FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Jaktdecimerade råkor

Niklas Aronsson     



I dagens GP kan man läsa på sid 12 i del 1 under rubriken Skjutna vitfåglar var fridlysta att av 2 301 fåglar som sköts av stadens jägare ifjol var inte mindre än 322 råkor.
Där har vi förklaringen varför råkan är en så förhållandevis ovanlig fågel i trakten. Jagad till utrotningens gräns. Märkligt nog sköts inte en enda kråka!

2005-04-17 11:09:57


L. Stefan Andersson     



Utan att ha sett dagens artikel i GP dryftar jag mig att påstå att det är en felskrivning. Man måste naturligtvis syfta på kråkor!?

Vitfågel - alltså mås och trut - klassas ju numera som en sanitär olägenhet i våra städer - Göteborg ej undantagen.

Eftersom vår fantastiska art förvandlat kustbandet och skärgården till rekreationsområde med div. flytetåg av varierande bullergrad och hastighetsvansinne samt allmän stekplats för hudcancersuktande blekansikten har fåglarna där i stor omfattning tröttnat på helvetet och sonika flyttat in till stadens tak för att mer störningsfritt föda sin avkomma.

Tillika har vi begåvat vår fauna med minken som blivit ett plågoris för kustens fågelliv och vad jag vet drar inga minkar omkring i större omfattning på stadens tak. Dessutom så utnyttjar mås och trut det faktum att vi människor sprider div. matrester och speciellt på helger uppkastningar efter en "trevlig" krogrunda på stadens gator och torg. Mås och trut har smart upptäckt att det är betydligt mindre ansträngande att agera rengöringshjon åt oss än att stjäla en mussla från en snål ejder.

Då vi nu själva är roten till denna situation när måsarna stör vår nattsömn med sin kakofoni kl 02:30 och motorhuven på nya Volvon blir alldeles nerbajsad - vad är då mer naturligt än att skjuta av dessa anskrämliga fjäderfän!?

Vi människor är ju fantastiska!!!


2005-04-17 12:29:25


Niklas Aronsson     



Ironi är svårt ;-)

2005-04-17 12:38:18


Uno Unger     



Ok, ironi är svårt!

I vilket fall som helst skulle man gärna se att GP lite oftare publicerade sådana tänkvärda sanningar som Lennart ibland presenterar så föredömligt i detta Forum.

2005-04-17 20:37:35


Niklas Aronsson     



Det håller jag absolut med om. Obs! Ingen ironi Obs! Men i något nedbantad version är jag rätt säker på att Lennart får med sitt inlägg på Fria ord och det är väl inte det sämsta?

2005-04-17 21:24:43


Jörgen Grahn     



För att återknyta till råkorna, så är det fortfarande så att dom förföljs
där dom finns. Åtminstone var det så i Vara kommun för några år
sedan.

För övrigt verkar det helt sinnessjukt att skjuta först och
artbestämma sedan. Jag utgår ifrån att dom ansvariga redan
blivit av med sina licenser?

2005-04-17 21:29:05


Kristoffer Nilsson     



"Skyddsjakt" på råkor förekommer tyvärr även i Skåne i ganska stor omfattning (åtminstone i mitt perspektiv). Råkor bedöms, i vissa delar av Skåne och av vissa människor, som ett "problem". Vad säger man om det då?

I Danmark har jag hört talas om att jakten är betydligt mer omfattande än i Skåne. Man skjuter av (eller åtminstone gjorde) rejäla mängder där.

I Skåne, som ett sidospår, ger Länsstyrelsen även tillstånd till jakt på duvhök vid fasanuppfödningar!!! Snacka om ironi (eller okunskap om fåglars beteenden och instinkter).

En ljusblå vårhimmel är väl aldrig fel, eller hur? Man får så härliga associationer... Må väl!

2005-04-17 22:17:34


Niklas Aronsson     



Kristoffer! Man ska aldrig blanda ihop fotboll och fåglar. Förövrigt tycker jag att det flygande nervvraket grönbenans "iff-iff" är ett passande flyktläte.

2005-04-17 22:35:40


Pär Lydmark     



Mycket riktigt, man ska aldrig blanda ihop fotboll och fåglar. Det verkade dock blåvitt ha gjort igår för de spelade som en flock höns :)

För oss som ändå var på plats på Gamla Ullevi var det dock ett större nöje att leta engelska sädesärlor bland de sädesärlor som hoppade runt på mattan och försökte undkomma bollen än att titta på själva matchen, så en viss form av ihopblandning mellan dessa två nöjen kanske man ändå kan klara av...

Kristoffers ljusblåa associationer behöver vi inte bry oss om. När säsongen väl är slut är himlen randig.

2005-04-18 09:44:24


Björn Dellming     



Spelar väl ingen roll om Blåvitt spelar som höns... de slår ju ändå MFF på bortaplan ;)

2005-04-18 13:22:26

 
Pär Lydmark     



Så sant, så sant...

2005-04-18 14:05:50



Svara på
detta inlägg