FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Prutgässen i Välen

Uno Unger     



Med förvåning noterar jag att alla som såg de två prutgässen i Välen igår endast "kryssat" av dem i Svalan som 2 ex utan närmare precision om ras och ålder. Jag är övertygad om att flera av gårdagens rapportörer faktiskt såg att det rörde sig om rasen bernicla och att det var en adult och en 1K-fågel, varför då inte åtminstone nämna detta i kommentarfältet. När man rapporterar "prutgås" kan läsaren av Svalan inte avgöra vilken ras det rör sig om. För den vanliga rasen bernicla använder man "prutgås, rasen bernicla" i fältet för Artnamn.

2011-10-17 18:42:33


Roger Eskilsson     



Eftersom du Uno verkar veta hur man ras och åldersbestämmer Prutgäss så varför inte göra det på forumet?

Mvh Roger

2011-10-18 09:12:29


Christer Cederfalk     



Min ambition var snarare att via Svalan göra andra skådare uppmärksamma på att dessa vackra gäss nu befann sig utanför Bjöla och ej Välen, varifrån gässen av ett antal observatörer sågs redan under söndagen.

mvh/
Christer

2011-10-18 12:51:11


Hans Börjesson     



Ligger nog en del lathet i det hela tror jag. Att behöva söka fram fram arten (för jag vet att jag 100 gånger av 100 kommer att stava fel till "prutgås, rasen bernicla") gör det ju lite krångligare. Egentligen borde man väl rapportera fåglarna som en 1k och 1 ad också för att göra det möjligt att enkelt söka fram exempelvis 1k prutgäss i göteborgsområdet.

Jag tror att de flesta som kan bestämma en hrota/nigricans skulle rapportera dem med rasinformation. Övriga bernicla rapporterar nog de flesta som just prutgås utan ras även om det såklart är bäst att rapportera dem som Uno säger. Sedan är det nog inte alla som vågar bestämma en prutgås till ras när den bara ses liggande på vattnet.

MVH
/Hans

2011-10-18 21:10:01


Martin Oomen     



Ett tips till dig Hans, och ni övriga som eventuellt känner på er att ni skulle stava fel på diverse olika rasnamn som finns på svalan.

Använd funktionen "fyll i artnamn automatiskt" som ligger under inställningar för rapportformuläret. Då får man upp alla raser som finns under ex. prutgås med ett enkelt knapptryck! Dessutom går hela rapporteringen mycket snabbare om artnamnet fylls i automatiskt när man har många observationer som ska matas in :-)

Sedan instämmer jag med Uno i att folk överlag använder kommentatorsfältet alldeles för lite, mycket intressant fakta kring en observation kan ges där och det tar i regel inte många sekunder att plita ned en mening eller två!

//Martin



2011-10-18 22:58:37


Stina Thelander     



Fast "automatisk artnamnsifyllande" har ju också sina fallgropar/konsekvenser. Minns hur besviken jag blev när jag för ett antal år sedan åkte till Delsjön i hopp om att få se en massa människor skådande tofslärka. Inte hade jag åkt från jobbet för en tofsmes. :-)



2011-10-19 09:53:30


Uno Unger     



Kul med lite reaktioner på mitt inlägg. Lathet eller okunskap om hur man rasbestämmer prutgäss. Jag tror mest på lathet. Inte är det väl någon på denna tråd som inte har en fågelbok som visar hur man ålders- och rasbestämmer prutgäss. Jag tror inte jag behöver redogöra för detta här på Forum. Dock har jag till min rapport till Svalan andra obsdagen bifogat en bild som tydligt visar både ålders- och raskaraktärer. Se vidare:
http://artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?obsid=23639877

2011-10-19 21:27:42


Max Allan Pihl     



Att tillägga är att i nyare versioner av Mozilla Firefox v. 4 + så fungerar inte den automatiska artlista, varför? Jo för att svalans script inte är utformat för dessa nyare webbläsare av detta märke... Hade ju framför allt varit bättre om svalan varit mer konsekventa och även lagt in mörkbukig prutgås, nu när både ljus och svart finns...
Fast om nu detta är den vanliga rasen samt nominatrasen, då behövs väl det inte nämnas någon rasnamn, för det är ju trots allt nominatrasen det handlar om?...

2011-10-23 23:43:10


Max Allan Pihl     



Blev lite fel i sista stycket...
Fast om detta nu är den vanliga rasen/nominatrasen, då behövs väl det inte nämnas något rasman. För det är ju så att nominatrasen är varifrån arten fått sitt namn.... Eller är jag way of?

2011-10-23 23:44:52

 
Max Allan Pihl     



För om nu så är att man ska vara rasspecifik, så bör man ju rapportera Bofink, rasen coelebs osv.?

2011-10-23 23:47:00



Svara på
detta inlägg