FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Problem med Svalan igen!

Lars Gustafsson     



Idag rapporterar jag bl.a. 45 gråsiskor och samtidigt skriver jag in en kommentar. När jag sedan kikar på rapporten ser jag att Svalan på egen hand skrivit in "Många individer". Trots att på olika sätt försöker ändra detta händer inget. Jag har t.o.m. tagit bort rapporten ett par gånger helt och skrivit in den på nytt både i funktionen "Rapportera" och i "Excelinmatning" med samma resultat.
Är systemet instabilt? Hur kan detta hända? Kan man göra något åt det?

2005-11-18 19:31:34


Uno Unger     



Jag fejkade en rapport med 45 gråsiskor på lokal Runsvallen i mitt namn, som jag sedan tog bort. Jag fick inte det problem som Lars beskriver, inte heller genom att skriva "många individer" i kommentarsfältet.

I Kustobsars presentation av nämnda gråsiskor står det i stället för antalet "många indivier", som synes även felstavat. I Svalans egen listning av obsen under "Presentera fynd" och sedan "Observationslista" står det också "Många individer", här rättstavat, men i "Administrera fynd" står det helt riktigt "45 ex".

Detta var verkligen mystiskt!

2005-11-19 02:07:31


Magnus Unger     



Jag fejkade också en rapport med 45 gråsiskor och lyckades utan problem få samma resultat som Lars.

Det enda som krävdes var att jag skrev samma kommentar på min obs som han hade, alltså:

----
(4+1+25+15). Ytterligare flockar i rörelse. Oklart hur många individer det totalt rör sig om. Ibland i blandad flock tillsammans med grönsiska. Födosöker i al (alkottar).
----

Troligen är det texten många individer i kommentaren som gör att det blir nån sorts automatik i hur obsen skall skrivas ut. Formulera om kommentaren så löser det sig.

2005-11-19 12:11:36


Lars Gustafsson     



Unger Senior och Unger Junior,

Ett stort tack för att ni tagit er tid att fundera och hjälpa mig. Det hade jag aldig kunnat lista ut själv Magnus! Mycket märkligt att detta kan ske.
Jag noterade att i "Min obsbok" så hade texten i fälten för "Antal" och i "Kommentar"-fältet slåtts ihop (visades i blått som antalen brukar visas i) och antalet 45 försvunnit.
Jag skall fortsättningsvis noga tänka på hur jag formulerar mig eftersom systemet verkar ha lite svårt att fatta ibland.

Vänliga hälsningar,
Lars

2005-11-19 16:11:00


Pär Lydmark     



Jag har för mig att det för något år sedan dök upp ett liknande problem med någon annan fras som man inte heller kunde skriva i kommentaren utan att Svalan gjorde någon form av autoformatering. Eller möjligen var det just "många individer", fast jag har för mig att det var någon annan. Varför man har dessa funktioner verkar obegripligt, speciellt eftersom det inte anges någonstans vilka fraser man inte får skriva.

2005-11-19 19:19:56

 
Magnus Unger     



Jag tror det har med larmsystemet att göra, de larm som kommer in hamnar mycket info i kommentaren som ersätts av de värden det skall ha i rapportsystemet. Dock borde det gå att lösa på annat sätt. Tror att det finns/funnits liknande automatik om man skrivit Artbestämning osäker och Andrahandsuppgift i kommentaren.

2005-11-20 09:47:19



Svara på
detta inlägg