FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Resultat Kvadratjakten

Pär Lydmark     



Jag passar på att dra igång den sedvanliga resultattråden för Kvadratjakten här. Fyll på med era resultat enligt nedanstående mönster:

1. Lokal
2. Lag/Lagmedlemmar
3. Starttid
4. Delsumma varje hel timma efter start
kl 06:00 - XX arter
kl 07:00 - XX arter
osv...
5. Arter som inte alla i laget fick se
6. De roligaste observationerna under dagen
7. De pinsammaste luckorna
8. Eventuellt annat kul som hände under dagen

2013-05-05 13:46:49


Pär Lydmark     



Här kommer rapporten från det sist anmälda laget. Och likaledes det sist placerade.

1. Skogen, Mölnlycke (kvadraten belägen runt en grill i barnkalasmiljö)

2. Team Grillsnäppa, bestående av Johan "Grillkoltrasten" Svedholm och Pär "Flugsenaparen" Lydmark.

3. Hela laget var på plats kl 11:10, vilket gav 50 minuters tävlingstid. Av denna utnyttjades 10-15 minuter effektiv tid.

4. Artsumma per timma:
kl 00:00 - 0 arter
kl 01:00 - 0 arter
kl 02:00 - 0 arter
kl 03:00 - 0 arter
kl 04:00 - 0 arter
kl 05:00 - 0 arter
kl 06:00 - 0 arter
kl 07:00 - 0 arter
kl 08:00 - 0 arter
kl 09:00 - 0 arter
kl 10:00 - 0 arter
kl 11:00 - 0 arter
kl 12:00 - 16 arter

5. Under den aktiva skådartiden missades inga arter av delar av laget. Den på sistone så stationära nötkråkan gäckade oss dock sedan laget blivit komplett (kan delvis ha berott på att grillen var placerad två meter från nämnda nötkråkas favoritjordnötsmatare), men dök naturligtvis upp halvtimmen senare bara för att retas och kunde sedan ses i närmare en timmas tid. Då passade även järnsparv på att sjunga och några andra mer triviala arter på att visa sig. Under morgonen var ett svartmespar i farten, men då hade halva laget inte anlänt än.

6. Guldkornet bland de 16 arterna var ... hmm ... i brist på nötkråkan får det kanske bli svartvit flug.

7. Med de senaste två veckornas uppträdande i minnet får naturligtvis nötkråkemissen betraktas som den pinsammaste luckan. Tillsammans med svartmesarna.

8. Timmen efter målgång blev det såpbubbleinferno i trädgården. Nötkråkan satt då intet ont anandes på nötmataren, men flög förskräckt iväg när de märkliga bubblorna började vina runt öronen. Nu hörs den berätta om mystiska rymdfarkoster för sina artfränder i skogen. En annan nämnvärd detalj är att Team Drillsnäppa, vår sena anmälan och mediokra tävlingsinsats till trots, faktiskt fyllde en viktig funktion. Johan var ju fram till idag den enda återstående kvadratdeltagare som har deltagit i samtliga kvadratjakter genom historien. Genom detta genidrag vid grillen kan han nu fortsätta att bygga på denna trevliga svit med start till hösten :)

2013-05-05 14:02:18


Magnus Unger     



Passar på att avlägga min rapport innan jag går i däck :)

Team Hönölistan drog det längsta strået denna blåsiga och kalla majkvadrat, 73 arter räckte till seger. Vilket visar att våren inte kommit på allvar riktigt ännu.

1. Toppbunkern på Hönö, högsta toppen på väg ut mot Kråkudden med grym 360 graders sikt. Tyvärr lite för långt från Ersdalen i den måttliga västvinden.

2. Team Hönölistan, bestående av Magnus Unger och Stefan Svanberg

3. 03:35

4. Artsumma per timma:
kl 04:00 - 5 arter
kl 05:00 - 22 arter
kl 06:00 - 35 arter
kl 07:00 - 48 arter
kl 08:00 - 58 arter
kl 09:00 - 62 arter
kl 10:00 - 68 arter
kl 11:00 - 71 arter
kl 12:00 - 73 arter

5. Det var många arter som hängde löst under dagen, men det slutade med endast turkduva som Stefan missade i motljuset över samhället. Det var ju rätt tråkigt att spana efter den i daller och motljus :) annars satt gräsanden långt inne efter att Stefan sett ett par tidigt på morgonen dröjde det ända till 09:47 innan en hane dök upp.

