FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Majvik eller Hjuviksbatteriet?

Niklas Aronsson     



Jag bor nära den lokal som i Svalan heter Majvik och som egentligen avser det gamla Hjuviksbatteriet eller Batteri Torslanda. Namnet Majvik låter ju mycket finare, men är också lite missvisande eftersom det egentligen avser en liten havsvik på andra sidan väg 155.
Kanske bör man trots allt behålla Majvik som benämning på området? Jag la upp ett par-tre bilder på www.fågelliv.se och lite mer text om någon vill läsa lite om området.

2010-10-17 14:22:59


Johan Svedholm     



Eftersom det var jag som "namngav" fågellokalen Majvik en gång i tiden så får jag väl försöka försvara mitt val.

Som jag också tidigare påpekat heter området just "Majvik" enligt fastighetskartan, antagligen för den rent geografiska närheten till havsviken med samma namn. Så jag ser ingen anledning till att byta ut namnet, eftersom det därmed inte alls är missvisande.

2010-10-17 16:09:44


Niklas Aronsson     



Jag tycker heller inte att namnet bör bytas ut, men det förtjänar att påpekas att ingen torslandabo jag mött har en aning om vad man menar när man säger Majvik. De flesta verkar kalla området för Militärområdet kort och gott.

Söker man i Lantmäteriets kartdatabas får man två träffar på Majvik, en syftar på natur och hänvisar till viken Majvik, den andra syftar på Bebyggelse och hänvisar till det område som i Svalan heter Majvik.

Jag tror att det är tänkbara framtida exploatörer som skapat namnet Majvik och fått det registrerat på fastighetskartan. Det är ingen hemlighet att det finns exploateringsintressen för området, även om det just nu inte finns något konkret att visa på.

2010-10-17 20:33:04


Niklas Aronsson     



För att förtydliga ovanstående så menar jag att torslandaborna inte kopplar ihop "vårt" Majvik med det gamla militärområdet utan för dem är det uteslutande en benämning på det närliggande havsviken.

2010-10-17 20:34:26


Pär Lydmark     



Just ordet batteri är ju dock ganska festligt och klart underrepresenterat bland landets fågellokaler. Så vi kanske kunde satsa på en kompromiss - Majviksbatteriet? :)

/Eddie Tudor

2010-10-19 19:04:28

 
Johan Svedholm     



Enligt boken "Göteborgs gatunamn" har Majviksvägen (numera Stora Pölsans väg) fått sitt namn av gården Majvik som låg i området. Alltså bör detta bebyggelsenamn ha gamla anor. Jag hittar inte detta gårdsnamn på fastighetskartan från 1930-talet, men däremot ser det på kartan ut som om det ligger eller har legat en liten gård i det område som numera är södra delen av Stora Pölsans väg.

Vill man för att undvika förväxling nödvändigt ha ett annat namn på området kanske Gänglorna kan passa, ett namn som står med på sagda gamla fastighetskarta i områdets södra del, ungefär där kraftledningarna numera går.

2010-10-21 09:46:54



Svara på
detta inlägg