FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Förfalskad Svalan-rapport

Uno Unger     



En mycket trevlig funktion i Svalan II är ju möjligheten att koppla en bild till en observation som man rapporterar. Det bör ju givetvis vara en bild tagen vid det aktuella tillfället. Bilden skall ju bl.a. kunna utgöra ett bevis för obsen ifråga.

Om man kopplar en bild tagen en annan dag eller på annan plats än den observationen avser, får det betraktas som en FÖRFALSKAD RAPPORT.

Jag hoppas därför att det bara var ett "olycksfall i arbetet" att samma bild på två flygande alkekungar vid Glommens sten i Svalans galleri har kopplats till två olika rapporter (13/11 resp. 14/11).

2005-11-18 02:54:32


Mattias Nilsson     



Lugn och fin nu, Uno. Nu använder du en uppenbart, av misstag dubblerat inlagd bild som exempel på att försöka vilseleda. Detta är inte schyst mot observatören. Förövrigt så är alkekung inte en raritet, utan regelbundet förekommande vintertid här på Västkusten.

2005-11-18 19:57:39


Lasse Olsson     



Dags att göra avbön innan det blåser upp till storm om denna exempellösa historieförfalskning. Jag ber tusen gånger om ursäkt om jag vilselett någon och fått den/dessa att tro att jag sett samma alkekungar passera Glommens sten två dagar i rad och då dessutom lyckats ta två identiska fotografier - så är naturligtvis inte fallet.
Jag erkänner därför utan omsvep detta näst intill oförlåtliga misstag och hoppas att jag härigenom inte förlorat all den tilltro jag förhoppningsvis genom åren lyckats bygga upp. Jag kan bara i all ödmjukhet förklara det med att jag suttit med bildhanteringen och obsregistrering sena kvällar och då av misstag tagit samma bild - av tidpunktens kanske 30 alkekungsbilder i datorn - vid de två tillfällen Uno så påpassligt noterat. Jag är djupt ångerfull.

2005-11-18 21:44:27

 
Uno Unger     



Jo, Mattias och Lasse, visst anade jag ett som jag skrev "olycksfall i arbetet", men jag kunde inte hålla mig när det gavs tillfälle att hugga till ;-)

Ev. kan det haft det goda med sig att någon, som möjligen haft en tanke på att "försköna" en obs (om än på en vanlig art) med ett bra foto taget vid annat tillfälle, inte gör det efter dessa inlägg.


2005-11-19 00:41:11



Svara på
detta inlägg