FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Bra lokal för tjäder och/eller järpe?

Adam Oscarson     



Hej!

Hade tänkt att jag skulle försöka få se tjäder och järpe i år då jag saknar dem. Är det någon som kan tipsa om någon bra lokal för respektive art? Gärna inom lagom avstånd för en dagsutfärd från Göteborg, max en helg.

MVH

Adam Oscarson
adam.oscarson@gmail.com

2015-03-10 19:53:34


Björn Dellming     



Hej Adam

Vissa saker är lätta, andra är skitsvåra :) Alla tre skogshönsen finns i Göteborgs närhet, men åtminstone järpe är långt ifrån enkel. Under 28 skådarår har jag sett arten 2 ggr. Båda gånger i Bohuslän (Kungälvs och Lilla Edets kommun).

Hönsen är nyfikna men överlag skygga och under speltid och häckning rätt så störningskänsliga.

Enklast är att besöka en spelplats för respektive art, men det är inget man lämnar ut såhär offentligt då för hårt besökstryck riskerar att sabba spel och häckning. I Svartedalen finns dock ett iordningställt gömsle där man kan sitta och spana på orrar (Stendammen/Kringlemossen) utan att störa. Tjäder stöter man på relativt lätt på många ställen i Svartedalen och järpe finns där också, men är som sagt gräsligt svåra att hitta. Ett tips är ändå att traska omkring lite i området Stora Grötevatten, Lindesjön, Stora Äggdalssjön, Härsvattnet och Mittevättnorna så kan du med lite tur stöta på alla hönsen. Tidig gryning är i vanlig ordning bäst. Parkering finns vid Lindesjön. I området kan man också stöta på 3 arter ugglor och 4-6 arter hackspettar. Järpe är annars säkrare på Bredfjället eller i skogarna kring Hjärtum. Biotopkrav är A och O när man ska hitta järpar. Bäckraviner eller små sumpskogar med al, björk, hasselsnår och intilliggande grantätningar är en klassisk biotopkombo.

Man ska heller inte glömma bort skogarna runt Härryda/Landvetter/Mölnlycke. Finns biotoperna i tillräcklig omfattning så finns i allmänhet hönsen också.

Lycka till och ta god tid på dig i skogen! :-)

2015-03-12 09:35:52


Adam Oscarson     



Hej!

Tack för svar! Verkar som jag får förtjäna mitt kryss helt enkelt..

Råkar du (eller någon annan) veta bra lokaler längre ifrån Göteborg (men möjliga att nå under en helg) är jag intresserad!

/ Adam

2015-03-19 12:55:12


Hans Petersson     



Hej Adam!
Du har ju Stendammen på Bredfjället i Ljungskile, där kan du med tur se alla tre, Tjäder, Orre och Järpe.
Lycka till Med vänlig hälsning Hans.


2015-03-20 16:14:40


Björn Dellming     



Ja längre upp i landet vet jag bra ställen för järpe m.m (norra Värmland) men det kanske är lite overkill för en helg.. Även om man har chans på fler häftiga skogsarter där uppe. Sikta på en semestervecka i Härjedalen eller Jämtland så ska du se att du inte blir besviken :) Gott om ugglor och spettar och bra chans på örn, lavskrika, ripor, fjällpipare m.m.

Men alltså järpe finns här nere också, men de är rätt så dåligt kartlagda och kännedomen om merparten av dem är dålig, men Svartedalen och Bredfjället är som sagt bra områden att leta i.

2015-03-22 12:54:38

 
Adam Oscarson     



Tack!

2015-03-22 22:12:06



Svara på
detta inlägg