6. Roligaste obsarna: Fyra nötskrikor på sträckförsök ut mot vindskyddet, två svarthakedoppingar, två storlabbar, toppskarv, kustlabb, dvärgmås.

7. Arter vi hade förväntat oss att se som lös med sin frånvaro blev svarthätta, taltrast, knipa, sillgrissla, större hackspett, gulärla, gråsparv och pilfink.

8. En av höjdpunkterna var när vi fick besök av Jan-Åke och Nisse och det första Jan-Åke säger när han kommer upp, där är ju en sånglärka spelflygande över Ersdalsviken. Gött art 69 kl. 10:26, den hördes inte i vinden. Får även tacka Lars-Erik för tips ute från Kråkudden, men tyvärr hittade vi inte mycket av det han tipsade om. Dock hittade vi storlabbar i SV när vi eftersökte. Och tyvärr uteblev även lunnarna från Vinga som var på nordsträck.

2013-05-05 16:20:25


Magnus Rahm     



Trots lag Colombias minutiösa förberedelser gjordes en miss i logistiken vilket ledde till att endast den ena lagmedlemmen infann sig i kvadraten. Därmed gjorde vi oss skyldiga till regelbrott, för få deltagare, men här följer en redogörelse för hur det hade kunnat gå.

1. Lotsutkiken, Vrångö, med trevliga bänkar på alla sidor av stugan och fri sikt åt alla håll, om man springer runt knuten. Amazonas skymdes idag av jordens krökning.

2. På plats fanns Magnus "FARC-gorillan" Rahm medan Martin "Knalkekungen" Oomen låg hemma och svor över Västtrafik.

3. Kvadraten besattes kl 7. Då hade det vinnande laget nästan fått ihop fler arter än vad jag fick totalt. Bevakningen avslutades i förtid, kl 11.

4. Artsumma per timma:
kl 08:00 - 30 arter
kl 09:00 - 42 arter
kl 10:00 - 48 arter
kl 11:00 - 51 arter

5. Arter som inte alla i laget fick se: samtliga.

6. Roligaste obsar: nötskrika (andra fyndet på Vrångö), kustlabb, pilgrimsfalk, turkduva.

7. Man kan tycka att man borde lyckats se gråsparvarna som häckar bland husen precis nedanför utkiken.

8. Ovanstående nötskrika dök upp i kvadratens mest händelserika ögonblick. Jag hade lämnat toppen för att uträtta vad som bör undvikas på en kulle mitt i ett frikyrkligt samhälle, när nötskrikan helt ogenerat kom flygande rakt över huvudet. Eftersom jag inte befann mig inom kvadraten var jag naturligtvis tvungen att skynda tillbaka. Jag rusade upp med fladdrande bälte och öppen gylf och till min förskräckelse sprang jag rakt på en medelålders kvinna som just hissade svenska fanan på kvadratens flaggstång. "Härlig morgon" sa hon, och lät mig förstå att klädseln inte passade sig.

2013-05-05 17:44:42


Ola Bäckman     



Efter att ha missat att anteckna den alltför vanliga ängspiplärkan kan vi konstatera att det blev en delad tredjeplats med Gaisarna på 66 arter.

1. Kvilleheds båthamn

2. Göteborgs nederlandofila ornitofiler bestående av Mia Nachtegaal Wallin, Elon de Tureluur Wismén samt Ola van den Kuifkoekkoek Bäckman

3. 04:08

4. Artsumma per timma:

05:00 - 16 arter
06:00 - 37 arter
07:00 - 46 arter
08:00 - 56 arter
09:00 - 59 arter
10:00 - 50 arter
11:00 - 66 arter
12:00 - 66 arter

5. Gröngöling och nötskrika sågs/hördes endast av två medlemmar och dessutom hörde Mia kort en presumtiv gök på långt avstånd.

