|
|
|
|
|
|
|
|
Cykelrally
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Hej!
Med anledning av att cykeln nämnts som fördelaktigt skådartransportmedel under flera olika trådar på sistone dök en gammal idé upp i mitt huvud. Jag och Johan Svedholm har vid flera tillfällen pratat om att det vore kul att köra ett cykelrally under våren/försommaren, dvs en tävling där det gäller att se så många arter som möjligt på en dag med cykel som enda tillåtna transportmedel (förutom benen). Transport av cykeln över vatten med färja skulle vara tillåtet, men inte att lifta med bussar, bilar eller andra fordon.
Eftersom det nu tycks finnas en del som använder cykeln i skådandet undrar jag om det finns intresse av en sådan tävling i Göteborgsområdet? Bäst vore väl i så fall i månadsskiftet maj/juni, så att det finns gott om nattfågel att cykla in innan det ljusnar.
2005-03-22 14:11:30
|
|
|
|
|
|
Markus Lagerqvist
|
|
Låter kul!!
2005-03-22 14:19:27
|
|
|
|
|
|
Magnus Unger
|
|
Oj då måste man börja kolla efter en bra skådarcykel i cykelaffären, något man bör tänka på?
T.ex. hur transporterar man lättast tuben?
2005-03-22 15:03:29
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Jag funderade lite på det där i morse, hur den optimala skådarcykeln ser ut. Jag kom fram till att en viktig detalj nog är att man sitter så upprätt med överkroppen som möjligt (som på en gammal gubbcykel), så att man får bra överblick och kan ha handkikaren på bröstet när man cyklar. Det blir svårt och obekvämt om man sitter för framåtlutad.
2005-03-22 15:46:57
|
|
|
|
|
|
Andreas Hagström
|
|
Jag har ett lättare stativ när jag cyklar för att skåda. Stativet funkar inte för blåsiga dagar - fast då vill man ju inte ut å cykla ändå. Har hittat en ryggsäck som stativet passar precis i. Innan dess band jag fast stativet på cykeln. Att faktiskt cykla och skåda samtidigt är nog inte att rekomendera - ivarjefall inte om skådandet kräver kikare. Vurprisken är för stor och med tanke på att man har tuben i ryggsäcken vill man hålla sig upprätt. Gubbcykelstilen är inget för mig utan jag nyttjar en mountinbike så att jag också kan cykla ut på små skogsstigar och i oländig terräng.
2005-03-22 16:07:07
|
|
|
|
|
|
L. Stefan Andersson
|
|
Ett cykelrally skulle vara klart intressant men envis som synden som man är skulle jag nog cykla omkring hela tävlingsdygnet och på köpet överanstränga mig... ;-)
Jag praktiserar redan cykelprincipen på Gbg-jakten och nyttjar enbart skärgårdsbåt och färja därutöver. Härförleden cyklade jag från V. Frölunda till Issjöarna/Landvetter. Startade kl 2 mitt i natten och dit på 2,20. Hyffsat kallt var det och backarna i Mölndal/Mölnlycke sög rejält i min nära 100 kg tunga kropp.
Den cykel jag för närvarande sliter på är en Crescent av treckingtyp - alltså en cykel som är fullt utrustad med skärmar, pakethållare mm med 27 tums hjul och 24 vxl. En cykel som är snabb men ändå duger hyggligt även offroad.
Eftersom jag sliter ut en cykel på 2-3 år, ( cyklade till och från mitt arbete ca 15 mil i veckan i många år ) spanar jag redan efter nästa hoj. Det har kommit en cykel som är ett mellanting mellan mountainbike och hybrid med större fälgar där man kan byta däck mellan mountaintyp och hybrid. Alltså två cyklar i en! Detta tror jag är den perfekta skådarcykeln.
För övrigt finner jag ryggsäck vara bäst att transportera utrustning i.
/Mvh
2005-03-22 18:00:13
|
|
|
|
|
|
L. Stefan Andersson
|
|
Se gärna www.nishiki.se så kan ni jämföra olika modeller. Den jag tror på heter BigFoot.
