FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Gökobs i Halmstad??!

Bob Lindh     



Hej
Jag har försökt avfärda en gökobs i dagarna men undrar ändå... Är det nån annan i Halmstad som hört göken nu?? Min källa hörde den vid handikappbadet Halmstad vid två tillfällen, förra och förrförra helgen. Det är ju svårt att ta fel på en gök så jag är lite undrande (visst, håller med, gök nu horribelt + sanslöst med ropande...) Men ändå! Tacksam för svar!!!

2005-03-04 13:29:32


Björn Dellming     



Vilken tid på dygnet hördes den?

Mina gissningar:
Kväll/natt/gryning = uggla
dagtid = avlägset skällande hund.

Har mycket svårt att tro att nån gök skulle befinna sig ens i Smygehuk i dessa dagar (nära -20 grader i skåne häromnatten)...

2005-03-05 01:10:27


Aimon Niklasson     



för det är väl inte en gång i timman.....?

2005-03-05 10:42:56


Magnus Unger     



Göken är mycket punktlig och kommer mycket sällan innan 1 maj, alltså är det omöjligt med en gök i mars.

Göken är en datumflyttare om jag inte minns fel, alltså är flyttningen inte beroende på värmen, så även om det skulle vara 25 grader nu i mars skulle den inte komma hit.

2005-03-05 16:19:09


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Även jag håller det som helt osannolikt att en gök skulle flyga runt och ropa i Halmstadstrakten i slutet av februari, men är det helt omöjligt med en observation av gök under vintern? Måste det röra sig om en nyanländ vårgök? Det händer ju nästan varje år att det görs vinterobservationer av tropikflyttare. I år har det väl bl a setts en ärtsångare i Gbg:s skärgård och en gulärla i Skåne och historiskt sett så kan listan göras ganska lång med vinterfynd av Afrikaresenärer. Varför skulle det, rent teoretiskt mot bakgrund av detta, vara omöjligt med ett vinterfynd av en gök? Må väl!

2005-03-06 10:01:22


Uno Unger     



När det gäller tropikflyttare som ibland noteras stanna kvar långt fram på vintern eller t.o.m. visat sig ha övervintrat så är det alltid fråga om att kunna skaffa sig föda i tillräcklig mängd för att överleva.

Gulärlan löste det med att hitta tillräckligt med mat i en ofrusen tångvall och de ärtsångare som noteras vintertid brukar liksom svarthättor försörja sig på vad de kan finna på fågelmatningsplatser.

Normalt lever ju göken på stora insektlarver, vilket inte är lätt att hitta så här års. Så problemet för göken är nog att den inte kan hitta tillräckligt med föda för att övervintra.

2005-03-06 11:27:26

 
Kristoffer Nilsson     



Ja, göken livnär sig, precis som Uno skriver, i huvudsak på fjärilslarver, men även skalbaggar och åtskilliga andra insekter förekommer som föda. Ofta ser man ju gökar under flyttning på stränder letande insekter så varför skulle inte en gök kunna ses i exempelvis strandmiljö i norra Europa under vintern? Men det kanske inte går då...? Må väl!



2005-03-06 16:30:17



Svara på
detta inlägg