FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Sena starungar

Fredrik Andersson     



Gick en sväng i Slottskogen igår kväll. Strax väster om Lilla dammen hörde jag starungar från ett boträd. Strax därefter kom det en adult stare med mat. Är inte detta väldigt sent med tanke på att starungar varit flygga i en månad och stararnas vanligtvis synkroniserade häckningsbeteende. Någon som sett detta förut?

2005-07-06 09:19:03


Aimon Niklasson     



I mitt föräldrahem hade vi oftast 5 -6 starar häckande i olika holkar i stora hängbjörkar och jag vill minnas att det ibland fanns rejält försenade (omläggning?) starar som fick ut ungar sent.
Om man nu inte ser något stare kan det ju oxå vara ide att vänta lite för att se om det möjligen kan komma en tornseglare som ju ibland häckar efter stararna i just starholkar som det piper i så här sent (lätena skiljer ju förståss en del!) . Det slår mig att man kanske med uppspelning av tornseglarläten skulle kunna kolla starholkar ( och varför inte naturliga bohål) i slutet av juli-aug för att se om ev ungar svarar?! Är det någon som prövat det??

2005-07-06 09:32:03

 
Peter Strandvik     



Jo normalt hoppar stararna ur sina holkar 1-10 juni.

Men nästan exakt på samma plats som du beskriver ringmärkte jag en starkull, vid ordinarie "flugsnapparmärkningar" i början av juli ett år på 1980-talet, troligen en omläggningskull, men ovanligt!!

Peter S

2005-07-06 11:07:52



Svara på
detta inlägg