FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Vems bo?

Erik Westberg     



Länken nedan leder till en bild av ett fågelbo. Kan någon hjälpa mig med bestämningen av vilken art det tillhör?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/571546.htm

Tack för hjälpen!
Hälsn. Erik

2006-06-06 10:38:02


Magnus Unger     



Det bästa vore väl förmodligen om du väntat en bit ifrån boet för att se vem som ägde det :)

Jag kollade lite snabbt i BWP på äggbilder men kom inte fram till något mer än att det passar bra för björktrast men eventuellt kunde även koltrast och taltrast se ut på detta sätt. Det enda man kunde säga var att det inte var rödvingetrast för dom såg annorlunda ut.

2006-06-08 09:00:22


Peter Strandvik     



Koltrast är mest rimligt.
Taltrast har en jämn (murad?) insida i boet.

2006-06-08 09:30:35


Jesper Knape     



Skulle tro att det handlar om någon sångare ex. svarthätta, då jag tycker att byggmaterialet tyder på detta. Kommer dock inte ihåg hur deras ägg ser ut. Man ser ju också igenom boet lite här och var vilket jag aldrig sett i ett trastbo. Fast storleken stämmer ju inte då.

2006-06-08 21:39:17

 
Erik Westberg     



Du har rätt Magnus! Jag var dock med en ickeskådande vän som inte var sugen på det alternativet. =) Jag har själv avslagit trastteorin, som Jesper säger så bygger de inte på det sättet. Är osäker på storleken, boet var ganska litet men äggen ungefär traststora (tror jag). Har tänkt på någon sångare men inte kommit på någon som bygger annat än på marken... hmm. Vi kan bortse från storleken och se till äggens utseende samt byggtekniken, kanske underlättar?!

2006-06-10 01:13:55



Svara på
detta inlägg