FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
vithuvad björktrast

Ola Wennberg     



En mycket vacker björktrast hoppade idag omkring bland ca 40 andra björktrastar på gräsmattan vid Askimsbadet.
Helt rent vitt huvud, klar gul näbb, tydligt vitt vingband troligen bildat av att de större täckarna var vitspetsade, synligt både i flykten och på sittande fågel.
I övrigt som björktrast.
Den partiella albinismen hade definitivt satt sig på rätt ställen så att fågeln blev mycket "finare" med lite DNA på fel ställe.

2005-12-11 14:12:26


Uno Unger     



Jag har för min del sett en hel del partiellt albinistiska björktrastar genom åren. De har varierat en del beträffande utbredningen av de vita partierna, men om jag minns rätt är nästan alltid huvudet den del av fågeln som brukar ha mest utbrett vitt. Jag tror jag har en bild på en sådan fågel från Trädgårdsföreningen, som jag skall leta reda på och lägga ut på Svalans galleri så småningom.

2005-12-14 12:29:01


Stig Fredriksson     



År 1997 häckade en björktrast i Slottsskogen strax öster om Gräfsnäsgården. Den hade de utseende som beskrivs från Askimsbadet, med vackert vitt huvud. Detta utseende blev dess öde eftersom den togs av daga, den 10/5 1997 hittades både normala och vita björktrastfjädrar under boet. Fågeln bör ha synts på långt håll genom det vita huvudet, men det är inte bekant vem som tog den.

På närbeläget museum finns en monterad björktrast med ljust huvud, insamlad i början av 1900-talet. Det lär väl handla om ett (eller flera) recessiva anlag som kan ge egenskapen partiell albinism om anlag förekommer hos båda föräldrar. Tydligen har fåglar med denna egenskap uppträtt tidigare här, men det tycks vara mycket ovanligt. Förutom denna trast har endast en vitfläckig björktrast setts av mig 1985-2005, en fågel på ängen utanför Björngårdsvillan med ganska små vita stänk på hjässan 23/3 2002.


2005-12-14 21:30:37


Uno Unger     



Utlovade bilder på en partiellt albinistisk björktrast ligger nu på Svalans bildgalleri.

http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?obsID=3185023&imageID=4098&page=0

Fågeln ifråga födosökte med 11 normala artfränder på en gräsmatta i Trädgårdsföreningens park den 1/2 2005.

2005-12-15 01:24:16

 
Jörgen Persson     



En björktrast med i stort sett helt vitt huvud höll till på Älvdansvägen i Askim den 21 december i fjol. Det är väl troligt att det var samma fågel som Ola såg vid Askimbadet någon vecka tidigare. Är det någon mer som har sett till den vithövdade?

2006-01-05 08:45:18



Svara på
detta inlägg