FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
"+"-funktionen

Magnus Lundström     



Jag har funderat lite kring prioriteringen av obsar i och med "+"- funktionen. Bl a att högsta antal prioriteras före senaste tid vilket jag tycker borde vara tvärtom, särskilt under sträcktider då antalet förändras från timme till timme ibland. Dessutom underordnas observationer som gäller könsbestämning varandra. Exempelvis om jag rapporterar två årthannar och en årthona separat från samma lokal syns endast en av obsarna om man inte klickar på +-tecknet. Detta är inget stort problem för mig men tycker ändå att det kan diskuteras för att förbättra kustobsar och göra den klart bästa fågelsidan på nätet ännu bättre!

mvh

Magnus Lundström


2006-05-09 22:07:00

 
Magnus Unger     



Anledningen att vi valt att visa de högsta antalet istället för den senaste tiden är att det oftast är mest intressant, däremot blir det ofta fel just vid sträcklokaler. Om samma antal rapporterats av flera så skall den sortera på tid så det blir för det mesta på tid, möjligen funkar inte detta korrekt längre?

Fallet med årtorna kan du lösa själv tror jag, efter du rapporterat dem separat, så kan du söka fram dem med Visa obsar och välja Administrera fynd, slå sedan ihop dem till en flock så kommer dom visas som 3 ex (2 hane + 1 hona).

2006-05-10 16:45:23



Svara på
detta inlägg