6. Som första art ramlade den småfläckiga sumphönan vid Metesten in vilket förstås gladde i den initialt svinkalla blåsten. Vid 10:05 kom en grågåsflock inflygande från NO och landade utanför hamnen i vilken Mia direkt hittade en bläsgås. Tung art i maj. Flocken lyfte och drog mot NO igen när en annan tung majart i Gbg dök upp, nämligen en adult havsörn. En hane och hona stenfalk under morgonen gladde också.

7. Nog hade vi hoppats att någon näktergal, rörsångare eller törnsångare skulle dykt upp nu men icke. Sura dippar annars var nog främst björktrast, pilfink och svartvit flugsnappare. Den sistnämnde försöktes ett par gånger stringas in medelst sädesärlor och sävsparvar på kungälvssidan. Inte en enda tornfalk eller sparvhök var givetvis också en besvikelse.

8. Ovan nämda bläsgås bedömdes tung nog för ett sms till Gbg300 och skickades ut med texten: "En bläsgås ligger med grågäss utanför Kvilleheds båthamn". Denna intressanta syftning uppmärksammades givetvis av diverse uttråkade kvadratdeltagare varefter ett antal fyndiga sms direkt ramlade in till undertecknad. Skönt att se att jag inte är den enda med sjuk fantasi i gänget.

2013-05-06 11:03:57


Uno Unger     



Här kommer äntligen rapporten från Lag Patrioterna som oväntat kammade hem andra plats efter omöjliga Lag Hönölistan.

1. Stallberget i Välen.

2. Lag Patrioterna med Obersturmbannführer Uno Unger och Menig Hans Börjesson.

3. Vi hade bestämt att vi skulle träffas kl 04:00 och det blev nästan så, eftersom Hans var i tid och Uno släntrade in i kvadraten kl. 04:05.

4. Delsummorna varje hel timma:

05:00 - 23 arter
06:00 - 41 arter
07:00 - 53 arter
08:00 - 55 arter
09:00 - 63 arter
10:00 - 66 arter
11:00 - 67 arter
12:00 - 68 arter

5. Vi hade turen med oss och slapp arter som inte båda såg eller hörde. Det var dock nära att större hackspett skulle missas av Uno men till sist fick vi båda in den arten 11:08.

6. De mest intressanta obsarna utgjordes av tre snatteränder en stund på morgonen, tre nordsträckande småspovar, en rastande grönbena, en hela morgonen intensivt spelande mindre hackspett, en sjungande näktergal och fem (2 + 3) förbiflygande råkor.

7. Arter som vi inte såg men som vi nästan räknat med att se var småskrake, storskrake, fiskgjuse, korp och törnsångare.

8. Nämnas kan att alla arter utom en sågs inom Välens gränser. Endast art 55 för dagen, nämligen trana, höll sig väl utanför Välen, då den med tunga vingslag drog söderut över Smithska udden kl. 07:42.

2013-05-07 00:46:13

 
Erik Wallentin     



1. Berget bakom Madvägen, Styrsö

2. Lag Venezuela. Andy Hultberg och Erik Wallentin

3. En kort sväng vid midnatt för att försöka hänga in kattuggla, berguv eller morkulla blåste och regnade bort. Vid 05.45 var vi på plats igen.

4.
06:00 - 21 arter
07:00 - 36 arter
08:00 - 45 arter
09:00 - 50 arter
10:07 - 55 arter

5. Säkert flera..Med fyra månader under bältet som skådare fattas det en del i fältbestämningskunskaperna hos lagmedlem Wallentin. Vill minnas att storlom var en av dessa. Sparvhök och sjöorre hängde löst ett tag men bjöd till slut på snällare uppvisningar.

6. Trana är ett kul Styrsökryss och lärkfalken i sista stund värmde. Utanför krysslistan bjöds vi även på 3 svartkråkor en sväng på förmiddagen.

7. Uppenbarligen ganska många sett till placeringen. Silltrut, björktrast och knipa borde varit klart möjliga.

8. Fördelen med att vara färsk skådare är att en vacker dag som denna kan resultera i tio nya kryss! Tråkigare var att jag var tvungen att åka redan vid halv elva, kanske kunde vi kämpat ihop några till i alla fall. Revansch nästa år! Stort tack till lagkamrat Andy.

2013-05-08 16:47:50



Svara på
detta inlägg