FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Skydda lommar.

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Uno Unger frågar i en kommentar på Kustobsar hur man kan skydda lommarna som nu har gått till häckning i bl a Sisjön. Jag kan väl inte påstå att jag har ett direkt svar på detta, men en liten hjälp skulle kunna vara att sätta upp skyltar kring vandringsleder i närheten av boet så att allmänheten får kännedom om vad de kan göra och att de bör uppträda försiktigt.

Projekt lom har skapat fina skyltar i detta syfte, både för storlom och smålom, som kan köpas för en billig peng. Titta på www.projekt-lom.com. Må väl!

2005-05-17 19:25:35


L. Stefan Andersson     



Kan inte låta bli att tycka synd om lomparet som återigen försöker sig på en häckning på den lilla holmen i Sisjön.

Oddsen att lyckas just i Sisjön är inte direkt lysande. Visserligen är sjön numera fiskrik pga av kalkning och inplantering ( av regnbåge ? ), men "friluftslivet" i och kring sjön är ju massiv speciellt fina sommardagar med alla som badar och solar där.

Dessutom är den lilla holmen mötesplats för mås och trut som också använder sjön som badplats. Hur ska en stackars storlom kunna freda sina ägg eller ev. nykläckta ungar mot ett gäng hungriga och muskulösa trutar?

2005-05-17 21:29:30


Uno Unger     



Är det någon som har en aning om vad som hände förra året? Det mest ödesdigra är nog besök av människor på ön under ruvningstid. Förekommer detta?

Trutarna som badar i sjön och ofta vilar på aktuell holme kanske inte utgör något problem så länge inte lommen blir avskrämd från boet. Är det någon som sett lomungar ofredas av trutar i Sisjön eller någon annanstans?

När det gäller skyltar, borde inte kommun eller länsstyrelse bekosta uppsättning efter påstötning av aktuellt förhållande? Bara man inte sätter upp skyltar på själva holmen under ruvningstiden.

2005-05-18 05:53:57


Pär Lydmark     



Jag tror dessvärre att risken är hög att det förekommer besök av människor på ön under ruvningstid. Jag tycker att man ganska ofta ser badgäster simma/ta luftmadrass ut och gå iland på ön. Nu är väl visserligen de flesta badgästerna där efter ruvningstiden, men det finns också en hel del folk som dyker i Sisjön tidigare på säsongen (tycker jag mig ha sett) och kan säkert tänka mig att en eller annan av dessa går iland på ön.

(En parentes: Det finns gamla rykten som gör gällande att Sisjön skulle vara bottenlös, och att det kan vara lite lurigt att befinna sig mitt ute på sjön med risken för att bli nedsugen i djupet... Vi kanske skulle kunna försöka förstärka det ryktet så att folk inte vågar sig ut till ön?)

Sedan finns ju tidiga badare också, jag var själv där och badade när jag var yngre, ibland redan i slutet av maj. Brrr. Det skulle jag aldrig göra idag :)

En skylt på ön skulle nog göra susen, tror inte folk går iland om de vet vad de kan ställa till med.


2005-05-18 09:54:48


Aimon Niklasson     



Satte mig vid sjöns östra strand 18:20 lite i skydd och tittade på trutar och måsar på ön där en ensam lom låg rel väl synlig eftersom det bara var gula vasstrån mellan.
Minst två havstrutar ca 5 silltrutar och resten gråtrut och fiskmås. En sädesärla.
18:26 kom en gråhäger flygande över ön utan att fåglarna reagerade men när den slog ner på en sten nära eldplatsen blev det liv i alla vitfåglarna som stack ut över sjön och tyvärr kunde jag konstatera att lommen gått i sjön! Sädesärlan satt dock kvar! Efter några minuter kom några gråtrutar och fiskmåsar och började dyka mot hägern som flyttade till nästa sten men nu kom äver de större trutarna och så stack den sin väg efter 2-3 min och trutarna gick ej ner på ön!
Lommen låg nära ön hela tiden och smög sen upp och 18:31 så låg den på med sädesärlan satt intill och tittade på.Det kanske finns fler fiender??
Dessutom låter folk sina hundar springa lösa och dom simmar ut i vattnet även när det är kallt.
Kanadagässen i andra ändan fick skydda sina ungar mot en ganska vild hund. Man kanske skall acceptera lite kallt väder ett tag till, lommen torde tåla det bäst!


2005-05-18 19:36:04


Uno Unger     



Vid besök igår em vid Sisjön såg jag båda lommarna ligga i vattnet nära intill häckningsön. De var mycket lugna och avslappnade, men tyvärr besökte ingen lom boet under de 40 minuter jag var där, så troligen har väl äggen försvunnit på ett eller annat sätt. Är det någon som har upplysningar om hur länge allt varit i sin ordning eller iakttagit något som kan ha orsakat det troliga misslyckandet? Aimon, du har ju passerat platsen några gånger, när såg du fågeln ruva senast?

2005-06-09 14:28:54

 
Aimon Niklasson     



Idag på morgonen låg ena fågeln på mellan 08:14 och 08:20. Det var inga andra fåglar i närheten och jag vet ej varför den gick av.
Ingen mänsklig aktivitet.
Båda fåglarna var framme vid boet och i varje fall "ruvade" den så att boet inte låg alldeles vid vattenlinjen. Det har ju varit ganska högt vattenstånd för att vara maj i sjön tror jag.
Sett dom några kvällar tidigare men ej hunnit rapportera.
Bland annat satt det en skata i gråvidebusken "hela" söndagkvällen och ena lommen var framme alldeles vid boet utan att gå på. Likadant senare när det satt en trut på skäret intill.
En morgon såg jag 8 grodmän träna vid badplatsen och jag hade inte tid att gå och prata med dom men dom verkade hålla sig där. Jag har satt upp en kopia av Lomföreningens affisch som jag lite självsvåldigt kopierade från Datorn men föreslår att vi sätter upp 3 skyltar vid sjön nästa år inför häckningsstarten om det finns lom i sjön.
Har inte sett lommarna med småfisk vilket ju brukar vara ett tecken på att det finns kläckta ungar. Men vi får väl se.
Idag hördes mellan lommarna ofta ett å-å-å ande ljud som jag inte hört förut i vår även alldeles vid boet innan ena fågeln gick på redet och som jag hoppas inte betyder att det är ett sorgeljud!

2005-06-09 17:17:38



Svara på
detta inlägg