FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tornseglare

Thomas Hasselberg     



Hej jag byggde en radhusholk för tornseglare för tre vårar sedan men jag har fortfarande inte fått någon häckning trots att jag har seglare runt huset.
Hur ska jag på bästa sätt locka dom till holkarna.
Har satt radhusholken under takutskjutet, holken är byggd efter ritning.
Kan en siluett bild vara något att sätta på stuprännan ?
Tacksam för svar.


2005-02-19 15:30:54


Aimon Niklasson     



Hej
Funderat på att göra det samma.
Skulle man inte kunna sätta en bandspelare med ett "evighetesband" dvs kort slinga som när man fångar fågel med lämpligt läte och se om det fungerar??
Har någon sett något i liiteraturen om att locka fåglar till häckning på detta sätt??

2005-02-19 21:27:10


Thomas Hasselberg     



Jag har tängt på det samma men vet ej om det funkar.

2005-02-19 21:53:29


Peter Strandvik     



Ett holkförslag finns på SOF;s hemsida (via holksidan, specialholkar).
Jag har en annan variant hemma, som fungerar.
I princip kan man lägga en starholk på "tvären".

MEN, MEN, det viktigaste i beskrivningarna är glömt!!!
Det måste finnas en bobale till äggen, innan dom häckar!!!

Antingen en gammal star-bale, eller som i mitt fall en Pilfinks-bale.
I princip kan man ju rensa ur en gammal holk o lägga in i tornseglar-holken, men det har inte fungerat hos mig förrän pilfinken först byggde.

Det är oxå svårt att få seglarna att häcka första året man satt upp holken.
Ofta så rekar många fåglar på eftersommaren (ungfåglar?,2k?, fåglar som misslyckats med häckningen?)
o gillar dom holken återvänder dom o häckar nästa säsong!

Sätt gärna holken skyddat från skator, jag har haft predation från dessa, innan jag minimerade möjligheterna till predation (holken sitter längre in under takutsprånget nu)

Lycka till 2006!!

Peter S

2005-02-21 10:21:11


Thomas Hasselberg     



Tack för tippsen Peter jag blev rekommenderad att lägga i torrt gräs det gjorde jag för tre år sedan när jag satte upp holken men det har inte funkat, kanske skulle jag rensa några holkar och lägga in dom bobalarna.
Vad tror du om siluetter eller ljudband ?
Holken sitter väl skyddad under takutsprånget.


2005-02-21 18:56:09

 
Ola Erlandsson     



Förutom torrt gräs som sticker ut lite ur holken (som lockbete) är faktiskt det bästa TÅLAMOD. Precis som föregående talare berättade tar det ofta ett litet tag innan nya tornseglare flyttar in, men när det väl händer har du dem där för alltid eftersom ett par mycket mycket sällan byter boplats mellan åren samt är mycket långlivade. Vad som också sker är att när ett par väl finns där, lockar de till sig flera och efter en tid har du fler par.
Silhuetter tror jag personligen inte så mycket på, utan mer på bomaterial som lockbete + ljudband. Tornseglaren är ju som bekant extremt sällskaplig av sig, både mot oss människor och mot sina egna, så lockläten kan man testa med.

Tornseglaren testar ofta parbildning + bobygge som 2-åringar men misslyckas för det mesta vidare med häckningen då. Som 3 eller 4-åringar kan man förvänta sig att de får fram ungar för första gången.
Så får du ett par i din holk som det går dåligt för så misströsta inte, de kan mycket väl vara hormonstinna ungdomar ute på äventyr. Men håll ut, de lär sig så småningom :)

Lycka till!!

/Från en tornseglartokig sedan 16 år tillbaka... :)

2005-02-21 19:18:46



Svara på
detta inlägg