FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Är det möjligt?

Christer Fält     



Året börjar lida mot sitt slut och medlemskapet i SOF BirdLife ska förnyas. Tyvärr har jag beslutat att inte förnya mitt medlemskap för 2016 och skälet till mitt beslut är att jag upplever det som djupt problematiskt att vara medlem i en miljöorganisation som äger och driver en resebyrå där man starkt uppmuntrar människor att använda flyget för att uppleva djur och natur.

Tidigare i höstas fick vi medlemmar AviFauna fågelresor för 2016 och under det aktuella året erbjuder man 34 resor världen runt. Gissningsvis kommer AviFauna använda flyget till åtminstone ett 30-tal resor.

Nog om detta. Jag vill gärna stödja angelägna och viktiga projekt som SOF BirdLife tar sig an och undrar om det är möjligt att bidra med pengar till dessa projekt utan att vara medlem? Finns det förutom fågelskyddsfonden andra fonder som man kan sätta in pengar?

Jag tänker inte diskutera mitt beslut utan söker enbart svar på mina frågeställningar.

2015-11-30 14:20:59


Morgan Johansson     



Hej Christer
På vår (GOFs) Facebooksida kan du se ett projekt som BirdLife driver och som vi (GOF) stöttat ekonomiskt med pengar som vi får in just på utlandsresor. En kanske liten miljökompensation men bättre än ingenting. Detta är enligt vår mening ett bra projekt och som du kan läsa mer om via länken http://www.birdlife.org/illegal-killing. Detta och andra projekt som BirdLife driver kan du givetvis bidra ekonomiskt till även om du inte är medlem.

Morgan

2015-11-30 16:25:33


Christer Fält     



Tack Morgan!

2015-11-30 16:26:55


Pär Lydmark     



Du kan också spetsa in dig på att vara med i Skådarhjälpens Nationalcykelrally i juni! Gå/cykelskåda i nio dagar och betala minst en krona per art när du är klar. De pengarna går rakt in på BirdLife Sveriges fågelskyddskonto.

2015-11-30 17:38:18


Christer Fält     



Bra förslag Pär! Då är vi åtminstone två som är med i nästa års Nationalcykelrally!

2015-11-30 19:08:22


Magnus Rahm     



Lite bredvidläsning i ämnet http://www.natursidan.se/nyheter/kan-naturturism-rattfardiga-flygresor/

2015-12-02 09:07:56


Christer Fält     



Tack Magnus!

Lite bredvidtittande i närbesläktat ämne:

http://www.svtplay.se/video/4776886/bikes-vs-cars/dox-bikes-vs-cars-bikes-vs-cars

2015-12-02 10:29:51


Ola Wennberg     



Orkar du med mera ”miljöupplysning” - sök på

glödlampskonspirationen



2015-12-03 13:27:51


Ola Wennberg     



eller sök upp
https://www.youtube.com/watch?v=ffWnm3jL7Bc


2015-12-03 13:37:41


Kristian Thisted     



Hej!
På Netflix finns en dokumentär som heter Cowspiracy. Där berättas det bl.a. att boskapsuppfödning genererar mer växthusgaser än hela jordens samlade transporter! Dessutom ännu mer elände med skövlade skogar, vattenförbrukning och förorenade hav. Rekommenderas skarpt! Det är bara till att dra ner på denna köttkonsumtionen å det snaraste ...
... och flygresor förstås ;-)

2015-12-04 09:31:41


Christer Fält     



Tack för tipset Ola (den filmen har jag sett tidigare)!

Och även tack till dig Kristian. Cowspiracy har jag inte sett eftersom jag inte har Netflix. Vet du eller någon annan om den har sänts på SVT eller TV4? Känns som det är en viktig film man bör se.

2015-12-04 14:47:06


Thomas Samuelsson     



En jord, en mänsklighet som ska på något sätt dela på dess begränsade resurser. Om vi i den rika världen frivilligt avstår konsumtion, exempelvis en flygresa per år, så lämnar vi utrymme åt minst hundra av de fattigaste att kunna höja sin levnadsstandard (höjd levnadsstandard betyder mer konsumtion). Höjd levnadsstandard för dessa hundra betyder färre barn (statistiken visar detta tydligt). Färre barn betyder på sikt färre människor som ska dela på de begränsade resurserna och då kan en högre procent människor få göra mer av dessa roliga saker. Om 10 000 skådare avstår lite grann så lämnar vi utrymme åt kanske en miljon människor att konsumera lite mer, vilket på sikt kan leda till många miljoner människor färre. Alltså har det betydelse hur var och en av oss beter oss. Varje människa är ju bara en, men hur var och en av oss beter oss påverkar andra (allt ovan under förutsättning att vi är eniga om att jorden inte är oändlig och inte har oändliga resurser).
/Thomas

2015-12-04 16:16:33


Kristian Thisted     



Här finns den; testa.

http://swefilm.tv/film/cowspiracy-the-sustainability-secret_ie778/

Måste ses av alla!

2015-12-05 16:36:41

 
Christer Fält     



Ajdå! Vill helst inte titta på filmer på nätet via så kallade streamingtjänster som rör sig i en moralisk gråzon. Swefilmer är en sådan tjänst. Tack ändå Kristian för tipset! Jag får helt enkelt så smått börja fundera på betalfilmtjänsten Netflix.

Jag tycker att vi avslutar tråden nu.

2015-12-06 12:13:12



Svara på
detta inlägg