FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Info om gåsgamen

Morgan Johansson     



I onsdags den 13 juni hittade Kaj Hautaniemi en underlig fågel i tubkikare när han var ute och skådade i Lindometrakten strax söder om Göteborg. Genom kikaren tog han ett kort på fågeln och med lite hjälp fick han den bestämd till en gåsgam Gyps fulvus, en riktigt udda gäst söderifrån. Endast två gånger tidigare har denna art setts i Sverige. Fågeln drog iväg norrut över centrala Göteborg och hamnade till slut på Hisingen där en djurägare fick lite problem med fågeln. Efter att ha kontaktat personalen på Fågelcentralen, som drivs av Göteborgs Ornitologiska Förening, togs fågeln, som var rejält utsvulten men i övrigt oskadd, omhand och sattes i en voljär där den bjöds på ett skrovmål bestående av kycklingar. Här kommer fågeln att få stanna några dagar för att äta och vila upp sig.
Vid kontroll visade det sig att gåsgamen var ringmärkt i Kroatien men för närvarande vet vi inte mycket mer om fågeln. I Europa häckar gåsgamen framför allt i länderna runt medelhavet men så sent som början av 1900-talet fanns den ännu i sydöstra Polen. Flera projekt i Europa jobbar för att stärka populationen och troligen är det en fågel från ett av dessa projekt.
Gåsgamen kommer, om allt går som det är tänkt, dvs inte är sjuk eller skadad på något sätt och fortsätter att äta, att släppas på lämplig plats där så många som möjligt ska få en chans att se denna storslagna fågel. I dagsläget har vi ej tagit beslut på var detta kommer att ske men i god tid innan kommer information finnas på vår hemsida www.gof.nu under rubriken ”Forum” så att de som vill uppleva detta ska ha en chans att ta sig till platsen.
För att gåsgamen ska få vara ostörd och återhämta sig kommer vi inte att bevilja något besök på Fågelcentralen för att titta på fågeln.


2012-06-16 19:33:49


Fredrik Kronhamn     



Såvida inga vidare efterforskningar redan gjorts: Goran Sušić leder gåsgam-projektet i Kroatien och har säkert mer information om fågeln. Se även:

http://www.supovi.hr/ln/zastita-bjeloglavih-supova?lang=en


2012-06-17 14:07:54


Tommy Järås     



Nu har vi fått information om gåsgamen från projektet i Kroatien. Gamen är född i ett vilt bo på ön Cres och ringmärktes den 7 maj 2011 och är döpt till "Oshtro".
När projektet där nere får in underviktiga gamar så hålls de i rehabilitering i ett år. De vill att vikten skall upp i 7,5 - 8 kg och man får aldrig släppa den innan den kommit upp i minst 7 kg. Om vi beslutar att släppa den här i Sverige så vill de att den släpps senast i september annars måste vi hålla den till nästa vår. De erbjuder sig att ta hand om fågeln om vi kan ordna en transport för den till Kroatien. Tidigare gamar från projektet som flugit långt norrut har dött, troligen i brist på föda.
Finns det någon medlem som har kontakter med transportföretag/flygbolag som skulle kunna tänka sig att sponsra en transport till Kroatien med gamen?


2012-06-19 08:38:18


Magnus Lundström     



Hur mycket kostar en transport? Vi kanske skulle kunna skramla? Vi är ju ganska många fågelintresserade i landet. Vi lyckades ju skramla ihop ett vindskydd. Om vi även går ut i GP med info om gamen eller liknande kanske vi kan få tag i fler sponsorer.

2012-06-19 09:58:40


Ola Bäckman     



Insamlingar till fågelskydd är alltid trevligt men finns det inte mycket annat som bättre behöver det?

Den här gamen är väl troligen inte vital för artens fortlevnad där nere och den har ju tagit sig ända upp hit för egen hand. Det finns väl ingenting som säger att den inte drar upp över Europa direkt igen när den väl släpps där nere?

