FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Hisingsparken

Uno Unger     



På begäran har jag idag skapat en ny superlokal som kallas Hisingsparken. Området ligger huvudsakligen i södra delen av Tuve mellan Tuvevägen och Björlandavägen. Tidigare lokaler som Slätta damm, Gunnestorps mosse och Klare mosse utgör därmed dellokaler till Hisingsparken. Den tidigare lokalen S A Hedlunds park har döpts om till Bjurslättsberget och utgör höjdområdet V om Slätta damm. En nyskapad dellokal inom parken är Kättilsröd i norra delen och utgörs av den gamla gården med kringliggande fält som drivs i föreningen 4H´s regi. För den som är intresserad finns en liten skrift om parken, som går att få på Göteborgs infomationscentral vid Kungsportsplatsen. I skriften finns bl.a. en karta, som visar parkens utsträckning.

2006-02-08 10:42:40


Bo Brinkhoff     



Tack för denna förändring, Uno!
Det blir alldeles utmärkt så.

2006-02-11 15:22:32


Per Boström     



Den västra delen av Klare Mosse (den grunda dammen) ligger väl i Bohuslän om jag inte har alldeles fel till skillnad mot den resterande delen av Hisingsparken som ligger i Västergötland. Är det något att ta hänsyn till vid inrapportering så man t.ex. ska försöka lägga obsar från den s.k. västra dammen på lokalen Helgered istället? Hittills har jag lagt obsar därifrån på Klare Mosse.

2007-01-04 23:49:29


Uno Unger     



För att underlätta registrering på rätt landskap - vem vet en vacker dag står det kanske en ägretthäger i Bohuslänsdelen - så har jag skapat en ny lokal för västra delen av Klare mosse och döpt den till Västra Klare mosse. Den östra dammen, som är den ursprungliga dammen i Klare mosse, får dock behålla namnet Klare mosse.

Landskapsgränsen går norrut från Klare mosse mot Volvo Tuve och bergsområdet V om gränsen ingår i Hisingsparken, så därför kan det vara motiverat att även ge det området ett separat namn, vilket härmed döps till Helgeredsberget, som får utgöra en dellokal till den del av Hisingsparken som ligger på Bohuslänssidan.

Lokalen Helgered, Björlanda kan därför frigöras att användas enbart för observationer utanför Hisingsparken.

2007-01-05 09:01:39

 
Per Boström     



Tack, det blir finemang!

2007-01-06 01:46:38



Svara på
detta inlägg