FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Söker ung

Linus Westlund     



Hej hopp i lingonskogen!!

Detta är nog inte en fråga man skall ställa på forumet men ja e lite desperat;).
Jag är snart 16 år och har skådat i några år nu men har nästan alltid gjort det själv med min pappa, men vill nu ha någon jämngammal att skåda fåglar med. Jag undrar om det är någon som skulle tänka sig att skåda med en jämngammal?
Hoppas att någon svarar på detta inlägg.

MVH Linus

2005-03-20 20:22:14


Torbjörn Janson     



Tjena Linus!
Kolla på BohOF's (Bohusläns ornitologiska förening alltså) hemsida (finns länk här på Kustobsar). De ska dra igång en ungdomssatsning i vår med första träff lördag 14/4 i Ljungskile tror jag. Kolla detta. Kan ju vara långt bort för dig om det är så att du bor i Götet visserligen. Själv har jag en dotter (yngre än du) som har detta dilemma att inte ha någon hyfsat jämnårig att skåda ihop med. Hon tänkte iaf åka till Ljungskile i april för att se om det kan vara nåt för henne.

2005-03-21 09:17:37


Patrik Jonasson     



hej på er !
Kan det inte var något som Gof kan starta nu till våren. En ungdomssatsning inom Gof bådar bara gott för föreningen, och att fågelintresset stannar kvar till då man även är några år äldre.
Kan man bara få ihop några ungdomar, är det väl bara att fylla en minibuss och dra till öland eller andra inressanta lokaler i våran hemkommun..

2005-03-21 09:51:44


Linus Westlund     



hejsan allihop!!

Bra idèr:D.
Sj bor jag i Gerrebacka( nära Svankällan) men jag skulle nog kunna ta mig till Ljungskile. . .tror ja:S


2005-03-21 12:28:05


Niklas Nilsson     



tjena Linus!

jag fyller 18 i år..
jag och en kompis brukar skåda, tyvärr inte allt för mkt i gbg.. men du kan väl alltid höra av dej om du vill hänga med.. om du har msn kan du få tag i mig på. Coolboyniklas@hotmail.com¨

// Niklas

2005-03-21 15:35:07


Christofer Bladh     



Hej Linus!
Magnus var namnet egentligen, men har tappat bort mitt lösenord så då blir det andra namnet.
Jag är själv 16 år och var med om att dra igång "unga-bohof" och bor för övrigt i Ljungskile.

magnus_bladh@hotmail.com

Maila gärna och besök bohof:s hemsida.

Hoppas vi hörs!

2005-03-21 21:43:24


Torbjörn Janson     



Tjena igen! Det är ju inte 14/4 utan 16/4 som BohOF's ungdomssatsning drar igång. Platsen är Funneshultsjön dessutom och samlingstiden 8.00. Adios!

2005-03-22 23:12:23


Malin Karlsson     



Kan inte låta bli att tycka att det inte kan vara omöjligt att på något sätt få ihop ett gäng skådande ungdomar i Göteborg? Det behöver väl inte bli så krångligt, att träffas någongång ibland - själva eller tillsammans med övriga GOF:are.

Enligt inläggen här ovanför, tillsammans med mig själv och några andra som jag vet, borde vi bli minst sex personer. En bra början! :)

F.ö, hur går det med ungdomarna i BohOF?

// malin.karlsson@gy.ale.se

2005-06-19 16:47:03


Björn Dellming     



Klart att det inte är omöjligt. Långt därifrån. Saken är den att ni kanske vill ha det lite organiserat? Dvs en grupp som är större än två och som regelbundet sticker ut och kikar på fåglar... schemalagt kanske? Vill ni ha nån som leder/instruerar och kör bil?

Hur gammal ska isf den personen vara? Det finns ju en redig klunga "lite yngre vuxna" skådare (25-30 år) i stan som säkert har en hel del att lära er om ni skulle vilja det, och som ni isf kan hänga med ut. Det bästa sättet att lära sig om fåglar och fördjupa sitt intresse är att följa med entusiastiska skådare ut och skåda. Och när det dyker upp nåt häftigt blir det ännu roligare :) Så om ni vill snoka igenom varje vassrugge och kohage i stan i jakten på vardagens små guldkorn så kan ni ju lika gärna hänga på nån av oss "lite yngre vuxna" som är ute och skådar dag och natt.

