framstå som svårt tinnitusskadade.
Roger "Dala Dahlqvist" Eskilsson, trålar bättre än hela Nordsjöflottan.
Thomas "Immanuel Kant" Karlsohn, använder det kategoriska imperativet för att tvinga fram ett rejält sträck.

Lagledare:
Niklas "Svennis" Aronsson



2006-08-31 08:57:49


Niklas Aronsson     



Ovanstående lag ämnar stå någonstans längs Nordre älv. Enligt reglerna är det okej så länge man står i Göteborgs rapportområde. Det innebär med andra ord att vi får räkna arter vi ser i Kungälvs kommun? Eller?

2006-08-31 08:59:30


Daniel Gustafsson     



Lag Gustafsson/Nielsen/Löfqvist bokar härmed Ersdalen.

2006-08-31 09:40:41


Johan Svedholm     



Mycket riktigt är det i denna tävling, till skillnad från de flesta andra listor, observatörernas position som är vidkommande, inte fåglarnas. Det står er således fritt att räkna arter i Danmark, om ni har god optik...

2006-08-31 11:12:15


Per Björkman     



Lag "Sångfoglarne" ställer upp med föjande smörsångare:

Barbro "Lill-Babs" Björkman
Christer Sjögren-Fält
Per-Elton Björkman

Plats Nötholmen, Hönö

2006-08-31 18:11:17


Uno Unger     



Jag vill bara betona att det är skillnad på Kvadratjaktens regler och regler för listor typ Göteborgs kommun och Hisingslistan. Det som Johan säger ovan gäller bara för Kvadratjakten. Rapportering till Svalan och ev. listor i Kustobsar går efter vad fågeln befinner sig. Så om en dvärgörn ses av lag Småfläckig sumphöna BK över Harestad men laget befinner sig på Kippholmen så blir det inget kryss på Hisingslistan.

2006-09-02 18:11:38


Niklas Aronsson     



Jag har länge misstänkt att du är synsk Uno, nu vet jag att du är det!

2006-09-03 00:46:00


Niklas Aronsson     



Småfläckig sumphöna står på Kippholmen!



2006-09-05 15:56:40


Per Björkman     



Lag "Sångfoglarne" förstärker på tenorsidan med
Andrea(s) Bocelli-Hagström och är därmed redo för kvartettsång.

2006-09-05 18:29:33


Per Björkman     



Tyvärr har vårt skönsjungande lag åter reducerats till en trio då Christer Sjögren-Fält fått ett gig på annat håll.

2006-09-06 19:12:28


Magnus Unger     



Vårt lag har bytt lokal och kommer som det ser ut just nu att stå på Flatholmen i Torslandaviken. Denna topp ligger mellan Karholmsdammen och Risholmsviken.

Och för att återkoppla till det Niklas skrev i en annan tråd, så kan vi kanske preliminärt ta artgenomgången vid fågeltornet i Torslandaviken då, eller?

2006-09-07 09:27:55


Niklas Aronsson     



Det vore lysande!

2006-09-07 09:36:13


Bengt Nilsen     



Hej!

Noterade alldeles nyss att tävlingstiden är satt till kl. 00.00-13.00 enligt Pär Lydmarks första inlägg. Har inte tävlingen avslutats kl 12.00 tidigare år eller minns jag helt fel?
Det är alltså 13.00 som gäller, eller?


2006-09-07 11:49:49


Pär Lydmark     



Vi har oftast kört till kl 12 på våren och kl 13 på hösten, med anledning av att det ljusnar såpass sent på hösten jämfört med våren. Så det är 13:00 som gäller!

2006-09-07 13:01:13

 
Pär Lydmark     



Såhär sista skälvande kvällen innan sammandrabbningen hoppas jag alla har koll på regler och annat. Om inte annat finns reglerna överst i den här tråden, och i övrigt gäller som vanligt att den totala artsumman skall antecknas varje hel timma. Artgenomgång kör vi enligt tidigare förslag här i tråden vid Torslandavikens fågeltorn så snart som möjligt efter måltiden (kl 13:00).

Må bästa lag vinna! (förutsatt att det är vi)

2006-09-08 18:39:52



Svara på
detta inlägg