2005-03-22 18:56:47
|
|
|
|
|
|
Leif Andersson
|
|
Lysande idé med cykelrally! Men - får man vara med om man har gubbcykel och cykelväska från Biltema? Beträffande utrustningen så glöm inte cykelhjälm. Den är viktigare än nå't annat, om ni vill uppnå de förhatliga gubbåren med alla sinnen intakta. Och för att inte störa ungtupparna i onödan så kan vi väl bilda ett seniorlag? Kom med synpunkter!
2005-03-24 18:17:33
|
|
|
|
|
|
Fredrik Kronhamn
|
|
Synd att ingen kläckt ur sig idéen om cykelrally tidigare (jag har ju emigrerat till tyskland). Kommer definitivt bevaka detta kommande evenemang med stort avund.
Naaja (ursäkta inga a med ring i tyskt alfabet), jag kan i alla fall bidraga med ett tips. Oväxlad gubbmodell kan verka lika ute som en blykowa, men jag ser en uppenbar fördel här. Dessa cyklar tar sig fram ljudlöst genom försommarnatten. Saavitt jag vet har alla växlade hojar en frihjulsmekanism som ger i fraan sig ett klickande ljud när man inte trampar. Inte helt optimalt när nattsaangare skall lokaliseras fraan sadeln. Instämmer för övrigt med lydmark om den överlägsna komforten.
Tuben passar bäst i en rymlig ryggsäck där stativbenet tillaats sticka upp.
2005-03-24 18:58:23
|
|
|
|
|
|
Hampus Lybeck
|
|
Gällande ryggsäckar lämpliga för cykelrally vill jag föreslå Sacci stridssäck 2000. Den rymmer 35-40 liter nånting, har ett otal fästpunkter på utsidan, bekvämt bärsystem och sitter som gjuten i alla lägen. Dessutom är den hyfsat billig.
går att köpa för 739 kr från http://www.recon.se
2005-03-24 21:19:26
|
|
|
|
|
|
Andreas Hagström
|
|
Jag har funderat lite kring ett möjligt upplägg för ett cykelrally. För det första så tycker jag att man måste starta hemifrån. Dvs man bestämmer ett klockslag när alla får börja och man får inte ta sig någonstans eller sova över på en lokal innan rallyt börjar. Sedan borde uppsamlingen ske på en lokal som inte är en av de mer ettablerade fågellokalerna så att inte alla befinner sig skådande på denna sista lokal tillsammans de sista timmarna. Vad tycker ni om dessa idéer?
2005-03-27 12:02:17
|
|
|
|
|
|
David Armini
|
|
Bra idé med cykelskådarrally! Några kommentarer: - Har en MTB, vilket känns bästa för att kunna köra lite i terräng och i backar. Däcken är dock mycket slitna, vilket är en fördel på landsvägen - de riktigt grovmönstrade tror jag stjäl lite rullentalpi (eller vad det heter...). Att byta däck verkar lite bökigt, iaf bakdäcket med växeldrevet. - Det stämmer att växlarna tickar irriterande när man försöker glida fram ljudlöst och samtidigt lyssna. Det finns inte ljudlösa växelsystem? - Jag tycker start skall vara valfri plats - inte hemifrån. De som har långt till närmaste lite mer kvalitativa lokal får annars ett handikapp. - I den mån jag har med tub, har jag den på utsidan av en Haglöfs Climber 35 liter, med praktiska fästen för skidor. Misstänker att modellen gått ut.
2005-03-27 19:49:43
|
|
|
|
|
|
Martin Alexandersson
|
|
En liten kommentar bara för de som är rädd för klickande cyklar som skrämmer bort nästa brunsångare. Du kan snurra-med med tramporna utan att ge bakdäcket kraft så slipper du klickljudet. Det och icke-gnislande handbroms får dig att stanna relativt ljuslöst.
2005-03-29 11:30:57
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Har också funderat på det där med var man ska tillåtas starta, och jag var också ett tag inne på att man skulle behöva starta hemifrån. Men vid närmare eftertanke kanske det inte blir särskilt rättvist eftersom inte alla bor på samma ställe. Jag kan komma på fyra varianter av regel, kanske finns det ytterligare:
1. Alla måste utgå från samma ställe, men vid valfritt klockslag efter kl 0:00. T ex någonstans i Centrala Göteborg. Men frågan är om det är så bra.
