FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Torslandaviken 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Torslandaviken


Till
översikten
Som bäddat för seglarna?

Karin Magnander     



Vill ni hjälpa till att hålla koll på seglarna i Torslandaviken?

I början av förra veckan var jag med Tommy och märkte starungar i Torslandaviken. Utfallet i holkarna blev 5, 5, 4, 3, 3, 5, 3 och 4 ungar och dessutom 3 ungar i en av seglarholkarna på norrsidan av gamla fågeltornet. Vi kunde även konstatera att det var ungar i ytterligare en av tornseglarholkarna, fast på sydsidan. Den holken kom vi inte åt att öppna.

Det här var såklart glada nyheter. Inte minst för att det verkar vara det bästa staråret på länge enligt Tommy och för att det är en otrolig ökning jämfört med de totalt fem ungar som märktes i viken förra året, men också för att stararna har bäddat åt tornseglarna i åtminstone två holkar! Hoppas hoppas att seglarna också hittar dit och ni som är i området får gärna hålla lite koll. Jag vill gärna veta om ni ser tecken på att seglarna intresserar sig för eller besöker holkarna, eller rentav flyttar in. Skriv här eller maila mig på karin.magnander[at]gof.nu De flesta, eller kanske alla, starungar har nog nu lämnat sina bon så det ska vara ledigt vilken dag som helst för nya gäster. Tack!

2017-06-03 12:07:42

 
Rolf Björklund     



Hej Karin och övriga!
Jag bor vid Toftekulla i närheten av Kvillebäcken. Jag har också observerat hur mycket starar det är i år.Jag ser nu att det kommer flockar som söker föda på ängen utanför köksfönstret. Kan vara upp till 100 st men ofta flera flockar per dag på 5-10 st. Jag minns på 70-talet då man på hösten kunde se flockar så himlen förmörkades, och stararna häckade under tegelpannor i brist på bostäder. Hoppas inte holländarna spränger ihjäl dem. Just nu när jag skriver detta drog en flock på 25 st förbi. Verkar vara årsungar eftersom de är gråa, eller är alla gråa nu? Vad roligt om de kommer tillbaka till våren, kanske mina obebodda holkar blir bebodda.

Jag tycker också att det är roligt med rovfåglar.Har sett blå kärrhök och havsörn från köksfönstret. Förutom alla vråkar, och tornfalk och några obestämda falkar.Men jag har säkert sett många vråkar men inte lyckats bestämma dem. Men ormvråk och fjällvråk har jag bestämt.Skulle gärna vilja ha en bivråk också bestämd. Nackdelen är att jag ser dem inte underifrån utan från sidan, och ser man dem underifrån är allt svart och man ser inte vingteckningen. Finns det någon lathund vad skall man titta efter för att bestämma en vråk?

Medan jag skrivit detta har nog flera hundra starar flugit förbi i mindre flockar för att leta föda på fältet. De påminner lite om fiskstim. Vad roligt.

Rolf Björklund



2017-06-25 15:18:50



Svara på
detta inlägg