FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Gulhämpling?!

Björn Dellming     



Hallojs!

Jag (och Markus L) behöver lite hjälp med en fågel vi såg idag på Rörö.

Det började med att jag såg en fågel dimpa ner bakom en grästuva/ljungruska ca 20 meter framför oss. Det var lite motljus och jag gjorde inget försök till att se karaktärer på fågeln i det skedet utan antog lite slappt att det var en ängspiplärka som besökte ett bo eller nåt. Lite förstrött säger jag till Markus att: "det är nog ett ängspipbo där borta..." Vi styr stegen ditåt och fågeln lyfter från platsen när vi är ca 6 meter därifrån. Direkt står det klart att det inte är nån ängspiplärka utan någon slags finkfågel. "HÖPP!!" är det enda jag får ur mig och pekar på fågeln som flyger iväg lågt över marken och över en bergsknalle. Markus noterar också att det inte är en ängspip och vi har båda sett en riktigt störande karaktär; nämligen en gul övergump och gulaktig nacke! (Jag såg nacken, Markus missade den karaktären).

Första tanken var grönfink, men grönfinkens stjärt- och vingteckning fanns inte där, andra tanken var gulsparv (med tanke på det gula vid huvudet), men den var alldeles för liten och kortstjärtad (gulsparv har ju dessutom rödbrun övergump). Vid det här laget hade det gått ca två sekunder och följande karaktärer var insamlade: Liten, siske-/hämplingstor finkfågel, med gul övergump och nacke, samt gråa vingar med eventuellt nåt svagt vingband. Den påminde på det hela taget om en honfärgad tallbit i miniatyr med proportionellt kortare stjärt. Vid det här laget ploppade gulhämpling upp som alternativ och efter lite diskussion och kikande i fågelguiden kunde vi inte heller få det till nåt annat... Det hela gick dock tyvärr lite för fort för att säkerställa artbestämningen. Snett motljus försvårade obsbetingelserna också.

Vad tror ni som har mer erfarenhet av de här fåglarna? Kan det ha varit en gulhämpling? Låter de alltid vid uppflog eller är de tysta? Tillbringar de mycket tid på marken? Hur väl ser man gul övergump och nacke? Vilka är de säkraste karaktärerna?

Vi eftersökte fågeln en stund men hittade den tyvärr inte igen. Vi hörde heller inget som helst läte från den.

För den som vill leta efter fågeln rekommenderar jag att man börjar ca 100 m NV om de nordligaste husen i samhället eller i talldungen strax väster om samhället upp mot toppen på ön.

2005-06-19 17:07:57


Kristoffer Nilsson     



Det känns som en lurig fågel att kommentera utifrån det ni beskriver, men eftersom ni känner att ni vill ha mer kött på benen så ska jag försöka hjälpa er lite i era gulhämplingsundringar. Jag har sett och hört åtskilliga gulhämplingar i Skåne och utomlands genom åren.

Generellt vill jag påstå att gulhämplingarna ofta flyger runt och då hör man nästan alltid det karakteristiska locklätet som arten är genrös med att bjuda på. En väldigt bra karaktär när man väl lärt sig lätet. Ofta håller gulhämplingarna till ganska högt upp i träden, men man kan se dem födosöka på marken också även om jag inte har sett det väldigt ofta. Åtminstone inte i Sverige där arten är klart sällsynt.

Jag har personligen aldrig funderat på att gulhämplingen är gul i nacken om man har tur att se fåglarna väl i flykten. Däremot tycker jag att den gula övergumpen ofta är en bra karaktär. Särskilt i relation till den enfärgade stjärten när det gäller äldre fåglar. Mina flyktobsar kanske består av ungefär 200 olika observationer genom åren. Dock ingår en del ungfåglar också i denna siffra och dem är väl kanske inte så relevanta i detta sammanhang?

Jag vill påstå att lätena (både lockläte och sången) är väldigt goda karaktärer för att göra en säker artbestämning av arten. Karaktärer som man ser, eller tror sig se, på en flygande tätting kan ofta bli fel eftersom obstiden i regel är tämligen kort. Det är åtminstone min erfarenhet.

Jag vet inte om ni har blivit klokare efter att ha läst detta, men om ni har det så är det ju bra. Spännande beskrivning, hur som helst, Björn. Må väl!

2005-06-19 23:33:44

 
Magnus Unger     



Vill bara nämna en varnande brasklapp för gulhämplingens läte. Det finns ju diverse kanariefåglar och andra gulaktiga burfåglar som ibland kan dyka upp i markerna, dessa har mycket lika läten med gulhämpling vilket gör att man bör både se och höra en gulhämpling bra så här långt ifrån deras ordinarie häckplatser.

Känner till ett fall från bohuslän får några år sedan där en fågel bestämdes på lätet till gulhämpling, den såg även hyfsad ut i dräkten i början innan dom sett den bra. När den väl sågs bra visade det sig vara en rymling, tror det var nån sorts kanariefågel.

2005-06-20 09:03:35



Svara på
detta inlägg