FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
En gnällig gubbes sommarklagan

Ingemar Åhlund     



Midsommar är avklarad, och julis långa, spikraka, värmedallrande asfaltsträcka ligger framför oss. Grönskan blir mörkare, ungfågelläten ersätter fågelsången. Kusten invaderas. Det grillas på expansiva altaner av tryckt virke och studsas på mattor. Havsbandet är ockuperat. Varje år, sedan åtminstone tjugo år tillbaka, tappar jag vid den här tiden lusten för skådning. Jag längtar till den friskare luften och ökade spänningen under augusti, september och oktober. För min del är juli lika ointressant som februari. Nej, februari är mycket intressantare, vid närmare eftertanke. Ack, ack. Kanske tillhör det åldern (50 år)? I tonåren sprang man full av entusiasm ut för att skåda även mitt i sommaren. Några råd hur man ändrar denna trista inställning?

PS. Svar om att leta efter vadare längs kusten eller köpa Tore Skogmans samlings-CD beaktas inte. ;)

Ingemar Åhlund

2005-06-30 09:18:24


Aimon Niklasson     



Håller delvis med dig Ingemar!
Men kanske skall vi trots allt vara tacksamma för att det är en variation, den är troligen insnörd i våra gener.
Om man inte är lagd åt att uppleva floran som ju tyvärr ibland torkar bort i juli ( när man äntligen får några veckor med tid) kan man ju åtminstone glädjas åt annat som fladdrar i form av fjärilar och trollsländor.
Jag har i varje fall fått en pånyttfödelse (trots att jag är ännu äldre) och med Nationalencyklopedins Fjärilsbok (rapportdatabas under artportalen.se) kan man inte annat än att förundras och glädjas och framåt augusti få ytterligare ett skäl till att slipa lien. En digitalkamera med makrotele gör att man kan artbestämma dom flesta utan att fånga eller riskera att skada dom. Kanske kan man inspirera någon yngre telning? Och varför har fältbiologigenerationen inte kunnat föra arvet vidare??!
Så nog kan man hålla lågan fladdrande till i augusti utan att hamna under lågvattenmärket!
Hygglig sommar förresten!
Aimon


2005-06-30 09:45:38


Björn Dellming     



Testa att sprida ut rykten om svingiftiga alger som gör alla västkustens badstränder till livsfarliga och olämpliga ställen att vistas på för grill och badsugna sommarmänniskor!

Nä, jag håller med dig. Juli brukar vara kasst... ingenting sjunger, allting skulkar i buskagen, och det som flyttar och kan tänkas rasta på en strand är bortskrämt av badande människor.

Själv tänkte jag ha semester... åka runt och tälta, ha med mig kikaren utifall att man skulle hitta ett ställe där det faktiskt finns fåglar, men jag kommer inte leta efter dem aktivt. Tore Skogman är definitivt inget alternativ för mig heller!! Jag bl.a kommer ha M A Numminen och Eilert Pilarm mfl i stereon... och därimellan lite blandat skrammel ];)

2005-06-30 10:08:50


Peder Kinberg     



Ingemar! Du rapporterar ju ofta från Malmön. Gör som jag, ta ekan till Långebrott eller något annat yttre skär. Garanterat inga badande på dem. Man vet aldrig vad som dyker upp. Sydsträcket börjar ju nu! Eller jaga med kameran!

2005-06-30 14:15:00

 
Ingemar Åhlund     



Tack Björn, Aimon och Peder för de svaren. Jag fick sannerligen äta upp vad jag skrivit: dagen efter detta gnällinlägg åkte jag upp till Strömstad för att gå en sväng runt Nord-Koster tillsammans med Folke Bengtsson. På en telefonledning strax ovan Vik, S om Strömstad, satt en turturduva! Morgonen och förmiddagen på Nord-Koster var riktigt trevlig och jag ångrade mitt gnällande dagen innan...

Yttersta havsbandet erbjuder ju mycket riktigt en fristad, och brorsan och jag brukar ta en båttur så ofta vi kan till t ex Segelskären. Senast hade vi bl a sensationella toppskarvsiffror där och på Väderöarna (vintersiffror i juni), men jag tycker nog att det känns mera spännande på sådana ställen under vinterhalvåret.

Fjärilar och sländor, botanik osv ska naturligtvis inte underskattas. Men en gnällig gubbe på julihumör tänkte inte på sådana saker när han hackade in sitt inlägg den 30 juni. Ni har rätt, sommaren är inte bara fåglar.

Tack för svaren, och trevlig sommar!

/Ingemar

2005-07-02 09:51:52



Svara på
detta inlägg