|
|
|
|
|
|
|
|
Håller Svarta Rödstjärten på att försvinna från Västkusten??
|
|
|
|
|
Peter Strandvik
|
|
Arten verkar föra en tynande tillvaro nuförtiden??
Den har inte häckat i Marstrand på 2000-talet! I Uddevalla finns kanske något par kvar? --Hur är det i övriga Bohuslän??
Och i Göteborg?? Ingen på Skansen Lejonet i år?? Hur är det i hamnen??
I Varberg o Halmstad verkar det finns några par men minskar den även här??
Kanske dags för ytterligare efterforskningar??
2005-04-25 15:53:52
|
|
|
|
|
|
Jon Håkansson
|
|
När det gäller situationen i Göteborg så har det inte setts någon så vitt jag vet varken vid Skansen Lejonet eller i hamnen hittills iår. Arten har varit på väg att försvinna helt som häckfågel i Göteborg en längre tid nu. Ingen säker häckning sedan slutet av 90-talet i hamnen bl.a. Häckningsbeståndet var 5-10 par i mitten av 90-talet och ca 25 par i början av 80-talet i Göteborgs hamn så den har tyvärr minskat rejält under de 20 senaste åren.
2005-04-25 16:37:10
|
|
|
|
|
|
Andreas Wållberg
|
|
I Mölndals och Kungsbackas kommuner gjordes det (om jag minns rätt) vardera ett fynd i lämplig häckbiotop förra året. En sjungande hane vid AstraZeneca i Mölndal respektive en dito vid snickerifabriken i Ryared i Kungsbacka.
Har det inte gjorts någon riksinventering av svart rödstjärt? eller var det bara en skånsk inventering som gjordes för något år sedan?
2005-04-25 23:15:14
|
|
|
|
|
|
Kristoffer Nilsson
|
|
Hej Andreas och alla andra,
Riksinventering vet jag inget om, men däremot genomfördes en ganska omfattande inventering i Skåne 1998. Inventeringen gav ca 225 par, men med mörkertal uppskattades populationen uppgå till omkring 470 häckande par i Skåne.
Arten känns stabil och när man är "hemma" i Malmö och tar en sväng i hamnen så hör man åtskilliga sjungande svarta rödstjärtar och det har man gjort ända sedan mitten av 1980-talet (mina noteringar, tidigare vet jag inte hur det var).
Jag tror att arten är klart stabilare i Skåne än på Västkusten. Må väl!
2005-04-26 08:50:03
|
|
|
|
|
|
|
|