FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kråkfåglars kommunikation

Rolf Björklund     



Hej på er, ni som vet mer än jag och alla övriga!
Jag har inom en radie av 700 m från mitt boende häckning av 1 korppar,1 kråkpar, 3-4 skatpar, 2 kajpar, minst enligt min uppskattning.
Jag har matat dem på balkongen i vinter, och även under sommaren, med matrester såsom t ex ostskalkar (mycket uppskattat) samt hundpellets.
Jag kan gå ut på balkongen och ser så långt ögat når inte en fågel. Häller ut lite mat och på någon minut är de där. Hur kommunicerar de? Jag har ännu inte sett någon kråkfågel med mobiltelefon, men har en mast inom 200 m.
Det finns också en viss rangordning, först kommer skatan, sedan kommer kråkan och jagar undan skatan. Men när kråkan har ätit och fått munnen full flyger den iväg och förmodligen gömmer maten. Då kommer skatan till och gör lika dant. Ibland jagar skatparen också bort varandra.Sedan återvänder de och upprepar processen tills maten är slut.
När det kommit nysnö, och var troligen ont om mat, hade jag 5 skatpar på förmiddagen samtidigt på några minuter.
Kajorna kommer också ibland, men verkar inte har riktigt samma koll på läget när det finns mat.
Jag har även lagt märke till att kråkfåglarna uppträder nästan uteslutande parvis.
Häromdagen hade vi räkskal som jag lade ut på ett elskåp en bit från huset. Då hade jag ett 20 tal fåglar och även korpen kom, alltså 4 kråkfågelarter samtidigt.
Hur kan de kommunicera och veta att där finns det mat, och få ihop 8-10 individer inom några minuter. Kanske finns det forskning på området? Efter de iaktagelser jag gjort är de otroligt intelligenta.
Jag har även sett att när de ätit en del tar de näbben full och flyger ut på ett slaget gräsfält i närheten och gömmer maten. Sedan kommer de tillbaks och hämtar mera. Hittar de sedan maten de gömt i det decimeterlånga gräset? Det finns inga landmärken.
Jag efterlyser också gärna synpunkter på om man skall mata dem, eftersom de är predatorer på andra fåglar, och kråkfågelstammen kanske växer sig för stark på andra arters bekostnad. Men de är underhållande och trevliga att titta på.
Kanske någon vet om det finns något att läsa om av det jag tagit upp nu?
Hälsningar och tack på förhand.
Rolf Björklund






2016-03-09 14:50:56



Svara på
detta inlägg