I det här fallet är jag av åsikten att naturen får ha sin gång (den har ju trots allt fått bra hjälp att sträcka söderut igen ändå) och att gamen får ta sig vidare dit den behagar härifrån. Nu kanske många av er tycker att det är en vansinnig åsikt men jag tycker nog i alla fall att det är ett onödigt projekt.

Mvh/ Ola

2012-06-19 12:52:51


Jan-Åke Noresson     



Instämmer med Ola Bäckman.

Jag tror man åstadkommer mer för gåsgamars långsiktiga överlevnad om man lägger sitt krut på att förändra EU:s stelbenta regler för hantering av kadaver (se inlägg i tidigare tråd om gåsgamen) - för att skapa en rimlig födobas för arten i dess naturliga utbredningsområde.

Med 7-8 kg hull som reserv borde väl även denna felflygare
orka ta sig söderut i september. Eller?

2012-06-19 13:43:31


Göran Karlsson     



Intressant filosofisk diskussion om huruvida det ingår i fågelskyddet att mata upp och kanske även med flyg transportera tillbaka felflugna och utmattade fåglar till deras hemort. Diskussionen har förekommit förut som t.ex. när det gällde den sotvingade måsen som stog och dog i Nolhagaviken utan att nån hjälpte den.

I detta fall rör det sig dock om en fågel som man blev uppmanad av polisen att ta omhand. Fågelcentralen har redan lagt ner tid och pengar på att föda upp den. Gåsgam-projektet i Kroatien lägger tydligen ner mycket resurser på att rädda varje gåsgam de kan och låter verkligen inte naturen ha sin gång när ungarna faller i havet. Därför tycker jag det är helt rätt att också vi gör vad vi kan för att den skall få bidra till populationens fortlevnad. Vad Tommy föreslår är ju att vi skall försöka få något flygbolag att sponsra transporten och då kommer det ju inte att kosta något. Tänk vilken bra reklam för ett flygbolag det kunde vara att flyga hem den i media redan omtalade gamen. I annat fall kan den ju släppas i september med en radiosändare på ryggen vilket också vore intressant.

2012-06-19 15:55:01


Magnus Lundström     



Mycket konstigt resonemang. Om man resonerar så kan ju hela Fågelcentralens verksamhet ifrågasättas och en hel del andra bevarandeprojekt. Var är det för mening med att rädda alla dessa duvor och måsar? Gåsgamen har kraftigt gått tillbaka i Europa dels pga färre antal kadaver men även pga avskjutning och förgiftade åtlar utlagda för att döda rovdjur. Europeiska populationen består enbart av ca 20000 par. Tack vare räddningsprojekt likt det i Kroatien har arten börjat öka igen. Jag förstår att man helst vill se den släppas i Göteborg så man kan kryssa den och självklart är väl denna lösning den billigaste och enklaste men kanske inte den bästa för gamen. Svaret får vi väl efter sommaren. Långsökt att den skulle flyga hit igen.

2012-06-19 16:20:17


Magnus Lundström     



90-100 par i Kroatien 2003

2012-06-19 16:21:08


Jan-Åke Noresson     



Det är ju en viss skillnad att plocka upp unga gåsgamar som hamnar i vattnet utanför ön där uppfödningen pågår jämfört med att boka in ett flyg eller lastbilstransport till Kroatien.
Det var inför idén att starta insamling för att finansiera detta projekt som jag började undra hur klokt detta var.

Men vill något flygbolag skaffa sig goodwill och betala hela transporten - fine. Men det lät inte riktigt så i förslaget om att starta insamling etc.

Sedan är förstås uppfödningsprojektet i Kroatien bara att applådera. De förtjänar väl allt stöd i världen. Men den summa det kostar att återbörda en enskild gam tror jag kan användas klokare/effektivare i gåsgamprojektet därnere. Men återigen: är huvudspåret ett sponsrande transportföretag så är det en annan femma.

