FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Mörk stormfågel

Magnus Unger     



Det måste väl vara väldigt ovanligt med rejält mörka stormfåglar, ungefär som den som är fotad från Ryssland i Sjöfågelguiden.

Idag den 18 sep såg vi en sådan på Kråkudden. Den var helt mörkbrun på hela buken och undervingarna och det kan omöjligen berott på en oljeskada då hela fågeln hade samma färg. Fågeln passerade 12:05. Var det ingen annan på kusten som såg denna?

Det är andra gången någonsin jag sett en så mörk stormfågel. Första gången var 1997 vid Mellbystrand, då en helt mörkbrun individ med endast lite ljus mage flög förbi norrut.

Annars ser man ju "mörka" stormfåglar rätt ofta under alla tider på året dock mest på vintern. Dessa är färgade ungefär som våra vanliga stormfåglar fast utan det vita huvudet, då huvudet har samma färg som ryggen.

Är det någon annan som sett rejält mörka stormfåglar någon gång. Hur vanligt är det egentligen? I Fågelguiden står det under bilden på den mörka fågeln att dessa ses ibland på Västkusten, men med tanke på hur många timmar jag lagt på Kråkudden och endast sett en kan de inte vara vanliga.

2005-09-18 20:23:18

 
Kristoffer Nilsson     



Hej Magnus,

Jag såg en väldigt mörk stormfågel en vårdag 2003 som stämmer väl med din beskrivning. I övrigt har jag aldrig sett någon så mörk så jag håller med dig om att det inte kan vara särskilt vanligt. Må väl!

2005-09-19 12:15:09



Svara på
detta inlägg