FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Hökälla - också en superlokal

Uno Unger     



Tidigare har Hökälla bestått av två superlokaler, vardera en för resp. lanskapsdel. Liksom för Torslandaviken har jag nu gjort den av de två superloklalerna (båda hade tidigare namnet Hökälla), som låg i Vg till dellokal av Hökälla, Boh och kallat den för Tuvedelen (lokalpricken på västra sidan av Norra dammen).

Förutom Tuvedelen kvarstår Södra dammen (lokalpricken dock flyttad till Vg) och Norra dammen (lokalpricken i Boh) som dellokaler till superlokalen Hökälla (lokalpricken i Boh).

Det kan tyckas konstigt att behöva krångla till det med en extra dellokal för Norra dammen, men det är främst till för Atlasinventeringen, eftersom västra sidan av Norra dammen hör till den västra av de två atlasrutor som i nord/sydlig riktning skär genom norra delen av Hökälla.

Jag tror att några atlasrapporter från Hökälla kan ha hamnat i fel ruta, så det är upp till ansvariga för de två aktuella rutorna att kolla om allt är rätt.

2005-04-14 15:50:03


Per Björkman     



Uno, Uno...
Jag fattar ingenting. Utgör inte Kvillebäcken som rinner genom dammarna gränsen mellan Västergötland-Bohuslän? Fåglar som befinner sig på västra sidan är i Västergötland och på östra sidan i Bohuslän. Hur gör man då för att få in dom i rätt landskap samtidigt som i rätt Atlasruta, för hela södra dammen ligger väl inte i Västergötland? Norra verkar bättre, även om Tuvedalen känns lite konstigt när fåglarna är i Hökälla trots allt. Annars kan jag hålla med om att Hökälla är en Superlokal!

2005-04-14 20:16:16


Uno Unger     



Jo Per, helt riktigt, Kvillebäcken utgör landskapsgränsen med Tuve socken och Vg väster om samt Säve socken och Bohuslän öster om.

När det gäller atlasinventeringen delas Norra dammen i N-S av gränsen mellan ruta 07B2DSO i väster och 07B2ESV i öster och gränsen sammanfaller i stort sett med Kvillebäcken i norra delen av Hökälla. När det gäller häckfåglar på västra delen av Norra dammen skall dessa alltså bokföras på Tuvedelen (inte Tuvedalen!), som numera utgör dellokal till superlokalen Hökälla som fortfarande ligger i Boh. Tidigare utgjorde lokalpricken för Tuvedelen en egen superlokal som också kallades Hökälla men som alltså låg i Vg.

Lokalpricken för Norra dammen ligger kvar på Boh-sidan av dammen och lokalpricken för Södra dammen har flyttats till Vg-sidan av dammen. Hela södra delen av Hökälla ligger i den östra atlasrutan och ur atlassynpunkt är det alltså ok att använda lokalpricken för Södra dammen oberoende av vilken sida av dammen häckfågeln befinner sig. Vill man vara helt korrekt ur landskapssynpunkt om man hittar en häckfågel på östra sidan av Södra dammen bör man dock rapportera denna på superlokalen Hökälla, som ju ligger i Boh, men med tillägg i kommentaren i stil med "östra sidan av Södra dammen".

Jag vet inte om detta blev klarare, men jag hoppas det, annars hör gärna av dig igen.

2005-04-15 01:53:18


Per Björkman     



Tack Uno
Jag tror det klarnade, och man fattar nog när man lägger in obsarna.
Ursäkta felläsningen, jag kikade på lokalkartan i Svalan och såg då Tuvedalen som en lokal på västsidan, men fattar nu vad du menar.
Ha en go helg!

2005-04-15 15:54:10


Leif Andersson     



Obs! Kvillebäcken hade en helt annan sträckning före Tuveraset, mycket närmare vägen till Säve. Dagens bäckläge kan man inte utgå från!
Tänk att det ska behövas en inflyttad norrlänning för att påpeka det:)

2005-04-15 18:21:10


Uno Unger     



Det är bra Leif att du påpekar det där med Kvillebäcken och landskapsgränsen. Det är alltså i dagens läge inte helt lätt att veta exakt var landskapsgränsen går eftersom uppdämningen av Hökällas två dammar och Tuveraset däremellan har suddat ut den tydliga gräns mellan landskapen Bohuslän och Västergötland som Kvillebäcken en gång utgjorde.

Landskapsgränsen är en gång satt och den rubbas inte av jordskred och uppdämningar, så man får gissa sig till var Kvillebäcken en gång runnit om man undrar över vilken sida av gränsen man själv eller någon fågel befinner sig. Eller så får man skaffa sig en GPS :-).

2005-04-16 05:30:05


Patrik Jansson     



Ovanstående anvisningar för landskapsgränsen är alltså felaktig? Skulle det faktiskt kunna vara så att t.ex. hela Södra dammen ligger i bohuslän?



2005-04-16 10:31:08

 
Uno Unger     



Hej Patrik, och alla andra som funderar över landskapsgränsen i Hökällaområdet.

Den södra dammen, liksom den norra, delas på längden av landskapsgränsen, så att i stort sett den västra halvan ligger i Västergötland och den östra halvan i Bohuslän. Dämmet i södra delen ligger alltså precis på landskapsgränsen.

Om man tittar på Lantmäteriets kartor så har dessa konstigt nog inte ändrats beträffande Kvillebäckens sträckning trots att Tuveraset inträffade för snart 28 år sedan.

Så kartornas sträcknig av Kvillebäcken inom Hökällaområdet visar ännu var exakt landskapsgränsen går.



2005-04-16 11:03:31



Svara på
detta inlägg