2. Från och med kl 0:00 får man inte transportera sig med annat än cykel. Vill man köra ut sina cyklar till valfri lokal och börja där kl 0:00 är det ok.
3. Man får inte transportera sin cykel annat än till någon av lagmedlemmarnas hem och sedan utgå därifrån.
4. Man har ett par godkända startpunkter, t ex en i varje av de fem inblandade kommunerna.
Själv lutar jag åt att tycka punkt 2 eller 3 är bäst. Det är naturligtvis fritt fram att börja cykla innan kl 0:00 vilket gör att man ändå kan välja var man befinner sig kl 0:00, man får bara cykla mer... Vad tycker ni övriga?
2005-03-29 11:52:14
|
|
|
|
|
|
Markus Lagerqvist
|
|
Hej,
Tycker att variant 2 är given!
Att vara tvungen att starta från någon av deltagarnas hem ser jag ingen poäng i, och det medför dessutom ett orättvisemoment, även om det kanske inte har någon större betydelse i praktiken.
2005-03-29 12:48:02
|
|
|
|
|
|
Matserik Eriksson
|
|
Hej!
Någon Cykeljakt har vi inte haft förut i föreningen, men däremot minst 2 cykelinventeringar av nattsångare på Hisingen. Vilket var ett klart lyckat drag och hemskt roligt, själv cyklade jag därefter flera år längs Kvillebäcken på natten i nattsångartid. Att lyssna efter hornuggleungar gör man med fördel per cykel oxå.
Leif får jag vara med i ditt seniorlag???? Vad har du för nedre åldersgräns???? undrar en 48 åring????
2005-03-29 16:25:52
|
|
|
|
|
|
Leif Andersson
|
|
Du är ju i yngsta laget matserik, men det får gå för den här gången. Hur länge ska rallyt pågå? 12 timmar, ett dygn, eller? Startar man 00:00 så tillkommer dessutom fungerande belysning till alla andra prylar många tycks anse nödvändiga.
2005-03-29 18:17:03
|
|
|
|
|
|
Klas Reinholdson
|
|
Jättebra ide med cykelrally, vore nog bäst tycker jag med Lydmarks alternativ 2. Kul om detta verkligen kunnde bli verklighet, vore bra med framförhållning så att det går att planera in med övriga vår eller försommaraktiviteter. Det är dessutom ett ekologiskt tilltalande jippo.
2005-03-29 18:46:25
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Tolv timmar känns lite i underkant när man kör med ett så långsamt transportmedel som cykel. Jag föreslår att man börjar kl 0:00, men ändå kanske inte kör ett helt dygn utan har målgång någon gång på kvällen så att man kan köra en artgenomgång medan alla fortfarande är vid medvetande. Jag vet inte vad som kan vara lämpligt - 18:00 kanske? Vad tycker ni andra?
Tycker för övrigt efter lite mer funderande precis som Markus att variant 2 på startregler är bäst.
2005-03-29 18:48:09
|
|
|
|
|
|
Christer Fält
|
|
Go afton!
Håller med Pär och Markus om alt. 2. Jag är på tävlingen by the way.. det är en finfin idé Pär!!
/Mvh
2005-03-29 19:51:14
|
|
|
|
|
|
Magnus Unger
|
|
Jag måste säga att alternativ 2 har sina brister. Tänk om inte alla lag vill starta kl 00:00. Kan man inte göra så att man kan få transportera sig till vilken punkt som helst men att man inte får transportera sig på annat sätt än cykel efter man börjat räkna arter.
2005-03-29 20:58:15
|
|
|
|
|
|
Markus Lagerqvist
|
|
Ja, det ligger det ju mycket i! Låter som en vettig regel.
