FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Kfs/taiga eller rent av bergstaiga?

Niklas Aronsson     



På knä stod jag och rensade gräsmattan från revsmörblomma när ett fyrdubblerat salivfyllt läte från snåret bakom stengärdsgården tio meter bort fick mig att stå i givakt på någon sekund.
" Vad var det? Hur är det nu taiga låter?" funderade jag medan jag, rent instinktivt, sprang in för att lyssna på taiga på datorn och hämta min kikare.
Någon undrar kanske varför jag inte letade efter fågeln direkt, men saken var den att den befann sig djupt inne i snåret just då, och jag hade ingen kikare till hans.
Väl framför datorn kom jag inte på vad taiga heter på engelska, men mindes ordet humei som jag slog in. Startade inspelningen och tyckte det stämde väldigt bra.
Jag rusade ut med datorn under armen och kikaren runt halsen. Jag startade inspelningen, som efter ett fyrtiotal sekunder byter till det rena fina locklätet. Då hoppar en fågel fram och svarar, som jag bedömer det, exakt som på bandet. Jag sätter ner datorn och får så småningom en sekundobs på den medan den hoppar bortåt mellan träden. Den enda jag egentligen ser är en liten sångare med långt ljust ögonstreck. Jag är tyvärr lite för upphetsad för att leta efter vingbanden, har fullt upp med att alls få in den.
Fågeln rör sig hela tiden längre och längre bort, och jag följer med litet stycke innan jag tappar den.
Summa summarum: En sångare ljust ögonstreck med två olika läten, klart skiljda från varann, det ena som ett snabbt "dsvuiit" som jag hör fyra ggr, den andra är jag inte medveten förrän det kommer på bandet, ett rakt tunt fint läte som fågeln svarar på (står inte med i Fågelguiden)
Inte förrän efteråt inser jag eg. att det är bergstaigaläten som jag spelat upp.
Taigasångare borde kunna uteslutas pga lätesrepertoaren. Kfs har ett läte som är likt bergstaigans "dsvuiit", men jag såg ingenting i dräkten som påminde om den mer bjärt tecknade kfs:en.
Tyvärr kunde jag inte hitta fågeln igen. Hade blivit ett hyggligt tomtkryss!

2005-10-16 18:35:11



Svara på
detta inlägg