Målet är ju då att Ni intresserade ungdomar ska få komma ut och se massor av vanliga och förhoppningsvis en och annan ovanlig fågel och samtidigt svetsas samman som kompisgäng. Tro mig, ni kommer bli polare för livet sen :)

Låter det intressant? Jag kan ta upp en intresseanmälan för en sån här grej om ni vill? Det blir isåfall nästan som en nybörjarkurs/ungdomssatsning, där ni får lära er om fåglar genom att se och lyssna på fåglar och bombardera ledaren med frågor. OM det nu finns intresse så kanske jag kan offra en lördag i veckan under hösten för ungdomsskådning här i hemkommunen. Om det sen körs i GOF:s regi eller min egen får vi se... det beror på antalet deltagare. Är ni fler än tre så vill nog GOF vara med på ett hörn och få föreningsbidrag från kommunen. Jag kan isåfall göra det på uppdrag av GOF. Är ni fler än 4 kan jag behöva ytterligare skådare som kan hjälpa till att köra. Hur som helst så tycker jag det vore synd om intresset inte togs tillvara. Jag ser ju hellre till att ni får hänga med ut och skåda än springa runt och råna pensionärer och slå sönder busskurer i frustrationen över att inte få träffa fågelintresserade i er egen ålder :)

Maila mig på: bjorn.dellming@bredband.net om ni tycker det låter intressant.

Ange hur gamla ni är och vad ni har för utrustning (handjagare, tub, fågelbok m.m.) så ska jag se vad det kan bli av det hela. Jag lovar alltså inte att det blir nåt än, men jag har ambitionen att se till att det blir nåt om jag så ska leda det själv!

2005-06-19 18:05:08


Erik Edvardsson     



Jag tror att det är en ungdomssatsning på gång i GOF. Jag har själv blivit tillfrågat att vara med och starta detta. Men vi har då bara pratat lite löst om det, och vi skulle väl i så fall börja mer med det till hösten. Det är då tänkt att man, precis som Björn säger ovan, ska vara en grupp ungdomar som skådar tillsammans. Och att det även då behövs en eller flera något äldre och kunnigare som är med. ( och även har bil så att inte transporten sätter stopp för vissa roliga lokaler ;-) ) Så det är ju jättekul att du kan tänka dej att ställa upp med detta.

Men man kanske då även bestämma sej för om det ska vara ungdomssatsning för skådande ungdomar eller en nybörjarkurs. För det är lite skillnad på dem. Jag själv t. ex. har vart intresserad i många år nu och anser väl att jag har lärt mej en hel del. Ja har även vart med på många vanliga gof-exkursioner, där jag och min kompis Niklas tyvärr nästan varit de enda ungdomarna. Men jag hoppas och vet att det finns några till som oss i göteborgstrakten. Och ja tror då inte att vi är ute efter en nybörjarkurs utan mer att få skåda tillsammans och så.

Men detta är självklart en mkt mkt bra början och jag ska skicka ett mail till Björn. Eftersom jag har redan blivit tillfrågad av Gof, så kan ja också hjälpa till att få igång detta och så. Om det behövs...

Hoppas nu att alla ungdomar skickar ett mail till Björn så att detta blir av!

/ Erik Edvardsson


2005-06-19 19:31:29


Björn Dellming     



Ja sätt igång och maila! :)

Erik skrev en liten presentation av sig själv i mailet vilket är en bra idé. Då vet man lite mer om man har att göra med erfarna ungdomar eller nybörjare. Vissa kanske hellre fikar än hårdskådar, vissa kanske vill lära sig en massa om dräktkaraktärer och åldersbestämningar medans andra hellre står och pratar om allt annat än fåglar. Om alla bara vill stenglo i tuben så är det också okej, men alla ska iaf få chansen att utvecklas och göra sin röst hörd. Det brukar bli att man får kompromissa lite så alla får precis som de vill... eller nästan i alla fall :)

Hur som helst så tänker jag (om jag nu blir ansvarig?) inte stå och hålla några föreläsningar om fåglar, utan fokus kommer ju ligga på skådning och att ha kul. Vill folk ställa frågor och lära sig en massa så svarar jag (i den mån jag kan svaren :))

Men sätt igång och maila nu!!

2005-06-19 22:28:51


Malin Karlsson     



Förstår din tanke Erik om att skilja på ungdomssatsning och nybörjarkurs men samtidigt undrar jag om det egentligen har så stor betydelse vilken nivå man ligger på. I alla fall så här i början. Kommer alla bara med nyfikenhet och öppenhet så tror jag att man ska kunna samsas.
Om det nu inte är någon som förväntar sig något helt annat .. men sådant får man ju snacka om så att man vet vad som gäller. Har du någon mailadress?