2005-03-29 22:34:16
|
|
|
|
|
|
Björn Dellming
|
|
Shit, jag får ont i sittbenet bara jag läser om detta jippo... Det värsta av allt är att jag säkerligen inte kommer kunna motstå utmaningen! *hilfe!*
2005-03-29 22:59:46
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Japp så kan man göra. Men hur kan man inte vilja börja klockan 0:00? ;)
2005-03-29 22:59:52
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Det är bara att börja träna sittbenet Björn! Ska bli intressant att se hur många mil det längst cyklande laget betar av under dagen. Skulle inte förvåna mig om det motsvarar en enkel resa till Falkenberg eller Halmstad... Pust! Det här kommer att bli rena vansinnet :)
2005-03-29 23:02:30
|
|
|
|
|
|
Hans Börjesson
|
|
Glöm inte att ta med bulsax, cykelpump+extra däck och slang. Att pysa ut andra lags däck eller lägga spikmattor över vältrafikerade cykelbanor är ju annars ett vinnande koncept. Bultsaxen har man med sig för att förhindra motståndarna ifrån att kedja fast din cykel runt ett träd :)
Skämt åsido tycker jag att det Magnus skriver verkar vettigt dvs man får börja vart man vill och när man vill men när man börjat jakten är det bara cykel som gäller. Målgång sker väl vart som helst eller måste man ta sig till något mål (detta kan ju göra det svårt att börja vart som helst då man kan ha väldigt långt till målet)? För att få bättre spridning på folket bör man både få starta och sluta vart som helst (inom områdets gränser) och sedan träffas några timmar senare för genomgång.
Bäst att börja träna på att klämma uppförsbacken till Brudarebacken i full stridsmundering. Vad har du för bästa tid Christer?
MVH /Hans
2005-03-30 07:24:12
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Jag tycker definitivt att man ska ha ett gemensamt mål som man måste cykla till. Tanken med rallyt är ju att man ska cykla hela dagen, inte åka bil till lämplig start, cykla därifrån och sedan åka bil till målet. Känns inte riktigt som ett cykelrally då tycker jag. Finessen är ju att det ska vara jobbigt... :)
Befinner man sig långt bort får man kanske lägga en timma i slutet på att cykla till målet, men om vi kör målgången ganska sent, t ex vid 18 som jag föreslog tidigare har man ju gott om tid på sig för att hinna med både det, och kanske ta sig en timmes bensträckare i horisontalläge mitt på dagen för att återsamla krafterna om man varit igång sedan midnatt.
2005-03-30 11:07:37
|
|
|
|
|
|
Christer Fält
|
|
Dagens!
Svaret på din fråga Hans B är 15 min blankt! Drog på svart rödstjärt som blev min 150:e art på backen!! Jag är en fena på att cykla...
/Mvh
2005-03-30 12:31:06
|
|
|
|
|
|
Håkan Thorstensson
|
|
Problemet med att transportera tub kan ju lätt lösas genom att det råder tubförbud - då får man cykla ännu mer...
2005-03-30 13:37:10
|
|
|
|
|
|
Markus Lagerqvist
|
|
Tycker tub skall vara tillåtet, även om det blir jobbigt (och vådligt om man vurpar) - skulle kännas lite jobbigt att vara ute och hårdskåda en hel dag utan att få ha med sej tuben. Jag menar, vilken ångest om man skulle hitta nån mysko vadare på St. Stårholmen eller skum rova kretsande högt över Backen!
Dessutom är det kul att se hur många arter vi kan komma upp i tillsammans på en dag!
För mej återstår dock cykelproblemet - eller vad sägs om en röd Centurion med supersmala racerdäck och bockstyre, såna som var moderna på det glada 80-talet ;)
2005-03-30 13:49:09
|
|
|
|
|
|
Hans Börjesson
|
|
Hugaligen ett gemensamt mål medför att man (om man inte har en vänlig själ som kan skjutsa ut en) får cykla tillbaka och hämta bilen efter målgång, vilket troligen känns som att springa Göteborgsvarvet just när du gått i mål efter Stockholm maraton :). Jag föreslår att tävlingsledningen köper in dropp, hyr in upplivningsmaskiner, förvarnar Sahlgrenska :)
Per du har väl en poäng i att det kanske inte blir ett riktigt cykelrally om man kör bil ut och hem men tillåts man köra bil ut ser jag inte varför man inte får köra bil hem (den som vill börja på en speciell plats får väl börja cykla innan racet börjar i så fall). Jag tror dock att om man får starta och sluta var man vill så kommer folk att satsa på mer udda lokaler (längre ifrån mål-platsen). Det primära syftet är kanske mer att ha skoj än att täcka flest antal lokaler och därigenom öka möjligheten att hitta något kul? Eftersom det är din idé Per (och Johan) så får väl ni komma överrens om vilka regler som ska gälla.