2012-06-19 16:55:34


Ola Bäckman     



Krysset kan kvitta. Jag har heller inget emot om gamens återfärd blir sponsrad men insamling kändes konstigt. Säkert snäppet bättre att den släpps där än här men långt ifrån givet. Men vad vet jag? Att den skulle flyga upp hit igen påstår jag heller inte. Jag litar helt på Tommy m.fl och det beslut de tar blir säkerligen finfint.

Mvh/ Ola

2012-06-19 17:15:40


Magnus Lundström     



Jag instämmer Ola. Jag tror också att Tommy mfl tar rätt beslut. Vi får hoppas den äter upp sig och flyger hem på egen hand eller att någon sponsor ställer upp om inte så blir fallet.

2012-06-19 18:01:01


Björn Dellming     



Var jag tycker den ska släppas har jag redan klargjort tidigare, liksom min åsikt om transporter av djur. En släppning i nära fångstplatsen av en uppmatad gam i augusti/september borde få den att följa övriga strömmen av rovfåglar mot trevligare breddgrader. Nog om det. Däremot är jag väldigt nyfiken på kroaternas argument till att hålla en fågel fången i upp till ett år!? Tar det så lång tid att få upp dem i vikt eller vad motiverar en så extremt lång fångenskap?? Hoppas "Oshtro" äter och mår bra nu på FC :)

2012-06-19 19:05:13


Göran Karlsson     



Om man skall försöka få något flygbolag att stå för flygresan hem borde väl Croatia Airlines http://www.croatiaairlines.com/ vara mest lämpad. Dom flyger ju till flygplatser i närheten av Cres.

2012-06-19 19:59:22


Magnus Unger     



Antagligen kan jag för lite om fågelrehabilitering för att uttala mig men jag tycker det låter absurt att hålla en fågel fången så länge om den verkar pigg och kry i övrigt. Det kan väl inte vara bra för vilda djur att vistas så nära människor så länge och hur skall den kunna flygträna ordentligt i en bur?

Risken att en olycka sker under eventuell transport skall väl inte heller bortses från.

Grundregeln måste väl vara att frisläppa vilda djur så fort som möjligt efter rehabilitering, men jag kan ha fel. Upplys mig gärna.

2012-06-20 18:41:48


Niklas Aronsson     



Hela faktaunderlaget, i vilket ett års rehabilitering nämns, finns i det mail som Tommy fått av den kroatiska projektledaren. Han berättar att de har rehabiliterat mer än 100 gåsgamar. Man får väl utgå från att han har dragit vissa slutsatser från dessa när han skriver att de helst håller gamen i ett år innan den släpps. Det låter mycket, men hänger antagligen samman med att det inte heller i Kroatien är lämpligt att släppa en gåsgam under årets kallaste månader.

2012-06-20 22:30:45


Pelle Gustavsson     



Håller fullständigt med Björn Dellming.. Bra ! :-)

2012-06-21 16:59:39


Øivind Lågbu     



Hei, jeg er leder i Østfold Ornitologiske Forening, GOFs søsterorganisasjon i Norge, og jeg besøkte gåsgamsenteret på Cres i Kroatia nå på lørdag. Dette prosjektet er meget imponerende, fra en populasjon på 24 par i 1980 er antall hekkende par 80, men bestanden er fortsatt sterkt truet og hver enkelt fugl er verdifull. Prosjektleder Goran Susic håper å få hjemsendt gåsgamen fra Gøteborg og ba meg oppfordre ornitologer i Skandinavia om å engasjere seg for å få sendt fuglen til Cres. Susic forteller at gåsgamen er avhengig av et nettverk av gamar for å finne mat, og at den ikke vil klare seg lenge uten sine artsfrender. Prosjektet på Cres virker svært profesjonellt, og er et bevaringsprosjekt verdt å støtte. Hvis dere ønsker mer informasjon og bilder fra Cres, gi meg beskjed.
Hilsen Øivind Lågbu, Fredrikstad, Norge

