FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Snösiska?

Stefan Svanberg     



Den 4/2 hade jag en siska i Torslandaviken som jag aldrig fick riktigt kläm på. Överlag kändes det som en snösiska, men den hade ett tydligt mörkt spolstreck på undre stjärttäckarna som ibland upplevdes som trekantigt i formen. Får en snösiska se ut så? På en snösiska hade jag förväntat mig rent vita undre stjärttäckare eller endast ett jämnsmalt spolstreck. Fågeln hade dessutom ganska kraftig flankstreckning. För kraftigt för snösiska?

Jag har lagt in tre bilder i svalans galleri. Kolla in dom och kommentera gärna.

/Stefan

2006-02-06 00:11:10


Kristoffer Nilsson     



Hej Stefan!

Ja, dessa siskor är ju ett kapitel för sig, tycker jag. Jag håller mig själv till fåglar som visar upp många säkra karaktärer (bl a både övergump och undre stjärttäckare), men variationen är ju enorm, vad det verkar, så jag släpper hellre än rapporterar dem.

Jukka Väyrynen har ju skapat en fantastisk hemsida i detta ämne, tycker jag, och i en utprintad version av denna från 2005 så skrev Jukka att man bör hitta en kombination av karaktärer och om fågeln uppvisar 3-4 av de för snösiskan goda karaktärer, så är sannolikheten mycket stor att det är en snösiska man har att göra med. Jag tycker att det resonemanget låter ganska vettigt.

Jukka beskriver bl a undre stjärttäckaren så här: Gamla hanar (ev. honor) har helt vita längsta undre stjärttäckare. Vanligen har snösiskor bara spolstreck på de längsta två. Det är betydligt vanligare med ett mer eller mindre tydligt spolstreck. Yngre fåglar, inte minst honor, uppvisar ofta en mer streckad undergump. Har ibland t o m spjutspetsformiga fläckar.

Om gråsiskan skriver Jukka i samma ämne att: Gamla hannar kan undantagsvis sakna spolstreck men har vanligen smalt spolstreck på de längsta undre stjärtteckarna.

Jag har själv sett klockrena gråsiskor som har saknat spolstreck. Kritivit och ostreckad övergump inbillar jag mig är den säkraste dräktkaraktären för snösiska. Jag tror att dina foton föreställer en snösiska. Må väl!

2006-02-06 10:30:50


Magnus Hallgren     



Jag tror också på snösiska i detta fall. Men jag måste säga att undre stjärttäckare ser lite väl "gråsiskiga" ut. Hur såg övriga undre stjärttäckare ut (svårt att se annat än de längsta + någon mer på bilderna). Gråsiskor kan ju ha helvita undre stjärttäckare, precis som Kristoffer skriver, men är de då "typiska" gråsiskor i övrigt är det ju inga problem (såg tex. ett sådant ex härom dagen). Ljusa gråsiskor med vita undre stjärttäckare kan dock säkert ställa till problem.

Vad gäller flankstreckningen så är den inte för kraftig för snösiska (i alla fall inte för ungfåglar och ev även vissa honor?) även om det gärna får vara svagare/färre streck än på denna fågel. Hanar av snösiska har dock ytterst sällan (aldrig?) sådana flankstreck på vintern. Övergumpen ser bra ut för snösiska (även om vissa gråsiskor kan ha vit övergump också, fast då är det oftast hanar som då också är rödbröstade och granna, samt ofta rödton på övergumpen).

I övrigt stämmer färgton (rygg o huvud), liten och spetsig näbb, bred ljus "panna" o "helhetsintrycket" med snösiska.

Men, det är ju svårt att bedömma fåglar på bilder (tycker jag) och det skadar inte att ha sett dem i verkligheten. Men i stort sett allt talar ju för snösiska, utom undre stjärttäckare.

2006-02-06 11:39:01


Håkan Thorstensson     



Ytterligare kompletterande karaktärer som jag anser peka på snösiska är: vitt vingband som såvitt jag kan bedöma saknar antydan till någon annan färganstrykning, fluffig fjäderdräkt samt "mongoliskt" öga med tämligen tydlig, bruten, vit ögonring. Jag tycker även man kan ana en tendens till tjurnacke, även om fågelns hållning förmodligen förstärker den effekten något. Grundfärgen i nacken är vidare tydligt vit, vilket också talar för snösiska (äldre).

2006-02-06 16:51:20

 
Stefan Svanberg     



Tack för svaren.
Jag har lagt in en ny bild där undre stjärttäckarna syns bättre. Den mörka teckningen var hela tiden tydlig i fält men upplevdes till formen ganska varierande. Detta beror väl säkert på obsvinkel och hur fjädrarna ligger. Oftast såg den dock ut att vara bredare vid basen, vilket gav den en trekantig form. Men detta kanske faller inom ramen för variationen hos snösiska?

2006-02-06 23:10:56



Svara på
detta inlägg