FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Rapportering

Mikael Nord     



Hejsan,

Svalan - Kustobsar är ett fantastiskt sätt att få information av vad som observeras i våra marker mm. Dock blir jag då och då lite förvånad när man läser vad som rapporteras. Naturligtvis beror det på hur vederbörande är bekant med vår fågelfauna. Varför rapporterar man bl. a in en sjungande lövsångare (det finns många fler exempel)? Den är ju en av Sveriges absolut vanligaste fågel och finns överallt. Fler exempel finns men frågan kvarstår? Ibland kan man förstå varför det rapporteras på detta vis men ibland absolut inte. Det är ju alltid bättre med fler rapporter än ingen men...Detta skriver jag inte för att klanka ner på alla rapporter utan mer för att man kanske skall tänka sig för lite vad allt detta är till för. Alla rapporter sammanställs ju i en databas och jag kan tänka mig att det blir ett jäkla jobb när man skall gå igenom allt av intresse. Sedan är det kanske inte så himla kul att läsa om obsar som enligt mitt sätt att se på det inte alls borde rapporteras och synas på detta forum.

2005-05-29 21:04:42


Kristoffer Nilsson     



Hej Mikael och alla andra,

När det gäller rapporter av ex-vis sjungande lövsångare så tror jag att de flesta av dessa avser rapporter, åtminstone i Göteborgstrakten, som ingår i Atlasinventeringen.

I samband med Atlasinventeringen så är målsättningen att vi ska få in fler rapporter även av "trivialare" arter framöver i Göteborgstrakten. Om några år kan dessa observationer vara väldigt värdefulla eftersom fåglarnas livsmöiljö är i ständig förändring. Titta bara på skogens mesars (ex-vis talltitans) negativa utveckling på kort tid.

Om man tycker att det är jobbigt att se de "trivalare" arterna så tror jag att man kan "filtrera" bort dem på Kustobsar i alla fall. Må väl!



2005-05-29 22:00:50


Pär Lydmark     



Hej

Jag tror delvis att det beror på att en del använder Svalan som personlig obsbok och därför vill ha med alla obsar som de själva tycker är av intresse där, även om de inte har något intresse för andra.

Själv är jag lite kluven i det sammanhanget. Jag tycker egentligen inte att det är en så bra idé om alla skulle använda Svalan som personlig obsbok. Det blir helt enkelt för mycket obsar som läggs in som inte har något intresse för andra än observatören själv. Å andra sidan kan jag tänka mig att man genom att tillåta folk att använda Svalan som personlig obsbok får även lite fler intressanta rapporter än man skulle fått annars, från folk som annars kanske glömt/inte orkat rapportera dem. Nu är det en rutin och då åker allt in.

Själv rapporterar jag bara det som ligger på den nivån jag själv är intresserad av när det gäller andras obsar. Men smaken är väl som baken, som vanligt...

Som Kristoffer säger finns det filter, men dessa fungerar inte optimalt pga att man inte kan sätta olika fyndstatus på en art beroende på vilket datum det är. Skator, pilfinkar och annat slipper man se som standard på Kustobsar (filtreringen Lätt), men lövsångare och annat slinker igenom. Vi kanske kan se över filtrena så att även datum från rapportmallen används och få det att fungera bättre.

2005-05-29 23:09:28


Björn Dellming     



Som Kristoffer skrev så gäller nog en hel del av de rapporterade trivialarterna atlasinventeringen. Jag skulle aldrig få för mig att rapportera allt vanligt om det inte vore för att de behövdes i min atlasruta. Jag rapporterar dem en gång per ruta och aldrig mer, både för andras, svalans och min egen skull :)

2005-05-30 01:18:20


Markus Lagerqvist     



Ett bra sätt att komma ifrån problemet med att det blir mycket obsar att kolla igenom på Kustobsar när man kollar om det setts nåt kul under dagen är att vänta en dag eller två med att lägga in trivialarter, som lövsångare, ringduva etc.

2005-05-30 14:09:15

 
Magnus Unger     



Jag har nu lagt in ytterligare en möjlighet att filtrera obsarna på startsidan och obssidan på kustobsar. I rutan filtrering kan man nu välja "Rapportmall" förutom lätt, medel och hård. "Rapportmall" visar endast de obsar respektive Rrk vill att folk rapporterar för publicering i den lokala fågelrapporten för området.

Alltså den rapportmall Rrk kan fylla i på svalan, denna inkluderar möjlighet att månadsvis tala om när man vill att fynd av en art skall rapporteras.

Rrk kan även påverka vilka arter som visas vid de andra filtreringarna (Lätt, Medel och Hård) genom att ändra fyndstatus på respektive art i svalan.

Så tycker ni att någon art för mycket eller för lite visas i de respektive filtreringarna, tala om detta för ert Rrk så kan dom uppdatera artens fyndstatus eller rapportmall.

Nedan följer länkar till rapportmallarna för respektive område:
Bohuslän
Göteborg
Halland

Och här följer länk till fyndstatus för respektive område:
Fyndstatus

Länkarna går även att hitta i högerlisten på Dagens fågel.

2005-06-02 09:51:26



Svara på
detta inlägg