2012-07-02 23:30:14


Morgan Johansson     



Hej Oivind

Kontakta gärna mig direkt på morgan.johansson@gof.nu

Morgan Johansson
Ordförande
Göteborgs Ornitologiska Förening

2012-07-04 11:54:39


Morgan Johansson     



Det figurerar en hemsida på nätet som talar om att gamen redan har fraktats tillbaka till Kroatien. DETTA ÄR FEL! Fågeln hålls fortfarande kvar på Fågelcentralen. Göteborgs Ornitologiska Förening, som driver Fågelcentralen, har fattat ett beslut att vi ska verka för att fågeln ska tillbaka till gamprojektet i Kroatien. Enligt Dr.Goran Susic, Ph.D. ansvarig för projektet i Kroatien, kommer fågeln med största sannolikhet att dö om den släpps i Sverige. Detta för att fåglarna "jagar" i flock, dvs de söker efter kadaver och "talar om" för varandra när något ätbart hittas. Detta är inte möjligt för en ensam gam i Sverige. Fågelindividen är viktig för den lokala populationen då den är allt annat än livskraftig i Kroatien.
Just nu har vi kontakt med Jordbruksverket för att få en exportlicens för fågeln samtidigt som vi letar efter möjliga sätt att frakta ner fågeln.
Om det finns möjlighet ska vi försöka att visa upp fågeln vid lämplig tid och plats innan den fraktas tillbaka. Visserligen kommer inte fågeln att bli kryssbar men det kanske ändå finns intresse för att få se denna magnifika fågel.
mer information kommer när vi vet mera.

Morgan Johansson
Göteborgs Ornitologiska Förening

2012-07-19 12:03:37


Tommy Järås     



Nu börjar det hända saker för gamens räkning. Alla papper som exporttillstånd med Citespapper är klara och motsvarande papper i Kroatien är klara. Fågeln kommer att flygas från Köpenhamn i förhoppningsvis nästa vecka till Zagreb i Kroatien. Fågeln skall dock veterinärbesiktas innan den får skickas iväg.
Om det fortfarande finns ett intresse att se gamen så går det bra att få se den sittande i en stor voljär genom spegelglas. Fotograferingsmöjligheterna är dock något begränsade då man får plåta genom glas. Vi vill dock att man förhandsanmäler sig på tel: 0720-042272. Dagar som är aktuella är torsdag 23 aug till och med söndag 26 aug.
Tommy Järås

2012-08-21 12:51:05


Tommy Järås     



Oshtro har landat i Kroatien.
Klockan 2.30 lämnade han Fågelcentralen i morse. Från Kastrup i Köpenhamn tog han planet till Zagreb och landade där 13.30 under smått kaotiska förhållanden. Ett stort journalistuppbåd svärmade runt planet ute på flygplattan ihop med flygplatschefen och piloten och skulle övervaka avlastningen av Oshtro. Nu kl 20:15 var Oshtro framme på ön Cres och kommer de närmaste veckorna att få leva ihop med ett par andra gåsgamskompisar. När han lämnade Fågelcentralen så vägde han 8,2 kg. Han kommer sannolikt att släppas den tredje septemberveckan enligt personal på plats.
Tommy Järås

2012-08-28 20:15:56


Peter Strandvik     



Ett stort TACK!! till Fågelcentralens personal, för allt slit, engagement och seriösa fågelskyddsarbete !! Inte minst med denna stora häftiga fågel ! Hoppas den finner sig tillrätta i sitt ursprungsland!

2012-08-28 20:54:34

 
Aimon Niklasson     



Är gamarna försedda med positionssändare?
Om inte vore det kanske en bra ide att samla ihop till en sådan så att man kan följa denna och kanske andra individer i denna lilla grupp av överlevande gamar för att se vad som händer senare? Om ex just denna individen drar iväg igen utanför sitt egentliga område talande för en "programmeringsavvikelse" eller om det var bara var en "sinkadus"?? Det finns ju lite tid kvar innan den släpps!

2012-08-29 16:56:58



Svara på
detta inlägg