Vad skulle i så fall vara ett bra slutmål? Kanske Reveljens uteservering i Nya varvet eller BelParc i Slottsskogen (hyffsat i mitten mellan Amundön och Torslandaviken och Brudarebacken)?
/MVH Hans
P.s Jag bara bävar när man står nere på Amundön och larmet går på Guldtrast på "backen". Då blir det att beställa taxi!!! D.s
2005-03-31 13:39:22
|
|
|
|
|
|
Andreas Hagström
|
|
Jag tycker som sagt att fokus verkligen ska ligga på cyklandet. Men för att det ska bli så enkelt som möjligt så är nog upplägg nr 2 bäst. Däremot Tycker jag att gemensamt mål är a & o. Just att man inte kommer att orka eller hinna alla de "stora" lokalerna tycker jag blir en del av racets skarm. Istället får man jobba på att optimera sin skådning och hitta alternativ. Reveljens uteservering i Nya varvet eller BelParc i Slottsskogen tycker jag låter som utmärkta slutmål. Fast jag tror vi kommer vara en skrämmande syn för de andra gästerna :-)
2005-03-31 14:41:07
|
|
|
|
|
|
Magnus Unger
|
|
Jag tycker Ekliden är ett klockrent mål, där kan vi se ut hur som helst utan att behöva skrämma slag på alla andra gäster.
Dessutom håller jag med Hans Börjsseon, om man inte får transportera sig med bil till målet borde man införa att alla måste starta på samma ställe, annars blir det svårt med transporterna. Jag tror ingen vill cykla en meter extra efter man gått i mål.
2005-03-31 16:52:08
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Jag tycker också Ekliden är perfekt som mål. Men menar du Magnus alltså att du då tycker att även Ekliden skulle vara obligatorisk startpunkt? Jag tycker nog fortfarande man kan ha valfri startpunkt, transporten hem från Ekliden går nog alltid att ordna. Vill man inte cykla därifrån kan man väl alltid lifta med någon och hämta cykeln dagen efter? Men jag är också öppen för möjligheten att både starta och sluta på Ekliden. Det blir visserligen mer cykling, men det är ju det som är poängen. Frågan är bara hur man skulle lägga upp starten isåfall. Skall man få starta tidigast kl 0:00 från Ekliden, eller starta när man vill från Ekliden men inte börja räkna arter förrän kl 0:00?
2005-03-31 17:52:09
|
|
|
|
|
|
Magnus Unger
|
|
Det jag tyckte var den bästa lösningen är valfri start och mål och sedan samling på ekliden.
Men skall man starta och sluta på ekliden så känns start tidigast 0:00 från ekliden som bäst.
2005-03-31 18:00:03
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Ok, vi får fundera vidare på exakt hur reglerna ska vara framöver. Jag ska ta en överläggning med Johan så ska vi se vad kommer fram till utifrån de argument som har dryftats här.
För att flytta fokus tillfälligt pratade jag och Johan idag om när rallyt kan tänkas gå av stapeln och kom fram till följande:
Datumförslag: Lördag 28 maj
Vid det här laget bör nattsångaraktiviteten ha hunnit komma igång med god kraft. Första helgen i juni är tredagarshelg pga nationaldagen så då kanske folk åker bort, därför fastnade vi för sista helgen i maj. Ser detta ut att passa er som tänkt vara med?
2005-03-31 18:34:38
|
|
|
|
|
|
Klas Reinholdson
|
|
Hej,
Hur har det gått med planerna för cykelrallyt, är det spikat till den 28 maj ?
Undrar den nyblivne mtb ägaren.
2005-04-24 21:58:48
|
|
|
|
|
|
Pär Lydmark
|
|
Japp vi har spikat den 28 maj! Dags att börja träna benen...
2005-04-25 11:10:27
|
|
|
|
|
|
|
|