FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Torslandavikens fågeltorn

Leif Andersson     



Tornet är ett av de mest gedigna jag någonsin utnyttjat, men det vore väldigt bra om man kunde se den närliggande vadarstranden från det också. En björkdunge blockerar större delen av närområdet. Om några år kommer den att skymma det totalt.

Fråga: Finns det planer på att åtgärda problemet?



2005-07-23 12:53:32


Niklas Aronsson     



Hej Leif!
Vi i Torslandavikens naturreservat som äger och förvaltar tornet har planer på att åtgärda de problem du beskriver.
Föreningen jobbar även på att öka tillgängligheten till tornet på olika sätt. Problemet är att det är många intressenter i området, vilket gör att allt går i myndighetstakt.
En annan sak är att vi i föreningen till hösten (troligen) kommer att behöva arbetshjälp, bland annat med att bygga en bro över den lilla bäcken norr om viken för att det ska vara möjligt att gå från grusplanen till tornet. Först måste vi dock vänta till Renova flyttar staketet ett femtiotal meter norrut. För att Renova ska kunna göra det måste marken återställas, och det i sin tur kräver att Renova får in tillräcklig mängd med schaktmassor. Alltså är det svårt att veta när det kan ske, men förhoppningsvis blir det i höst.
Jag hoppas då att många är intresserade av att ställa upp under en arbetsdag, det borde ju ligga i alla göteborgsskådares intresse att Torslandaviken blir så lättillgänglig och intressant som fågellokal som möjligt.
Vi återkommer således!


2005-07-24 11:07:53


Leif Andersson     



Tack för positivt svar! Och jag ställer gärna upp vid brobygge.

2005-07-24 18:37:17


Göran Karlsson     



Nu har jag äntligen gjort det, efter nästan två år, tagit mig fram till fågeltornet. Efter att ha letat efter någon infartsväg eller stig in till tornet, utan att hitta någon, fick jag ställa bilen på andra sidan vägen. Med risk för mitt liv fick jag passera den starkt trafikerade vägen, gå genom en tuvig sankmark med meterhögt gräs, sedan tistlar och till sist genom en svårgenomtränglig snårskog innan jag nådde tornet. Väl uppe i tornet kunde jag inte förstå varför man anlagt ett torn där man står långt från lagunen. Även om man vidtar röjningsarbeten kommer avståndet till vadarviken att vara stort. Ingen hade tydligen varit i tornet på hela sommaren för det gick inte att finna ens en tillstymmelse till stig från tornet. Ett fågeltorn i Göteborg som ingen besöker tycker jag är besynnerligt. Håller med om att tornet är gediget men vad hjälper det när man knappast kan ta sig dit eller ser något från det. Jag tror tornet även fortsättningsvis kommer stå oanvänt. Min fråga är vem som finansietat ett fågeltorn utan att det finns någon anvisning eller ens en gångstig dit. Helt bortkastade pengar som kunde ha använts betydligt bättre. Hoppas bara inte GOF varit med och finansierat fiaskot.


2005-08-14 19:04:43


Niklas Aronsson     



Trist med så hårda ord, men jag ska försöka ge några svar:
1. Tornet ligger där det ligger därför att det rent markrättsligt inte har gått att anlägga ett torn på annan plats för närvarande. Området är visserligen skyddat enligt Natura2000, men det gäller bara vattenspegeln och ett tiotal meter längs stranden.
Naturligtvis hoppas vi i Torslandavikens naturreservat att det ska vara möjligt att anlägga fler torn i Torslandaviken i framtiden. Det här är en början.
2. I framtidsvisionen ligger att det anläggs en vadarstrand längs den västra sidan genom att stenmuren flyttas. Då kan tornet komma att bli mer strategiskt än det är idag.
3. När man besöker tornet är idag den bästa vägen att ställa bilen vid modellflyget och traska på den rejält upptrampade stigen längs västra strandlinjen. De sista 50 metrarna är något mer besvärliga, men inte extremt snåriga vill jag påstå.
4. Nej, som tur är för dig har inte GOF varit med att finansiera "fiaskot" utan finansieringen har skötts av Torslandavikens naturreservat.
5. När Renova flyttar sitt staket "bakåt" och vi i Torslandavikens naturreservat fixar en bro över den lilla bäcken blir tornet mer lättillgängligt.
6. Påståendet att avståndet skulle vara stort om man röjde framför tornet förstår jag inte alls. Det kan inte anläggas närmare utan att innebära en störningsrisk. I så fall får man bygga gömslen, vilket också finns med i framtidsvisionerna. Problemet är dock tvåfalt:
a. Tidsaspekten. Det tar lång tid att ansöka om tillstånd och hitta kompromisser med alla de aktörer som finns i området.
b. Idealitetsaspekten. Det är inte många idag som är beredda att lägga massor med tid på att uppvakta myndigheter och att skriva inlagor som kan ge skådare möjligheter att uppleva fåglar i exempelvis Torslandaviken. Torslandavikerns Natura2000-område är inte en skänk från Stadsbyggnadskontoret om någon trodde det.

2005-08-14 20:29:46


Göran Karlsson     



Tack för ett uttömmande svar Kristoffer. De hårda orden var påverkade av min mödosamma färd till och från tornet. Då försöker vi göra något bra av det för det är synd och skam att det är som det är nu. Som trogen medlem i Torsvikens Naturreservat, och stor beundrare av er som arbetar aktivt för att rädda Torsviken, lovar jag också att ställa upp och röja och göra en stig. Se där har du redan två som vill ställa upp.

2005-08-14 21:03:59


Göran Karlsson     



Ursäkta Niklas, alias Kristoffer

2005-08-14 21:05:10


Niklas Aronsson     



Utmärkt. Återkommer i frågan!

2005-08-14 21:29:41

 
Matserik Eriksson     



Hej Niklas!

Räkna med mig oxå om du behöver arbetskraft, bara det blir en helg.

Matserik

2005-08-15 09:40:38



Svara på
detta inlägg