FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Äspekullen

Göran Karlsson     



Det som blev ett stort bakslag för bonden blev en stor tillgång för svanar och gäss. Pga blöta och vind kunde inte bonden skörda fältet förra året och all säd blev liggande under snön och kan nu avnjutas av fåglarna. Detta fält erbjuder nu mat åt den största ansamling sångsvanar som observerats i göteborgstrakten.

Man skall väl inte hoppas på fler liknande misshälligheter för hisingsbönderna men tänk om man (t.ex. GOF) kunde arrendera ett stycke åkermark som man besår och avstår från att skörda. Vilken storslagen fågelmatning!

2011-03-22 09:57:41


Magnus Lundström     



Bästa förslaget jag hört på länge. Gäller bara att fixa finansieringen. Men jag har för mig att fågelcentralen gjort just detta på en åkerlapp. Sedan finns alltid möjligheten för bonden själv att söka ett bidrag från Länsstyrelsen inom "utvald miljö" där man kan söka bidrag för att anlägga fågelåkrar, vilket man bl a gjort vid Bassås där ovanligt mycket fågel hållt till i vinter.

2011-03-23 08:57:52


Magnus Lundström     



Åkrarna vid Ragnhildsholmen vore perfekta att ta över och bruka för att gynna fågellivet. Alltid tyckt att den stora åkern vid ruinen skulle kunna nyttjas på ett mer fågelvänligt sätt. Bättre vore med en mångfaldsträda, slåtteräng eller fågelåker.

2011-03-24 11:15:19


Morgan Johansson     



Jag gillar din ide Göran. Vi har faktiskt diskuterat lite grann, jag och ovanstående skriben,t om något liknande skulle vara möjligt. Hör av dig till mig så snart som möjligt så kan vi väl diskutera din ide och låta det bli verklighet!!

Morgan Johansson, ordförande i GOF
morgan.johansson@gof.nu

2011-03-25 00:22:57

 
Stephan Sundström     



Kan inte en idé vara att höra med flyget på Säve om de vill vara med och finansiera en åker lång bort från inflygningskorridoren för flygfältet.

Så fort det var gåsflockar i luften gick deras fyrverkerier och knallkanoner igång, det måste kostat en del i vinter.

2011-04-12 10:20:29



Svara på
detta inlägg