|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Staren
|
|
|
|
|
Kristian Thisted
|
|
Hej! Har noterat att stararna ratar mina holkar. Med all sannolikhet sitter holkarna för lågt. C:a 1,5 meter ö.b.
Lägger stararna mer en en kull? I så fall, kan de då byta bostad (i fall jag flyttar upp mina holkar)?
/K
2006-04-27 08:58:42
|
|
|
|
|
|
Peter Strandvik
|
|
Dom bygger för fullt nu, o det är nog inte för sent i Landvetter med bosättningar för året.
Stararna lägger bara en kull här (två kullar rapporteras bla från Narviksomr i Norge, där dom oxå övervintrar).
Generellt har ju stararna minskat, så dom kan nog rata en del holkar, för att det finns passande andra lediga bostäder, i naturliga trähål, under tegelpannor etc.
Peter S
2006-04-27 10:19:57
|
|
|
|
|
|
Kristian Thisted
|
|
De tackar vi för! Passar även på att fråga om stömstaren. Satte upp en slik holk i mölndalsån för c:a 3-4 veckor sedan. När bygger de bo? Är de störkänsliga om man skall kolla i holken?
/K
2006-04-27 11:27:13
|
|
|
|
|
|
Peter Strandvik
|
|
De fåtal par som häckar i S Sverige, bygger nu i april.
Vissa år kläcker dom redan runt 1.5, men i år är dom nog något sedare, kolla runt 5-10.5. Du ser direkt om dom häckar, eftersom hela holken är full med mossa och bomateriel.
Stanna i så fall på avstånd o se ifall dom matar. Stick inte in handen till en ruvande fågel.
Som kuriosa kan oxå nämnas att vissa av häckarna (hanarna?), drar vidare till Norge el S Norrland/Dalarna o häckar en gång till (med en ny hona??) Mycket speciellt!
Peter S
2006-04-27 13:33:32
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|