2005-06-20 20:42:58


Erik Edvardsson     



Japp, erik.edvardsson@telia.com

2005-06-20 21:39:06


Pär Lydmark     



Aaah, det här lockar fram ljuva minnen från en liknande satsning som jag och en bunt andra ungdomar drog igång under GOF:s mantel i början av 90-talet. Vi kallade oss GOFUG och var just inget annat än ett antal ungdomar som skådade tillsammans.

Det var i GOF:s regi, fast i själva verket regisserade vi det mesta helt själva. Det är nog ändå bra att ligga under en förening typ GOF även om man gör det mesta helt utan egentlig anknytning till föreningen. På vår tid hade visserligen GOF en tydlig fördel - en minibuss som vi lånade på ett antal olika resor till Skåne och Öland (på den tiden fanns knappt lokalskådning på kartan) innan den slutligen havererade inför en vinterresa till Skåne och vi fick gå över till hyrmarknaden. Vi hade ingen utpräglad ledare eller så, men fick i omgångar hjälp av olika chaufförer innan vår blivande evige chaufför Klaes Peterson dök upp och löste körkortsproblemet en gång för alla.

Jag tror att den här typen av naturlig ungdomsgrupp som bara skådar ihop är den bästa och den som har störst chans att bli något på sikt. Går allt vägen kommer ni inom ett par år att, precis som Björn säger, vara sammansvetsade och skådarkompisar för all framtid. Fortfarande skådar jag till stor del med folk ur gamla GOFUG, fast vi kan väl knappast kvala in under den rubriken längre eftersom UG stod för ungdomsgrupp. Hursomhelst, vi gjorde grymt många roliga skådarturer ihop och lärde oss otroligt mycket.

Det är nästan så att man blir sugen på att dra ihop en riktig GOFUG-reunion till hösten och köra en komplett 90-talsresa till Öland i minibuss, med Eurodisco, enormt stora mobiltelefoner, sökarnas föregångare "lappen bakom skylten vid Kungsgården" och allt annat...

Jag gled visst ifrån ämnet lite. Det jag egentligen ville säga var bara att det låter som en bra satsning :) Kör på!

2005-06-21 17:20:48


Christofer Bladh     



Magnus (Christofer) Bladh
Härligt att det sprider sig!
Har just kommit hem från en fjällresa i ett försök att skaffa nya erfarenheter om fåglar och dess biotoper, vilket gett resultat.
P.g.a detta har jag inte kunnat ge svar på den fråga som Malin ställde ovan.
Det går över förväntan med "unga-BofOF" och vi har varit ca tio stycken som mes. Självfallet i varierande åldrar.
Jag kan inte se några som helst hinder att gbg:arna inte ska kunna skrapa ihop lite ungdomar också...:)
Ett tips är att ge ut reklam på något sätt. Skolor, tidning, lappar eller varför inte muntligt? Viktigt är att alla ska få vara med. Jag ser inte några som helst bekymmer med att dela upp i olika åldersklasser. Eller är det känsligt?
Det ända som krävs är vilja och agerande.

Lycka till nu! //Magnus

2005-06-22 12:40:54


Christofer Bladh     



oj då, unga-bohOF (BofOF) och mest (mes).

2005-06-22 12:43:24


Malin Karlsson     



Riktigt härligt att höra att unga-BohOF går så bra!
Ger ju också lite hopp om att vi ska kunna få ihop något här med. Bra att få tips från er dessutom!

Vore kul att höra från dig nu, Björn - är det några som har mailat?

2005-06-27 19:05:59


Björn Dellming     



Inte så många än så länge. Jag har fått mail från 2 pers... dock inte från dig Malin :)

4-6 pers borde dock bli den slutgiltiga siffran skulle jag tro, men som sagt, alla som är intresserade får gärna höra av sig! Hade vart kul om gruppen är igång till höstens sydgående småfågels-lavin!

2005-06-29 01:12:14


Malin Karlsson     



Men, jag tyckte inte att det lät som någon jättebra idé.. ;)

Nej, jag har känt på mig att min mail inte fungerar riktigt som den ska .. ingen har svarat som jag har mailat till på flera veckor. Men jag trodde att det kanske berodde på sommarvärmen och semesterresor. :) Jag skrev ett mail till dig var nästan löjligt entusiastisk, så fort jag såg att du skrivit här ..

Ska försöka fixa detta nu istället.
Om det inte fungerar - klart jag vill vara med och skåda!!

2005-06-29 20:03:53

 
Björn Dellming     



Hehe, jag tyckte väl det verkade lite skumt att du var så entusiasktisk i forumet, men blev tvärtyst när det väl kom till en intresseanmälan. Jag har skrivit upp dig nu ändå :)

2005-06-30 09:42:40



Svara på
detta inlägg