FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Svankällan, Säve?

Gunilla Jarfelt     



Hej,

Jag skulle bli glad om någon ville ge mig en beskrivning över hur man kommer till "Svankällan, Säve". (En tretåig hackspett finns tydligen där i krokarna, och jag har ett stort hål i min krysslista på den platsen...)



2005-05-04 08:53:01


Fredrik Kronhamn     



Svankällan är en väl dold pärla i Hisingsdjungeln. Långt hemifrån och utan vägbeskrivning i huvudet kan jag bara tipsa om Eniros kartor: http://kartor.eniro.se (slå på Svankällan och Göteborg).

För övrigt vill jag bara undra lite över den kompakta tystnaden runt tretån. Har intresset redan svalnat för denna art i göteborgstrakten, eller har ämnet redan avhandlats över en sur kopp kaffe på ovan nämnda lokal?

/Fredrik

2005-05-04 11:42:57


Harry Hellberg     



Här kommer en vägbeskrivning till Svankällan.


Håll till höger på Kungälvsleden norrut (E6).

Följ skylt mot Säve Airport.

Kör av via avfart och fortsätt rakt fram mot Klarebergsmotet 0.7 km där man svänger vänster uppe i korsningen.

Kör vidare in på Kärravägen 440 m.

Fortsätt rakt fram på Norrleden (159) 1.3 km.

Sväng höger (skylt Gerrebacka) in på Friarelyckan 320 m.

Kör vidare in på Gerrebackavägen 0.7 km.

Sväng vänster in på Lilla Gerrebackavägen.

Fortsätt ca 200 meter och sväng sedan vänster till Gerrebacken och parkera bilen på gästparkeringen på höger sida och nu har man kommit till södra delen av Svankällan. En gångstig finns lite längre upp på Gerrebacken som leder mot Svankällan och en annan gångstig vid Töltvägen.

Om man tar buss, väljer man buss 42 eller snabbussen 142 och går av vid hållplatsen Gerrebacka Gård. Man kan också ta sig till Svankällan via Mysterna och kommer då till norra delen, men nackdelen är parkeringsplatser.

Lycka till!


2005-05-04 15:59:14


Johan Svedholm     



Jag fick avnjuta mitt sura kaffe ensam då jag tillbringade den regniga måndagsförmiddagen klafsandes runt i den oländiga terrängen i Svankälleområdet. Hittade givetvis ingen tretå, men den kan säkert finnas kvar i området, dom är ju notoriskt svårfunna, de små liven.

Väster om Svankällans våtmark finns flera kalhyggen med mycket torrakor, och mellan dessa finns partier med ganska fin skog med mycket döda träd. En tretå kan säkert gömma sig väl där.

Detta är för övrigt, om jag inte räknat fel, Svankällans sjätte fynd av tretåspett! Vad är det som gör att denna lokal är en sådan tretåmagnet?? Stället ståtar ju också med fynd av både lappuggla och järpe (2 ggr). Rena Lappland med andra ord.

2005-05-04 18:37:28


Gunilla Jarfelt     



Tack för vägbeskrivning!

Ännu har jag inte kommit dit (letade förgäves efter rostgumpsvala och brun glada igår) men det kommer!



2005-05-11 09:24:25

 
Harry Hellberg     



Hej,

Ett litet fel smyg sig in på vägbeskrivningen. Jag skrev (Sväng vänster in på Lilla Gerrebackavägen.) Det skall vara sväng vänster in på Gerrebacken och fortsätt cirka 200 m, sväng vänster och parkera på höger sida där gästparkering finns...

Välkommen upp till Svankällan...


2005-05-11 17:08:52



Svara på
detta inlägg