FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Larmsystemet

Mattias Nilsson     



När bestämdes det att man skall larma ut vårprimörer? Visserligen kan man välja vilka larm man ej vill ha, men lite tröttsamt blir det faktiskt. Visst är det kul att larma. Men en utlarmning bör väl innehålla lite mer substans, annat än att en vårfågel har anlänt.

MVH
Mattias Nilsson

2006-03-26 19:54:49


Björn Dellming     



Nån speciell vårfågel du syftar på?

Jag tycker det kan vara intressant att få en del larm på riktigt vanliga arter. men då önskar man ju, som du efterlyser, lite extra info; t.ex kan ejderlarm vara intressanta om man skriver till info om hur pass intensivt sträcket är. Samma sak med ormvråksstreck och lite andra grejer som kan vara kul att uppleva.

2006-03-26 20:09:09


Pär Lydmark     



Jag tycker helt klart det är intressant att larma vårfåglars ankomst. Nu när man kan välja vad man vill ta emot är det väl bara att lägga sig på en lägre prefix-nivå (förutom just inom ens direkta närhet, t ex några mils radie) så slipper man alla vårfågellarm man inte vill ha. Tycker man inte prefixen stämmer får man väl lägga en timme på att specificera artspecifika regler, även om det är lite krångligt. Jag hoppas att man på sikt kommer att kunna administrera sina inställningar via C3:s hemsida, då skulle det vara mycket enklare. Men det kommer nog.

Personligen tycker jag det är betydligt mer tröttsamt med uppdateringarna av långstannande rariteter. Trädgårdsträdkryparen i Skåne eller taigatrasten i Småland t.ex. Hoppas nästa version innehåller en uppdateringsbock i larmformuläret, så att man kan välja att bara ta emot vissa arter vid upptäckt och ej vid uppdatering. Men vårfåglarna tycker jag helt klart ska ut. Larma på bara.

2006-03-28 15:47:14


Niklas Aronsson     



Kan tillägga att i nästa version av BMS kommer det att läggas till ett prefix 7, där väl troligen de flesta vårprimörer hamnar. Då får man ytterligare en filtreringsnivå. Däremot ser det inte ut som om Pärs förhoppning kommer att hörsammas redan till nästa version.

2006-03-28 18:44:40


Pär Lydmark     



Är du säker på det Niklas? I C3:s forum lät det som att den skulle komma i nästa version när jag frågade precis efter att nuvarande version släppts. Om man inte tar med en uppdateringsfunktion nu förstår jag verkligen inte hur man tänker. Det är ju den enda typen av filtrering som inte går att ordna med nuvarande funktioner, och enda punkten där BMS är klart sämre än RiX-larm var. När alla larm på subrariteter rasar in i maj kommer det att bli hopplöst utan möjligheten att välja bort uppdateringar av larm.

Vet du förresten när nästa version kommer?

2006-03-28 21:54:45


Niklas Aronsson     



Det är inte klart när nästa version kommer. Till sommaren typ.
Efter telefonkontakt med Mathias Bergström står det klart att den funktion du vill åt inte kommer att vara med, men förslaget finns fortfarande med i diskussionen. Dock finns det tveksamhet till att rapportören ska avgöra en arts status som blir fallet om man ska/inte ska bocka för en ruta som bestämmer vilka som får larmet.
Det är dags att du gör din stämma hörd på BMS-forumet på Club300:s sida Pär!

2006-03-28 22:33:10


Niklas Aronsson     



I övrigt passar Mathias på att säga till Mattias överst i tråden att i det info-blad som gått ut till alla BMS-anslutna framgår att det är ganska fritt att larma vad man vill.
Till Pär säger han att förhoppningarna om att kunna fixa reglerna via hemssidan troligen bara blir en förhoppning, det saknas ideella resurser och pengar till konsultupphandling.
Så Pär, upp på tårna och erbjud dina tjänster! Nu har du chansen att gå till historien!

2006-03-28 22:49:24

 
Pär Lydmark     



Det är nog ingen större idé att jag föreslår uppdateringsfunktionen på BMS-forumet. Jag har redan gjort det två gånger. Jag tycker fortfarande det är jättekonstigt att man prioriterar bort den funktionen, men jag inser samtidigt att det är många viljor som ska fram och andra kanske prioriterar på andra sätt. Man får väl acceptera ett par år med lite haltande system på vissa håll och hoppas att det blir riktigt bra på några års sikt (precis som Svalan blev). Alla kan ju inte vara perfekta från början, förutom Kustobsar då, host host... ;-)

Det där med tveksamhet till om rapportören kan bedöma om det är en uppdatering eller inte förstår jag dock inte riktigt, så har det ju alltid fungerat när man bedömt om ett larm ska ut på Rixlarm (vid upptäckt) eller på lokalsystem (alla obsar därefter), och det har mig veterligen fungerat så gott som prickfritt under alla år med Rixlarm.

När det gäller att erbjuda mina tjänster till C3 får jag nog avböja, åtminstone tillfälligt. Jag har tillräckligt många önskemål att ta itu med som står på kö för att implementeras här på Kustobsar så att det räcker ett tag framöver.

2006-03-29 10:28:26



Svara på
detta inlägg