FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Kustfoto nya bilder??

Per Norberg     



Vad har hänt?

När jag var inne igår (1/4) och röstade på mars bilder så fanns inte nuvarande bild nr 1 och bild nr 2. Gäller båda kategorierna.
Bild nr 1 var igår nuvarande bild nr 3 (gäller båda kategorierna).

Jag skulle således vilja göra en ny röstning.

Mvh/ Per Norberg


2006-04-02 20:43:40


Pär Lydmark     



Hej!

Jag kan förstå att detta verkar lite förvillande och ska förklara bakgrunden här. Igår eftermiddag (dvs 1/4) blev jag kontaktad av två olika personer som hade glömt ladda upp sina bidrag till denna Kustfoto-omgång. Helt oberoende av varandra undrade de om jag det fanns någon möjlighet att lägga in deras bilder trots att de var en dag för sena. Jag sa att jag manuellt kunde lägga in deras bilder men att vi naturligtvis inte kunde starta om omröstningen, så de gick därmed miste om en hel del potentiella poäng från personer som redan röstat. Båda tyckte detta var ok, och jag la in bilderna under kvällen igår.

Jag tänkte (möjligen lite förhastat) att detta inte borde vara något problem annat än för fotograferna själva eftersom de missat potentiella röster. Men kanske ska jag inte godkänna för sena bidrag framöver eftersom det blir dumt om folk som röstar inte får samma bidrag att välja på. Jag känner nu i efterhand att det kanske inte är helt lyckat.

Så Per, dina poäng får stå kvar och vi låter omröstningen fortsätta som den gör. Men kanske ska jag inte göra liknande tillägg framöver? (Notera dock att detta var första och enda gången det skett hittills). Om det är någon annan som har synpunkter så tar jag gärna emot dem!

2006-04-02 22:18:34


Per Norberg     



Det är ok för min del såvida inte det blir någon förskjutning i bildröstandet. dvs att om jag t ex röstade på bild nr 1 så blir det bild nr 3 som får min röst och inte nuvarande bild nr 1.
Skulle det bli så igen att nya bilder kommer in efter deadline så kanske de skall läggas sist och inte som nu först beroende på hur sammanställningen av röstningen går till.

Samtliga som är ansvariga/ medhjälpare mm i Kustfoto skall ha ett stort tack för det arbete som ni lägger ner.

2006-04-03 08:34:13


Pär Lydmark     



Du behöver inte oroa dig för att rösterna hamnar fel, rösterna kopplas till ett specifikt bild-ID som inte har något att göra med det bild-nummer som visas vid omröstningen. När det gäller ordningen var det kanske lite olyckligt att de nya bilderna hamnade överst. Vi sorterar bilderna efter filnamnet vid visningen, och eftersom filnamnet skapas helt slumpmässigt av ca 20 bokstäver/siffror blir därmed även ordningen oberoende av när man laddat upp sin bild osv. De nya bilder jag la till i efterhand fick jag själv skapa slumpmässiga namn till (eftersom jag inte kunde använda den automatiska uppladdningen) och då råkade jag använda bokstäver längre bak i alfabetet som förstabokstav än vad de slumpmässiga namnen använder sig av (de använder bara 0-9 och A-F, men det hade jag glömt bort). Därför hamnade de nya bilderna alltså först helt utan baktanke.

2006-04-03 09:37:57


Pär Lydmark     



Jag kanske bör poängtera också att även om jag eventuellt kan tänka mig att lägga upp försenade bilder på detta sätt även framöver får det inte ses som någon garanti att man alltid kan göra så. Vi vill helst såklart att alla skickar i tid, och eftertillskott gör jag bara som en nödlösning i mån av tid.

2006-04-03 09:44:30


Markus Lagerqvist     



Eftersom röstningen påbörjas direkt den 1:e varje månad tycker jag att det verkar enklast och mest rättvist/korrekt att hålla på regeln att bilderna skall vara inne senast den siste varje månad.

2006-04-03 10:41:21

 
Pär Lydmark     



Japp du har nog rätt Markus. Vi låter detta vara en engångsföreteelse och kör hårt på deadlinen framöver.

2006-04-03 10:55:09



Svara på
detta inlägg