FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Atlasinventeringen 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Atlasinventeringen


Till
översikten
Atlasinventeringen och Svalan

Håkan Thorstensson     



Hej,
har en liten fundering över hur man namnsätter och prickar in lokaler i Svalan, i fall då en och samma lokal ingår i flera Atlasrutor. Som exempel kan jag nämna Älsjön i Bergum, som till större delen ingår i ruta 07B2HNV, men som även går in i både 07B2GNO och 07B2HSV. Risken finns ju att det Atlaskriterie jag vill registrera i min ruta (07B2HNV) hamnar i fel ruta. Jag kan visserligen använda något annat lokalnamn som ingår i samma ruta, men det ser nog fånigt ut att pricka in exempelvis häckande gräsand på ett kalhygge.
Eller är detta inte ett problem, jag kanske är helt ute och cyklar?
Skulle man inte kunna sätta in "prick" i sin ruta och helt enkelt namnsätta den med lokalnamn samma som Atlasrutan, och att denna lokal då används endast för Atlasinventeringen? Skulle obsen vara av mer allmänt intresse, så lägger man lämpligen in obsen igen, dock med ett riktigt lokalnamn.
Hoppas på synpunkter och förslag.

Håkan


2005-04-01 10:51:21


Magnus Unger     



Min åsikt är att lokaler med endast rutans beteckning som namn inte är att föredra, jag tycker man så långt som möjligt skall försöka använda korrekta lokalnamn.

Angående ditt problem med Älsjön har jag tyvärr inget bra svar, hoppas däremot att Uno kan svara på detta då han tänkt en hel del på hur man skall kunna synkronisera lokaler i svalan med atlasrutor.

Tycker dock inte det är så jättefånigt med häckande gräsand på ett hygge så den lösningen är nog att föredra om du skulle fråga mig, du kan ju alltid skriva i kommentaren att fåglarna häckade intill sjön.

2005-04-05 09:33:02


Håkan Thorstensson     



Jag vill ju gärna eliminera alltför mycket kommentarsskrivande, utan helst få in så klockrena lokalnamn som möjligt. Jag stötte för övrigt på en identisk situation när jag lade in bobyggande skata på Landvetter flygplats. Flygplatsen ingår i tre rutor, och givetvis registrerades iakttagelsen i fel ruta.

Jag håller med dig om att rutbeteckning som lokalnamn inte är optimalt, utan det var en tanke för att undvika att obsar registreras i fel ruta och vidare att rutbeteckning som lokalnamn uteslutande skall användas för Atlasinventeringen. Det blir ju en del (onödigt) efterarbete för att korrigera felregistreringar.

2005-04-05 10:15:40


Uno Unger     



Både klockrena lokalnamn och obsar som hamnar i rätt atlasruta är ibland svårt att kombinera. Jag föredrar att vi skapar så många "klockrena" lokaler som möjligt och att man sedan använder dessa på så sätt att atlasobsen åtminstone hamnar i rätt ruta. Om detta innebär att lokalnamnet ändå ligger långt från platsen där atlasobsen gjorts och man tycker att en ytterligare precisering bör göras så får man använda kommentarfältet för en närmare beskrivning av platsen.

I fallet Älsjön ligger lokalpricken i den delen som omfattar mest sjöyta, nämligen 07B2HNV. För atlasobsar vid Älsjön i rutan närmast V om 07B2HNV får man till nöds använda lokalnamnet "Olofstorp, Bergum" med t.ex. kommentar "Älsjöns NV-strand". Om man rapporterar något utan atlaskriterie från samma ställe kan man ju med fördel använda lokalnamnet "Älsjön, Bergum", vilket även gäller för alla övriga obsar i eller vid Älsjön oberoende av vilken atlasruta obsen råkar hamna i.

Det gäller således att som atlasinventerare i första hand tänka på rätt ruta snarare än rätt lokalnamn, och här finns anledning att poängtera detta, eftersom det slarvats med detta på flera håll.

Anledningen till att vi hellre bör använda så relevanta lokalnamn som möjligt i stället för tråkiga lokalnamn av typen"ruta 07B2HNV", där ändå en lokalprick måste sättas ut lämpligtvis i mitten på varje ruta, är ju att slippa få massa intressanta obsar på fel ställe i geografin. Då måste man ändå precisera med hjälp av en kommentar eller ännu sämre dubbelrapportera obsen med rätt lokalnamn.

Den rutan som ligger SO om Älsjön, 07B2HSV, befinner sig till 95% i Lerums kommun. Jag skulle gärna vilja ha en kommentar från ledningen för Atlasinventeringen huruvida vi skall inventera de delar av gränsrutor som ligger i kommuner som inte är anslutna till vår inventering. Jag vet inte hur det har bestämts om detta. I vilket fall som helst har jag skapat en lokal för höjdområdet närmast SO om Älsjön, som döpts till "Kvarnåsen, Lerum" ifall Älsjöns SO-strand skall ingå i inventeringen.

2005-04-05 14:23:15


Håkan Thorstensson     



Använder man lokalen Olofstorp, Bergum, för Älsjön hamnar obsarna i ruta 07B2GNO - det är en ytterst liten del av sjön som ingår i den rutan. För den del av Älsjön som ingår i 07B2HNV säkerställer lokal Furåsen att obsen hamnar i rätt ruta.


2005-04-06 14:24:52


Per Schillander     



Hej,
Sent om sider har jag blivit nyfiken på att deltaga i Atlasinventeringen. Lite ringrostig är jag, men har skådat i 20 år. Kanske läge för nästa säsong? Ge mig besked, den som vet.

2005-04-23 15:38:29

 
Kristoffer Nilsson     



Hej Per,

Du får gärna kontakta mig på kristoffer-nilsson@privat.utfors.se så kan jag säkert guida dig rätt därefter. Må väl och kul att du vill vara med.

2005-04-23 17:02:15



Svara på
detta inlägg